فرشاد صفتی: تنیس ایران شانسی برای حضور در المپیک 2020 توکیو ندارد

تهران (پانا) - با از سرگیری رقابت های  تنیس در سطح جهان به سراغ فرشاد صفتی، کارشناس وگزارشگر تنیس رفتم و با او گفتگویی درباره تنیس ایران وجهان انجام دادم که در ادامه این مصاحبه را می خوانید:

کد مطلب: ۱۱۲۱۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
فرشاد صفتی: تنیس ایران شانسی برای حضور در المپیک 2020 توکیو ندارد

تنیس ایران تا پایان سال 1399 چه مسابقاتی را پیش روی خود دارد؟

فدراسیون تنیس تا پایان سال 1399 ده مسابقه را در تمامی رده های سنی برگزار خواهد کرد. اولویت فدراسیون با برگزاری مسابقات جام حذفی باشگاه های کشور است که از 24 تا 28 شهریورماه برگزار می شود. مسابقات دسته جات آزاد کشور وجام حذفی باشگاه های کشور که قرار بود سال 1398 به میزبانی کیش برگزار شود به علت شیوع بیماری کرونا لغو شد که در سال 99 برگزار می شود. 16 تیم جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات را بدست آورده اند که از 24 تا 28 شهریورماه سال جاری به میزبانی زمین های تنیس چهارباغ شهرکردان استان البرز برگزار می شود. پس از این مسابقات جام حذفی بانوان کشور برگزار می شود. سپس چند دیدار در رده های سنی نوجوانان و جوانان در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می شود.

پخش زنده مسابقات تا چه اندازه در گسترش تنیس در میان جوانان و نوجوان موثر است؟

بدون شک پخش زنده مسابقات سطح اول جهان و کشور نقش به سزایی در معرفی این رشته در سطح جامعه داشته همچنین علاقه مندان تنیس می توانند به صورت زنده آخرین مسابقات سطح اول جهان را تماشا کنند. درپخش زنده مسابقات بین الملی الخصوص مسترزهای هزار امتیازی و گرند اسلم شاهد این موضوع هستیم که مربیان، بازیکنان و اکثر علاقه مندان به تنیس نکات آموزشی این مسابقات و حتی نقاط ضعف بازیکنانی که مسابقه آن ها به صورت زنده پخش می شود را یادداشت می کنند و مربیان برای شاگردان و شاگردان برای انجام مسابقه خودشان استفاده می کنند. پخش زنده مسابقات تنیس جزء ملزومات این رشته ورزشی ست که شبکه ورزش هم تاکنون در پخش زنده مسابقات سنگ تمام گذاشته است.

آیا ایران برای حضور در المپیک شانسی دارد؟

متاسفانه خیر. به دلیل اینکه 128 بازیکن جاضر درمسابقات براساس رنکینگ فدراسیون تنیس بازان حرفه ای جهان معروف به ATP به المپیک دعوت می شوند، ایران شانسی برای حضور در المپیک ندارد. و بعضی از کشور ها هم که در توسعه و رشد تنیس فعالیت می کنند. بازیکنانشان با وایلد کارت(کارت سفید) فدراسیون جهانی به المپیک دعوت می شوند.

جدول مسابقات تنیس المپیک در بخش انفرادی را 64 بازیکن آقا و 64 بازیکن خانم تشکیل می دهند. بازیکنانی از شانس بالاتری برای حضور در المپیک برخوردار هستند که دارای رنکینک بالاتری نزد فدراسیون جهانی هستند و یا سطح تنیس کشورشان به اندازه ایی رو به رشد باشد که فدراسیون جهانی نیم نگاهی به آن کشور بیندازد. به طور کلی بازیکنان ایران باید جزء 128 بازیکن برتر جهان باشند تا به المپیک دعوت شوند. بنابراین ایران برای حضور در بازی های المپیک 2020 توکیو شانسی ندارد.

باتوجه به شیوع ویروس کووید 19(کرونا)تاپایان سال چند گرند اسلم برگزار خواهد شد؟

همانگونه که اطلاع دارید مسابقات گرند اسلم استرالیا سال گذشته در ماه های ژانویه و فوریه (دی و بهمن) برگزار شد و پس از اتمام این مسابقه ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و مسابقات تعطیل شدند. به همین علت مسابقات ویمبلدون در سال 2020 برگزار نخواهد شد. هم اکنون مسابقات گرند اسلم ایالات متحده آمریکا (US OPAN) در حال برگزاری است و پس از مسابقات آمریکا اواخر ماه جاری میلادی (سبتامبر) مسابقات آزاد فرانسه (رولاند گاروس) به میزبانی پاریس برگزار می شود. و از چهار گرند اسلم به طور قطع به یفین سه گرند اسلم برگزار خواهد شد.

درپایان اگر نکته ایی هست بفرمایید؟

نکته ایی ندارم، امیدوارم تمامی همکاران من در رسانه تنیس را با پوشش کسترده تری همراه کنند همچنین برای علاقه مندان به تنیس آرزوی موفقیت می کنم. فدراسیون جدید به ریاست دکتر داوود عزیزی سعی در جمع کردن خانواده تنیس دور هم دارد تاحال نامساعد تنیس را بهبود ببخشد. اهالی تنیس هم باید از برنامه های فدراسیون و کادر جدید پشتیبانی کنند. همچنین برای اجرای منظم برنامه های رئیس فدراسیون به یک هماهنگی جمعی نیاز است.

*امیررضا همایون،خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه 1

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار