رئیس اتحادیه لوازم التحریر ساری:

بازگشایی مدارس در فروش لوازم التحریر تأثیری نداشته است

فروش لوازم التحریر با کاهش ۹۰درصدی مواجه بوده است

ساری (پانا) - رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر شهرستان ساری با اشاره به کاهش 90 درصدی لوازم التحریر، بازگشایی مدارس از 15 شهریور را در میزان فروش این صنف بی‌تأثیر خواند.

کد مطلب: ۱۱۲۲۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بازگشایی مدارس در فروش لوازم التحریر تأثیری نداشته است

مدارس کشور امسال در حالی بازگشایی شد که شک و تردید رفتن و نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه، نه تنها کلاس‌های درس را خالی از شور و هیجان همیشگی کرد، به اصناف مختلفی آسیب اقتصادی وارد کرد از جمله صنف نوشت‌افزار. گرچه این صنف به فروش بی رمق تابستانه عادت همیشگی داشته‌اند اما مهر و آغاز سال تحصیلی، هر ساله این بی‌رمقی بازار را جبران می‌کرد. سال تحصیلی امسال در حالی آغاز شد که بوی ماه مدرسه هم رونقی به بازار لوازم التحریری‌ها نیاورد.

رضا نجفی رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر شهرستان ساری در گفت‌‌وگو با پانا از فروش تنها 10 درصد فروشگاه‌های لوازم التحریر خبر داد و گفت: «از 100 درصدی که باید کالا می‌فروختند، تنها 10 درصد کالاها در فروشگاه‌‌ها فروخته شد و 80 تا 90 درصد با کاهش فروش مواجه شده‌اند.»

او معتقد است که بازگشایی مدارس در میزان فروش تاثیری نداشته است و حتی یکی دو روز است که از خانواده‌ها می‌شنوند که مدیران مدارس فرزندانشان از آنان خواسته‌اند دانش‌آموزانشان را به مدرسه نفرستند: «ما هر سال تابستان با فروش کم مواجه بودیم و سال تحصیلی جدید آن را جبران می‌کرد، گرچه از 15 شهریور نسبت به کسادی بازار در تابستان، حرکتی اتفاق افتاد، اما در مقایسه با سال‌های گذشته در واقع تأثیری نداشته است.»

نجفی گفت: «همکاران ما 8 ماه است که از جیب می‌خورند، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و جزو مشاغل درجه یک آسیب‌دیده از کرونا مانند آرایشگاه‌ها و تالاردارها هستند.»

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر شهرستان ساری میزان خسارت وارده به این صنف را نامشخص می‌داند: «بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های لوازم التحریر در حال بستن فروشگاهشان هستند. نوسان قیمت هم زیاد است. از طرفی در بازار خبری از فروش نیست و از طرفی اجناس هم چند برابر شده است. مداد رنگی 15 هزار تومانی را حالا باید 30 هزار تومان بفروشیم.»

نجفی تأکید کرد که هم درآمدزایی کم شده است هم فروش کاهش داشته است.

او به عدم توزیع کتاب درسی در فروشگاه‌های لوازم التحریر برای سال تحصیلی جاری به دلیل سود 6 درصدی که به صرفه نبود، اشاره کرد و آن را در میزان کاهش فروش لوازم التحریر بی‌تأثیر دانست.

نجفی گفت: «هیچ تسهیلاتی هم به این صنف تعلق نگرفت. گرچه وعده و وعید ارجاع به بانک ملت و دریافت تسهیلات دادند، اما انجام نشد. 62 اتحادیه و صنف وجود دارد و می‌گویند بودجه نداریم که به همه تسیهلات بدهیم. دارایی هم امسال به جای اینکه به فکر عدم درآمدزایی اصناف به دلیل شرایط موجود باشد، میزان مالیات را چندین برابر کرده است.»

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر شهرستان ساری نامه‌نگاری‌های و رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که برای رفع مشکلات صنف خود انجام داده است را در کل تاکنون بی‌نتیجه اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار