شفافیت تراکنش‌های مالی پیش نیاز اصلاحات مالیاتی است

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی می‌گوید سازمان امور مالیاتی دسترسی خوبی به تراکنش‌های بانکی دارد اما مشکل این است که دسترسی به اطلاعات باید برخط باشد به همین دلیل ایجاد شفافیت تراکنش‌ها کار بسیار مطلوبی است اما نباید اصلاحات مالیاتی را متوقف و منوط به ایجاد شفافیت تراکنش‌های بانکی کنیم.

کد مطلب: ۱۱۲۵۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
شفافیت تراکنش‌های مالی  پیش نیاز اصلاحات مالیاتی است

به گزارش مهر،‌ وحید عزیزی، کارشناس اقتصادی درباره اصلاح ساختاری بودجه در سال ۱۴۰۰، گفت: هر سال، زمانی که بررسی بودجه در مجلس آغاز می‌شود، گفته می‌شود که قبل از ارائه لایحه بودجه باید طرح‌ها و لوایح مالیاتی به نتیجه برسد اما متأسفانه در چند سال اخیر هیچ گاه این اتفاق رخ نداده است.

وی ادامه داد: امسال نیز بار دیگر این بحث مطرح شده است اما لایحه دولت بعید است قبل از بررسی بودجه به مجلس بیاید، بلکه حتی ممکن است تا انتهای عمر دولت نیز ارسال نشود.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: باید از بلند پروازی در زمینه مالیات دوری کرد و موضوعاتی که چندین سال در فضای قانون گذاری مطرح است؛ مانند مالیات بر عایدی سرمایه، ساماندهی برخی از معافیت‌های مالیاتی مهم و مالیات بر دارایی‌ها را در قالب طرح‌هایی جداگانه پیگیری کرد تا حداقل دو الی سه بحث تا قبل از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.

منتظر طرح جامع مالیاتی ماندن کار اشتباهی است

وی با بیان اینکه منتظر لایحه جامع مالیاتی ماندن کار اشتباهی است، ادامه داد: راه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، مطرح کردن موضوعات مالیاتی به صورت جداگانه است. مانند سال‌های گذشته منتظر ارائه لایحه جامع از سوی دولت ماندن کار صحیحی نیست. ناگفته نماند که تدوین طرح جامع مالیاتی نیز کار مجلس نیست و بعید است مجلس بتواند طرح جامعی تدوین و تصویب کند.

اصلاحات مالیاتی باید به مرور زمان رخ بدهد

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: باید یک کار حداقلی در زمینه مالیات‌ها انجام بگیرد و بعد از آن در یک برنامه سه ساله، موارد مورد نیاز برای اصلاح ساختار مالیات کشور به مرور به تصویب مجلس برسد.

وی با اشاره به تغییر دولت در آینده نزدیک، گفت: اگر در قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح جامعی صورت بگیرد، اجرای آن به این دولت نمی‌رسد و به دلیل اینکه مجری اصلاحات مالیاتی، دولت آینده است، ممکن است دولت بعدی این اصلاحات را قبول نداشته باشد و آن‌را اجرا نکند.

لزوم اصلاح معافیت‌های غیر ضرور در بودجه ۱۴۰۰

وی خاطر نشان کرد: به عقده بنده اگر در بودجه ۱۴۰۰، مواردی که چند سال در کشور مطرح است، مانند مالیات بر عایدی سرمایه، اصلاح معافیت‌های مالیاتی غیر ضرور از جمله معافیت مالیاتی مناطق آزاد، ایجاد مالیات بر سود سپرده‌های بانکی بالای ۵۰۰ میلیون تومان و مالیات بر دارایی اجرا شود، پیشرفت قابل توجهی در تغییر رویکرد بودجه ایجاد خواهد شد.

مالیات بر کالای لوکس هنوز اجرا نشده است

وی با تشریح مالیات بر دارایی، گفت: مالیات بر کالاهای لوکس در بودجه ۹۹ نیز گنجانده شده بود اما هنوز اجرایی نشده است! این مالیات باید دارایی (به ویژه خانه‌ها و ماشین‌های لوکس) دهک دهم جامعه را در بر بگیرد.

وی در پایان درباره شفافیت تراکنش‌های مالی بعنوان پیش نیاز اصلاحات مالیاتی خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی دسترسی خوبی به تراکنش‌های بانکی دارد اما مشکل این است که دسترسی به اطلاعات باید برخط باشد به همین دلیل ایجاد شفافیت تراکنش‌ها کار بسیار مطلوبی است اما نباید اصلاحات مالیاتی را متوقف و منوط به ایجاد شفافیت تراکنش‌های بانکی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار