معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد :

تامین شیرخشک 310 نوزاد سیستان و بلوچستانی از طریق سامانه حامی

زاهدان(پانا) - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد در سال جاری حدود 310 خانواده مشمول تحت پوشش از طریق سامانه حامی، شیرخشک مورد نیاز نوزادان خود را دریافت کرده اند.

کد مطلب: ۱۱۲۲۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تامین شیرخشک 310 نوزاد سیستان و بلوچستانی از طریق سامانه حامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، فرزانه فرجیان اظهار کرد: برای تامین و توزیع شیرخشک های متابولیک و رژیمی مورد نیاز بیماران تحت پوشش ساکن در منطقه جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با مشکل و کمبود مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه شیرخشک‌های متابولیک بدون واسطه و به طور مستقیم به دست بیماران می رسند، افزود: پزشک معالج، نسخه تجویزی را در سامانه الکترونیکی حامی ثبت می کند و شیرخشک به صورت پستی در منزل، به خانواده تحویل داده می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در حال حاضر مشخصات تمامی پزشکان متخصص و فوق تخصص مرتبط در این سامانه ثبت شده و تمامی بیماران مشمول نیز پرونده الکترونیکی دارند و چون میزان شیرخشک مورد نیاز برای هربیمار با هر رده سنی، در سامانه تعریف شده است، امکان توزیع خارج از سامانه و یا بیش از سقف تعیین شده، وجود ندارد.

وی ادامه داد: این فرآورده ها به دو صورت توزیع می شوند، یک دسته از طریق سامانه حامی و با قیمت مصوب دولتی و دسته دیگر به قیمت آزاد و توسط داروخانه های خصوصی انجام می شود.

فرجیان تصریح کرد: شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه از طریق داروخانه های منتخب و به نرخ مصوب دولتی در اختیار بیماران مشمول قرار می گیرند؛ بدین صورت که پس از صدور نسخه الکترونیک توسط پزشک متخصص، پیامکی حاوی کد نسخه الکترونیک برای سرپرست بیمار ارسال می شود تا با مراجعه به داروخانه های منتخب،‌ سهمیه خود را دریافت کند.

وی درخصوص نظارت بر توزیع شیرخشک های متابولیک و رژیمی غیریارانه ای نیز گفت: اطلاعات بیماران دریافت کننده شیرخشک های غیر یارانه ای نیز توسط داروخانه ها در سامانه الکترونیکی "مدیریت زنجیره تامین" ثبت می شود و میزان عرضه این دسته از شیرخشک ها، نیز قابل رصد و پیگیری است.

گفتنی است نوزادانی که دارای اختلالات متابولیکی ارثی نظیر فقدان برخی آنزیم‌های گوارشی هستند و یا به شیر گاو حساسیت و آلرژی دارند، مجبورند از شیر خشک های متابولیک و غذاهای ویژه استفاده کنند.

سامانه حامی که چند سالی است با هدف مدیریت مصرف شیرخشک های متابولیک و رژیمی راه اندازی شده است، نقش بسزایی در کاهش مصرف بی رویه و جلوگیری از قاچاق این فرآورده ها به خارج از کشور داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار