پوریا جلال‌وندی: مطالبه اصلی مردم «توجه» است

تهران (پانا) - کارگردان نمایش «خنکای ختم خاطره» با اشاره به ویژگی‌های این نمایشنامه برای اجرا، عنوان کرد، تلاش کرده است مطالبات مردم جامعه را در این اثر دفاع‌مقدسی به شکلی پررنگ‌تر به تصویر بکشد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
پوریا جلال‌وندی: مطالبه اصلی مردم «توجه» است

به گزارش مهر، پوریا جلال‌وندی کارگردان نمایش «خنکای ختم خاطره» که این روزها در تماشاخانه «دیوار چهارم» روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی،گفت: این نمایش که از دوم شهریور ماه اجرای خود را آغاز کرده است تا ۳۱ شهریور ماه روی صحنه خواهد بود. من از دو سه سال قبل قصد داشتم این نمایشنامه را به صحنه ببرم اما در آن زمان به دلیل اینکه آقای آذرنگ قصد داشت خودش این نمایش را اجرا کند، نتوانستم مجوز بگیرم اما خوشبختانه امسال شرایط اجرای نمایش فراهم شد.

وی افزود: از آنجا که نمایش مضمونی دفاع مقدسی دارد مناسب اجرا در ایام محرم است. تماشاخانه دیوار چهارم به دلیل بازسازی مدتی تعطیل بود از این رو اجرای نمایش «خنکای ختم خاطره» در واقع افتتاحیه این تماشاخانه و آغاز فعالیت جدید آن به حساب می‌آید.

این کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش در شرایط بحران کرونا عنوان کرد: زندگی امثال من از لحاظ حسی و عاطفی با تئاتر گره خورده است بنابراین در هر شرایطی تئاتر کار می‌کنیم و تلاشمان این است که آن را زنده نگه داریم.

جلال وندی در پاسخ به این پرسش که با وجود اجراهای متعددی که از این نمایشنامه صورت گرفته دلیل تمایل به روی صحنه بردن این متن چه بوده است، گفت: من تمام اجراهای قبلی این نمایشنامه را دیده‌ام و با احترام به حمیدرضا آذرنگ که قلمش فوق‌العاده است، معتقدم در همه این اجراها کمترین توجه به شخصیت یوسف شده است و بیشتر خانواده‌ها در مرکز توجه هستند از این رو تلاش کردم در اجرای خودم «یوسف» متفاوتی را به تصویر بکشم و او را بیشتر از یک شهید زنده معرفی کنم. چون او می‌تواند نماینده یک آرمان، هدف یا حتی تردید باشد نه فقط سربازی که شهید شده اما با بازگشتش متوجه می‌شود که دیگر کسی او را نمی‌خواهد.

این کارگردان درباره چگونگی فضاسازی و طراحی صحنه نمایش توضیح داد: در این اجرا تنها آکسسوار صحنه یک در و یک ویلچر است که در هر اپیزود استفاده‌های متفاوتی از آن‌ها می‌شود به عنوان نمونه این در، جایی نقش تخته گوشت، در اپیزودی نقش پنجره و در بخشی دیگر نقش تلویزیون را ایفا می‌کند.

وی متذکر شد: نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» یکی از بهترین متن‌های دفاع مقدسی است و در شرایطی که مخاطبان گوششان از قالب‌های کلیشه‌ای و تکراری پر شده است این اثر نمایشی با پرداختی جذاب و با ظرافت به دغدغه خانواده‌های شهدا پرداخته است.

جلال وندی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: معتقدم مهمترین مطالبه مردم جامعه امروز در کلیت، مورد توجه قرار گرفتن است چون مردم ما با حداقل امکانات کنار می‌آیند و تنها خواستار توجه هستند از این رو تلاش ما نیز این بود که در این اثر نمایشی مساله مطالبات مردم را به شکل پررنگ‌تری به نمایش بگذاریم.

نمایش «خنکای ختم خاطره» به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی پوریا جلال وندی تا ۳۱ شهریور ماه ساعت ۱۷ در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه خواهد بود.

کارگردان درباره نمایش نوشته است: «خنکای ختم خاطره» روایتی است از زنده شدن یک سرباز که تنها شناسه‌اش نامی است که بر روی یک پلاک حک شده است. در راستای یافتن هویت او با خانواده‌هایی از قومیت‌های مختلف ایران مواجه می‌شویم که در ژرفای هر مواجهه شاهد دغدغه‌های تلخ و شیرین بسیاری هستیم. این نمایش به شیوه واقع‌گرایانه و با بهره‌گیری حداقل آکسسوار روی صحنه می‌رود، چرا که معتقدیم خود متن و اجرای خالصانه آن به حد کفایت جذاب و دلنشین است.

علیرضا زنده دل، بهار ودادی، پوریا جلال وندی، آوا ولدیان، فاروق محمدی، الهام غریب، مجید اقبالی، مهسا انصاری، علی دبستانی، یاسمن حسینی بازیگران این نمایش هستند.

عکس‌ها از آیدا عظیمی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار