در قالب پیامی ششمین نشست مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ایران؛

نمکی: در آینده یکی از کشورهای پیشتاز در دستیابی به واکسن کرونا خواهیم بود

تهران (پانا) - سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین نشست مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ایران که به صورت مجازی برگزار شد، پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نمکی: در آینده یکی از کشورهای پیشتاز در دستیابی به واکسن کرونا خواهیم بود

به گزارش وبدا، متن پیام وزیر بهداشت به شرح زیر است:

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه همکاران ارجمندم در کلیه مراکز تحقیقاتی اعم از بخشهای دولتی، شرکتهای دانش بنیان و مجموعه هایی که در امور تحقیقاتی به خصوص در رابطه با کووید-19 در کشور مشغول فعالیت هستند.

همه شما مستحضرید که این پاندمی بلایی فراگیر است که علاوه بر کشور ما، کل منطقه و کل جهان را در گیر کرده است و ما بدون یک همکاری، هم افزایی و همدلی درون و برون بخشی نخواهیم توانست بر این بلای بزرگ بشریت در این قرن فائق آییم. ما در زمینه های درمان، پیشگیری و آموزش عمومی فعالیت های زیادی انجام داده ایم اما یکی از جنبه های بسیار مهم و تاثیرگذار، جنبه های تحقیقاتی در زمینه های مختلف است.

تحقیقات در اینکه کدام دارو موثرتر بود. تحقیقات در اینکه کدام روش در مراقبت از بیماران تاثیرگذارتر بود. تحقیقات در اینکه با کدام شیوه می شود در آینده مراقبت بیشتری از جمعیت های آسیب پذیر در برابر بیماری داشت. مرگها در کدام سنین بالاترند و در کدام گروه هدف باید مراقبت بیشتری انجام دهیم و غیره و از همه مهمتر رسالت همگانی ما در ساخت یک واکسن موثر برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 است.

خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، مراکز تحقیقاتی متعددی به خصوص مراکزی که سابقه دیرینه ای دارند در ساخت واکسن مانند انستیتو پاستور، انستیتو رازی و شرکت های دانش بنیانی با حضور جوانان بسیار بسیار هوشمندی تشکیل شده است و ما هم در این زمینه مشعول فعالیت هستیم. یکی از راهکار های توفیق بیشتر ما، پیوستن این مراکز تحقیقاتی درون کشورها به مراکز صاحب تجربه و دانش بیرون مرزهاست.

من از همه همکاران عزیزم تقاضا می کنم برای ایجاد شبکه تحقیقاتی بسیار موثر، اطلاعاتشان را در مرکزیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ما به مشارکت بگذارند و گزارش پیشرفت کار را همانطور که تا حالا من داشتم، به عنوان یک همکار ایمونولوژیست در اختیار بگذارند تا از آن طرف ما بتوانیم جهت ثبت این داده ها و اطلاعات در عرصه بین المللی گام هایی برداریم و با کمک سازمان جهانی بهداشت به عنوان هماهنگ کننده فعالیت های بهداشتی کشورهای جهان، این اطلاعات را بین کشورها مبادله و رسیدن به اهداف و دستاوردها را تسریع نماییم.

تردید ندارم که جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هایی که دارد و با سابقه قابل توجهی که در ساخت واکسن از حدود 100 سال پیش دارد، با شکل گیری شرکت های دانش بنیان و مسلط به امور ساخت فرآورده های بیولوژیک و با حضور کارخانه های داروسازی و به خصوص کارخانه هایی که داروهای بیوسیمیلار و بیولوژیک می سازند، در آینده یکی از کشورهای پیشتاز در دستیابی به واکسن کووید-19 خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار