کاهش استرس مدرسه با آموزش توصیه‌های بهداشتی

تهران (پانا) - نظام تعلیم و تربیت در سال تحصیلی جدید که بدلیل شیوع بیماری کرونا بسیار متفاوت با سال‌های گذشته است در حالی آغاز شد که به گفته روانشناسان، اولیای خانه و مدرسه باید تلاش کنند تا با تاکید و آموزش توصیه‌های بهداشتی بار استرس و اضطراب مدرسه را از دانش‌آموزان بکاهند.

کد مطلب: ۱۱۲۲۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
کاهش استرس مدرسه با آموزش توصیه‌های بهداشتی

به گزارش ایرنا، آنها بر این باورند که والدین و مسوولان نظام تعلیم و تربیت باید برای رهاساختن افکار دانش‌آموزان از اضطراب برآمده از این شرایط بکوشند تا راهکارهای زیستن و آموختن در کنار این بیماری که زمان مشخصی برای رفع آن وجود ندارد را به دانش‌آموزان بیاموزند زیرا در غیر این صورت پیامدهای جبران‌ناپذیری در عرصه تحصیلی آنان ایجاد خواهد شد.

یادآوری این نکته به دانش‌آموزان که بسیاری از مردم از جمله خانواده خود آنها به دلیل رعایت نکات بهداشتی در هفت تا هشت ماهه شیوع این بیماری

با هیچ مشکلی مواجه نشدده‌اند باعث دلگرمی آنها خواهد شد.

از سویی اولیای مدرسه نیز باید با بکار گرفتن تدابیر بهداشتی لازم و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداتی محیط مدرسه را برای دانش‌آموزان پاک و عاری از بیماری کنند تا آنها با خاطری آسوده سال تحصیلی جاری را پشت سر بگذارند.

لازمه تلاش والدین در مهار نگرانی و آرامش بخشی به دانش‌آموزان

بسیاری از روانشناسان معتقدند که منشا بسیاری از مشکلات روحی و روانی به دوران کودکی و در نهایت به کانون خانواده برمی گردد که درباره اضطراب و استرس دانش‌آموزان در شرایط کرونایی حاضر نیز این مهم صدق می‌کند.

مریم پورحسینی روانشناس بالینی در این زمینه گفت: اضطراب شدید باعث مختل شدن خون‌رسانی و فعالیت مناطقی از مغز که در هوشیاری، توجه، تمرکز و یادگیری نقش دارند می‌شود.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: ابتلا به اضطراب شدید بر عملکرد همه انسان‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، اما تأثیر آن بر عملکرد دانش‌آموزان بسیار بیشتر و مخرب‌تر است.

این روانشناس افزود: دانش‌آموزان سال تحصیلی گذشته را با استرس کرونا و اخبار مرگ و میر ناشی از آن و در حالت قرنطینه گذراندند ولی باز هم با انتشار اخبار و آمار و بیان آن در خانواده همچنان نگران این وضعیت هستند.

وی ادامه داد: در این شرایط که از سویی نیاز به آموزش و فراگیری دانش هست و از طرفی شیوه حضور و تردد در مدرسه نیازمند تدابیر ویژه‌ای است خانواده‌ها باید در گفت و گوهای خود به آرامش‌بخشی به فرزندان بپردازند و نگرانی آنها را کم کنند.

پورحسینی افزود: اگر دانش‌آموز ساعتهای حضور در کلاس درس را با استرس طی کند نه تنها فراگیری نخواهد داشت بلکه آسیب‌های جدی‌تری خواهد دید.

وی به والدین توصیه کرد که ضمن تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در فرزندان به آنها توصیه‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی را یادآوری کنند.

ضرورت آموزش تاب‌آوری به دانش آموزان

به گفته روانشناسان تاب‌آوری می‌تواند منجر به افزایش توانایی برای گذر از سختی‌های زندگی و کنار آمدن با مشکلات و سلامت روان در افراد ‌شود.

به گفته یک روانشناس، آموزش تاب‌آوری به دانش‌آموزان باید در برنامه‌های مدارس و معلمان قرار بگیرد تا از همین حالا و در همین شرایط بحرانی آنها را برای گذر از مشکلات و تحمل سختی‌های زندگی در آینده آماده کنند.

مظهر یزدانی در گفت و گو با ایرنا افزود: تاب‌آوری می‌تواند به‌سلامت روان همه افراد جامعه به ویژه دانش‌آموزان کمک کند و با دور کردن استرس از آنها و آرامش بخشی به روح و روانشان آنها را برای سپیری کردن یک سال تحصیلی آماده کند.

وی با بیان اینکه کودکان و به ویژه نوجوانان باید از هم اکنون در کنار کسب دانش به تقویت روحیه و اعتماد به نفس خود بپردازند گفت: این مهم با کمک اعضای خانواده و مجموعه دست اندرکاران مدرسه ممکن خواهد شد.

این روانشناس تاکید کرد: این روزها به خاطر اخبار نگران کننده و منفی ناشی ازشیوع کرونا حال خیلی از دانش‌آموزان مانند بزرگسالان خوب نیست و نگران خودشان، دوستان و اعضای خانواده خود هستند.

یزدانی به خانواده‌ها توصیه کرد که در این شرایط نسبت به تکالیف درسی، حضور و غیاب و یا امتحانات آنها سخت‌گیری نکنند و با درنظر گرفتن شرایط روانی دانش آموزان حداقل تا یکی دوهفته که ذهن فرصت تطابق اولیه با شرایط مدرسه را پیدا می‌کند آنها را راحت بگذارند.

وی ادامه داد: در حضور فرزندان در خانه هم از طرح کردن مباحث کرونا و محدودیت‌ها پرهیز شود و تنها به تاثیر رعایت توصیه‌های بهداشتی در کنترل و پیشگیری از این بیماری تاکید شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار