حسینی مطرح کرد: ثبت‌نام 73 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونان و حضور ویدئو کنفرانس روسای ادارات استثنایی استان‌ها، نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۴۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حسینی مطرح کرد: ثبت‌نام 73 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: مقام معظم رهبری از دفاع مقدس به عنوان گنجینه بی پایان نام برده اند و باید پاسداشت هفته دفاع مقدس به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی با بیان اینکه کرونا جامعه را به سمت جامعه طوفانی و در سوگ رانده است افزود: در جامعه طوفانی با تغییرات سریع، همه جانبه، بنیادی و مبهم مواجه هستیم و در چنین شرایطی نوعی نگرانی فراگیر در جامعه شکل میگیرد که جامعه را به سمت جامعه سوگ سوق می دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه شرایط آموزشی حال حاضر، آموزش در بحران و برای بحران است اظهار کرد: کرونا در کنار آسیب های فراوانی که دارد فرصت هابی را نیز برای آموزش ایجاد کرده است و یکی از فرصت ها استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش است.

وی افزود: در شرایط حاضر تمامی مدارس باز است و اولویت با آموزش حضوری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است اما در صورت عدم حضور دانش آموزان با استفاده از ظرفیت تلویزیون، ارائه درسنامه ها و شبکه شاد باید تمام دانش آموزان زیر چتر تعلیم و تربیت قرار گیرند.

حسینی با بیان اینکه ویروس کرونا موجب دگرگونی نقش ها در تمام ابعاد جهانی و بویژه در حوزه تعلیم و شده است اظهار کرد: در وضعیت کنونی با سرفصل های آموزشی گذشته و همچنین نقش های گذشته افراد نمی توان به فعالیت آموزشی ادامه داد و از صف تا ستاد باید نقش ها تغییر کند و نوآوری به فعالیت های آموزشی اضافه شود.

وی افزود: تمام ارکان مدرسه شامل معلمان، دانش آموزان، مدیران و اولیاء مدارس باید نقش جدیدی برای خود تعریف کنند تا امر تعلیم و تربیت به خوبی به پیش برود. باید به الزامات بازآفرینی نقش ها تن دهیم، نقش ها را مناسب سازی کرده و برای رسیدن به این کار نیازمند گفتگو هستیم.

معاون وزیر با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت در زیست بوم کرونا به طور طبیعی با مسائل جدیدی روبرو می شود اظهار کرد: بخشی از مسائل با تدابیر مدیران و معلمان در درون مدارس و بخشی دیگر در درون خانواده ها قابل حل است و برخی دیگر از مسائل با مداخله شهرستانی و استانی قابل پیگیری و حل است.

وی گفت: مسائلی که حل آنها از عهده استان ها خارج است باید به سطوح بالا منتقل شود تا با تدابیر حوزه ستادی این مسائل و مشکلات به نحو مطلوب حل شود.

حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود به ارائه آمار دانش آموزان استثنایی پرداخت و افزود: در سال جاری و تاکنون ۷۳ هزار و ۹۵۰ دانش آموز در مدارس استثنایی ثبت نام کرده اند. این تعداد دانش آموز در 12 هزار 706 کلاس درس ساماندهی شده اند که نرم تعداد دانش آموزان در هر کلاس در حال حاضر 5.9 می باشد.

معاون وزیر در بخشی دیگر از این نشست به ارائه اصول یازده گانه ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیر پرداخت اظهار کرد: جامعه جهانی به دنبال جامعه دوستدار انسان است .جامعه دوستدار انسان، جامعه در دسترس، فراگیر و مناسب سازی شده برای تمامی اقشار جامعه بویژه معلولین است و یکی از بهترین نشانگان جامعه در دسترس تغییر جهت از تفکیک به سمت فراگیر سازی است.

وی یکی از بزرگترین رسالت های آموزش و پرورش استثنایی را طرح تلفیقی فراگیر دانست و افزود: شیوه نامه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است که لازم الاجرا است اما بسیاری از مفاد شیوه نامه نادیده گرفته شده است و اجرایی نشده است و اجرای کامل مفاد شیوه نامه طرح تلفیقی فراگیر اولین اصلی است که باید مد نظر تمامی استان ها قرار گیرد.

حسینی گفت: مناسب سازی ۳۲ مدرسه پذیرا با تمام ابعاد باید به صورت الگویی، راه اندازی سامانه ندای همراه و آموزش مدیران و معلمان مدارس پذیرا و مدارس رابط بویژه آموزش زبان اشاره و خط بریل از دیگر اصولی است که در خصوص طرح تلفیقی فراگیر باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: توجه بیشتر به 843 مدرسه پشتیبان مدارس تلفیقی فراگیر و حل مشکلات این مدارس، توسعه فعالیت های مراکز مشکلات ویژه یادگیری در مدارس پذیرا و تصویب تشکیل شورای راهبری آموزش های تلفیقی و فراگیر در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر مواردی است که موجب ارتقای کیفیت آموزش در مدارس پذیرا خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه دانش آموزان دیرآموز نیاز به توجه ویژه دارند و باید در زمره دانش آموزان تلفیقی فراگیر قرار گیرند، اظهار کرد: از دیگر نکاتی که موجب ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان تلفیقی فراگیر می شود توجه ویزه به هدایت تحصیلی دانش آموزان تلفیقی فراگیر در پایه نهم و هدایت آنها با توجه به علاقه، استعداد و نیاز جامعه است.

وی افزود: مناسب سازی فضای مدارس پذیرا در مولفه های یازده گانه و توجه ویژه به دانش آموزان تلفیقی فراگیر در تصاویر و محتوای کتب درسی از دیگر مواردی است که موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان طرح تلفیقی فراگیر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار