سیفی: خانواده‌ها این هفته با آموزش و پرورش مدارا کنند

تنها راهی که ما را به عدالت آموزشی می‌رساند توانمندسازی معلمان است/تعداد تبلت‌هایی که از سوی خیران برای دانش‌آموزان محروم تهیه شد در مقایسه با کل دانش‌آموزان نیازمند به تبلت رقم ناچیزی است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی از خانواده‌ها خواست درمقابل تصمیم آموزش و پرورش مبنی حضور دانش‌آموزان در مدارس مقاومت نکنند و این هفته با مدارس همکاری کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سیفی: خانواده‌ها این هفته با آموزش و پرورش مدارا کنند

محمدرضا سیفی مدیرکل مدارس عشایری و عدالت آموزشی وزارت ‌آموزش و پرورش صبح امروز یک‌شنبه 16 شهریورماه 99 باحضور در شبکه خبر سیما در گفت‌وگویی با موضوع عدالت آموزشی و جایگاه آن در ایران شرکت کرد.

سیفی درباره جایگاه عدالت آموزشی در ایران گفت: مقام معظم رهبری تعریف جامعی درباره عدالت آموزشی ارائه دادند که من آن را نقل می‌کنم. فرمودند «عدالت آموزشی یعنی بهره مندی دانش‌آموزان از سهم خود حتی در دورترین نقاط کشور» باید عرض کنم ما در زمینه تحقق عدالت آموزشی به لحاظ کمی جزو کشورهای موفق دنیا هستیم. ما موفق شدیم امکانات آموزشی را برای 97.7 درصد از افراد لازم‌التعلیم جامعه فراهم کنیم. ولی آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است این است که امکاناتی که در اختیار دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ است در اختیار دانش‌آموزان همه مناطق قرار داشته باشد. این به عدالت آموزشی از نظر کیفی مربوط است که هنوز ما موفق به تحقق آن نشدیم.

به جای سرباز معلم، بهترین معلمان را به مناطق محروم بفرستیم

وی در همین خصوص افزود: عدالت آموزشی یک آرمان است که همواره در کشور مورد توجه بوده است. یکی از عوامل تحقق عدالت آموزشی نیروی انسانی است. یعنی اینکه، به جای سرباز معلم، بهترین معلمان را به مناطق محروم بفرستیم.امروز در کشورهای پیشرفته اگر در منطقه‌ای دانش‌آموزان از امکاناتی مثل آزمایشگاه، کتابخانه و ورزشگاه محروم هستند، سعی می‌کنند با فرستاد یک معلم خوب و باکیفیت به این منطقه آن محرومیت‌ها را جبران کنند. ولی در کشور ما اینطور نیست و معمولا یک معلم کم‌تجربه به این مناطق فرستاده می‌شود.

تقاضا کردیم قانون جذب سربازمعلم عوض شود

مدیرکل مدارس عشایری در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای تحقق عدالت آموزشی در این بخش صورت گرفته است گفت: ما تقاضا کردیم قانون جذب سربازمعلم عوض شود. طبق مقررات فعلی سربازمعلم‌ها نمی‌توانند در شهرها تدریس کنند و فقط در مناطق دورافتاده و محروم می‌توانند تدریس کنند و ما امیدواریم بتوانیم این قانون را عوض کنیم.

باید افزایش حقوق معلمانی که در مناطق محروم کار می‌کنند چشمگیر باشد

وی ادامه داد: نکته بعدی مشوق‌های مالی برای کار معلمان در مناطق دورافتاده و محروم است. یعنی باید افزایش حقوق معلمانی که در مناطق محروم کار می‌کنند چشمگیر باشد. البته این مشوق‌ها در قانون پیش‌بینی شده است، ولی در اجرای آن به مشکل برخوردیم.

سیفی در پاسخ به سوالی درباره تنوع مدارس - اعم از دولتی، غیردولتی، هیئت امنایی، تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد و عشایری - و رابطه آن با عدالت آموزشی گفت: هر یک از این مدارس متناسب با اقتضائات فرهنگی جغرافیایی اقتصادی تاسیس می‌شوند یعنی همانطور که مدارس عشایری به علت برخی نیازها و اقتضائات تاسیس می‌شود، مدارس غیردولتی هم با همین هدف تاسیس می‌شوند.

هدف از تاسیس مدارس غیردولتی نیز کمک به ارتقای کیفیت آموزشی است

وی درباره نقش مدارس غیردولتی در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: تا زمانی که هرکس در حوزه تخصصی خود کار کند مشکلی ایجاد نمی‌شود. مثلا. رانندگان آمبولانس، که جزوی از کادر درمان هستند، شغل شریفی دارند ولی هیچ‌گاه یک راننده آمبولانس را برای جراحی به اتاق عمل نمی‌برند.

هدف از تاسیس مدارس غیردولتی نیز کمک به ارتقای کیفیت آموزشی و کمک به مدارس دولتی بود، ولی طی زمان، بعضی چیزها تغییر ماهیت دادند و مثلا مدارس دولتی محیطی مختص اقشار متوسط به پایین شدند.

وی تاکید کرد: قطعا باید کیفیت مدارس دولتی بالا برود ولی این با تصمیمات آنی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به زمان دارد. تنها راهی که ما را به عدالت آموزشی می‌رساند توانمندسازی معلمان است. البته امکانات هم بسیار اهمیت دارد.

تعداد تبلت‌هایی که از سوی خیرین برای دانش‌آموزان محروم تهیه شد در مقایسه با کل دانش‌آموزان نیازمند به تبلت رقم ناچیزی است

مدیرکل مدارس عشایری درباره عدالت آموزشی در دوره کرونا گفت: بر اساس آمار حدود سه میلیون و پانصد دانش‌آموز در کشور به دستگاه هوشمند و درنتیجه به آموزش آنلاین دسترسی ندارند. البته برخی موسسات خیریه مثل بنیاد برکت، بنیاد علوی، کمیته امداد و ... کمک کردند و تبلت‌هایی تهیه شد ولی این تعداد در قیاس با رقم کل دانش‌آموزان فاقد دستگاه ناچیز است. از طرفی ما امکان واردات یا تولید تبلت را برای این تعداد دانش‌آموز، به دلیل تحریم‌ها و ...، نداریم به همین دلیل برای آموزش این عزیزان از بسته‌های خودآموز استفاده می‌شود. همچنین در برخی نقاط به دلیل کم‌جمعیت بودن مدارس، کلاس‌ها به صورت حضوری تشکیل می‌شود.

خانواده‌ها این هفته با آموزش و پرورش مدارا کنند

سیفی در پایان برنامه از خانواده‌ها خواست درمورد حضور دانش‌آموزان در مدرسه مقاومت نشان ندهند و این هفته (هفته نخست سال تحصیلی) با آموزش‌وپرورش مدارا کنند تا دستگاه تعلیم و تربیت بتواند به وضعیت مدارس در آغاز سال تحصیلی سامان ببخشد و گفت: ما به دغدغه‌های خانواده‌ها درمورد سلامت دانش‌آموزان احترام می‌گذاریم ولی تقاضا دارم این هفته با آموزش‌وپرورش همکاری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار