دانش‌آموزان مازندران از 25 شهریور غربالگری می‌شوند

ساری (پانا) - معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که اجرای پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» تحت عنوان «کوچ» از 25 شهریور در استان آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان مازندران از 25 شهریور غربالگری می‌شوند

سید علی ساداتی به پانا گفت: «اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیردار مانند دیابت نوع2، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، عروقی، متابولیکی، عوارض روانی و اجتماعی و غیره است و از آن‌جایی که این عارضه در مازندران بالاست و رتبه اول را در کشور دارد، دانش‌آموزان ما را نیز درگیر می‌کند.»

او عوامل زمینه‌ای و محیطی در جامعه، مدرسه، منزل و نیز عادات رفتاری، نوع تغذیه و سبک زندگی والدین را از عوامل موثر در ایجاد اضافه وزن در دانش‌آموزان دانست و تأکید کرد که اضافه وزن نتیجه انتخاب آگاهانه سبک زندگی کودکان و نوجوانان نیست.

به گفته ساداتی در پروژه کوچ، دانش‌آموزان از 25 شهریور قد و وزن خود را در سامانه سناد ثبت می‌کنند و این روند تا 15 آبان ادامه دارد. به این شکل دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق شناسایی می‌شوند و سپس با آموزش، مشاوره و حمایت با همکاری خانه و مدرسه، دانش‌آموزان وزن خود را مدیریت می‌کنند و پس از آزمون مرحله ثانویه، تغییرات شاخص توده بدنی تعیین و تحلیل می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران توضیح داد که قد و وزن دانش‌آموز در دو مرحله سنجش اولیه و سنجش ثانویه در سامانه سناد ثبت می‌شود. سنجش دوم به ویژه برای دانش‌آموزانی است که در سنجش اولیه با اضافه وزن و چاقی روبرو بوده‌اند.

به گفته ساداتی پس از سنجش اولیه، مشاوره و راهنمایی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و سپس سنجش ثانویه در اسفند خواهد بود که دانش‌آموز به شکرانه توفیق در مدیریت وزن خود، در 14 اسفند به مناسبت روز احسان و نیکوکاری کار خیر انجام خواهد داد و نیز در روز 15 اسفند روز درختکاری یک درخت در محله، خانه و یا مدرسه خواهد کاشت. مراسم اختتامیه نیز در هفته سلامت در فروردین‌ماه خواهد بود.

او گفت: «برای هر سه وضعیت سفید، قرمز و زرد کرونایی نحوه اجرای پروژه کوچ مشخص شده است و هدف نهایی کاهش 3 درصدی تعداد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی است.»

ساداتی تأکید کرد که دریافت هرگونه هزینه از دانش‌آموزان با هر عنوانی در این پروژه ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار