۳۷ هزار خانه هلال در روستاهای کشور راه‌اندازی خواهد شد

تهران (پانا) - رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۳۷ هزار خانه هلال در روستاهای کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
۳۷ هزار خانه هلال در روستاهای کشور راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش ایرنا، مهدی ولی‌پور در حاشیه مراسم آغاز آزمایش عملیاتی نرم‌افزار الکترونیکی سامانه جامع امدادی خانوار در جمع خبرنگاران افزود: ایجاد و راه‌اندازی این تعداد خانه هلال طی پنج سال آینده در دستور کار است و از ابتدای امسال تمامی استانهای کشور در این زمینه تلاش و اقدامات لازم را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این خانه‌ها با هدف انجام ماموریت آماده‌سازی و ترویج آموزشهای امداد و نجات در روستاها، محلات و شهرها انجام می‌شود.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: مبنای اصلی فعالیت این مراکز آموزش همگانی مردم در حوزه امدادرسانی و نجات در نخستین دقایق و ساعات پس از بروز حادثه و کمک به نیروهای امدادی است.

ولی‌پور با بیان این که در نهایت علاوه بر ارائه آموزش تخصصی به علاقه‌مندان در مناطق مختلف شهری، تشکیل تیمهای امداد و نجات تخصصی با حضور راد آموزش‌دیده در این قالب نیز مد نظر است افزود: در صدد هستیم با توسعه آموزشهای امدادی از این طریق اقدام به شناسایی افراد توانمند و علاقه مندکرده و با کمک و ارائه آموزشهای تخصصی به آنان به نیروهای متخصص هلال احمر بیفزاییم.

وی استان خراسان رضوی را یکی از استانهای موفق در این زمینه دانست و ادامه داد: تا کنون ۶۳ خانه هلال در این استان تشکیل شده و تعداد ۹۵ خانه دیگر در مراحل نهایی آماده‌سازی و فعالیت است.

طرح ایجاد "خانه‌های هلال" و دستورالعمل ۲۳ ماده‌ای نحوه تاسیس و فعالیت آن اواسط سال ۱۳۹۶ با هدف تحقق شعار داوطلب‌محوری و بهره‌مندی از مشارکت افتخاری و داوطلبانه همه افراد متقاضی فعالیت در جمعیت هلال‌ احمر جمهوری اسلامی ایران از سوی این نهاد اعلام و به تشکیلات استانی آن در سراسر کشور ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل، خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به اختصار "خانه هلال" نامیده می‌شوند مرکزی است با ساختار داوطلبی بدون نیروی انسانی رسمی، پیمانی یا قراردادی در سطح محلات شهرها و روستاها که توسط اعضاء، داوطلبان، نیکوکاران و واقفان اداره می‌شود.
خانه هلال همچنین مکانی برای ارائه آموزشهای امدادی، اصول و روشهای خدمات داوطلبانه به همگان به ویژه جوانان، جذب و سازماندهی اعضا برای ارائه خدمات داوطلبی به نیازمندان در شرایط عادی و بحرانی در سطح محلات شهری و روستاهاست.

جمعیت هلال احمر در استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۳۱ پایگاه امداد و نجات، ۲۰ نمایندگی و شعبه، ۵۱۲ کارمند رسمی، قراردادی و پیمانی، ۴۴ دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، ۴۰ هزار داوطلب و ۱۰۳ هزار نفر عضو جوانان هلال احمر دارد.

همچنین جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از خدمات ۱۴ هزار و ۵۰۰ امدادگر و نجاتگر فعال در سطح استان برخوردار است.

از این میان، سه هزار و ۴۶۵ امدادگر و نجاتگر متخصص در قالب ۱۳ شاخه امدادی همچون "امداد کوهستان، سیلاب، حمایت روانی و اسکان اضطراری" در خراسان رضوی به طور شبانه‌روزی در طول سال آماده ارائه خدمات کمکی و امدادی نجات‌بخش به حادثه‌دیدگان در سطح این استان هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار