در جلسه هیات دولت؛

روحانی: دولت از همه توان خود برای شکست آمریکا استفاده می‌کند

آمریکا ار تبلیغات و سروصدایی که راه انداخته توفیقی به دست نمی‌آورد/ شکست مفتضحانه آمریکا تاریخی و بی‌نظیر بود/ ۸۰ درصد مجالس عزاداری امسال، پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرده‌اند/امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری خبر داد طی دستوری به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات اعلام شده است ترتیبی اتخاد کنند که با توجه به بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریور، استفاده مدارس دولتی و دانش‌آموزان از شبکه شاد، رایگان باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: دولت از همه توان خود برای شکست آمریکا استفاده می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید از روز شنبه 15 شهریور، گفت: «اولویت اول ما، آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس، با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی است. آموزش دانش‌آموزان در سال جدید با توجه به وضعیت بیماری کرونا، به صورت آموزش حضوری و غیرحضوری یعنی ترکیبی از هر دو خواهد بود. همانطور که در ماه‌های گذشته و با شیوع بیماری کرونا نشان دادیم که فاصله جان و نان، جان و کار، معیشت و سلامت و دیانت و سلامت معنا ندارد، از 15 شهریور هم می‌خواهیم بگوییم فاصله بین جان و یادگیری و آموزش با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی، معنا ندارد.»

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «آنچه که مهم است و من هم ابلاغ کرده‌ام این است که امسال نباید هیچ کودک ایرانی از تحصیل محروم بماند. در کنار آموزش حضوری در مدارس، ما صدا و سیما را داریم که با آموزش و پرورش همکاری می‌کند. شبکه‌های لازم در صدا و در سیما با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند. همه باید دقت کنند که جوانان و نوجوانان ما در سلامت باشند و درس‌شان را هم بخوانند. من از خانواده‌ها می‌خواهم آن‌ها هم مشارکت کنند. فرزند ما از خانه که خارج می‌شود در مسیر، در سرویس، در کلاس و مدرسه و در مسیر بازگشت باید مراعات کنند.»

روحانی ادامه داد: «مدارس مختلف از اپلیکیشن‌های مختلف برای آموزش استفاده کردند؛ در مدارس دولتی، آموزش و پرورش شبکه شاد را تعبیه کرد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. برای این شبکه مردم متحمل یک پرداخت مالی می‌شدند، خانواده‌ها پول اینترنت می‌دادند. امروز به وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه دستور دادم که شبکه شاد باید برای مدارس دولتی رایگان باشد. آموزش برای دانش‌آموزان باید رایگان صورت بگیرد.»

عزاداری محرم امسال بهانه‌ای به دست دشمنان نداده است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه و همه وعاظ و روحانیون که با بیانات و عمل‌شان راه و مسیر عزاداری با حکمت امسال را ترویج کردند، گفت: «مردم در مراسم عزاداری محرم امسال، با کنار هم قراردادن سلامت، حکمت، دیانت، عقلانیت و درایت، یک عزاداری باشکوه، خاص و استثنایی را در تاریخ ایران ثبت کردند. عزاداری محرم امسال بهانه‌ای به دست دشمنان نداده است و با رعایت همه اصول دینی و بهداشتی انجام گرفت. آمار وزرای کشور و بهداشت نشان می‌دهد حداقل در 80 درصد مجالس عزاداری امسال، دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شده است.»

مردم ایران یک معجزه تاریخی را رقم زدند

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به ویژه پس از تحریم‌های آمریکا از اوایل سال 97 اظهار داشت: «هدف آمریکایی‌ها از اعمال این تحریم‌ها و تشدید فشارهای اقتصادی، تسلیم ملت و دولت ایران در برابر خواسته‌های نامشروعشان بود اما با ایستادگی و فداکاری مردم، متوجه شدند که این کار شدنی نیست. مردم ایران علیرغم همه سختی‌ها، ایستادگی و مقاومت کردند و دولت در کنار سایر مقامات و قوای دیگر این فشار را تحمل کرده و یک معجزه تاریخی را رقم زدند چرا که هیچ کشوری تصور نمی‌کرد با حجم گسترده‌ای از تحریم‌های شدید طی حدود سه سال گذشته، مردم و دولت ایران بتوانند سختی‌ها را تحمل کنند. مردم با ایستادگی و مقاومت خود نشان دادند که استقلال، آزادی و اصول و حقوق‌شان بر همه آنچه دشمنان فکر می‌کردند، ارجحیت دارد.»

روحانی با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا در اعمال فشارهای شدید به کشورمان گفت: «از آنجایی که یکی از مفاد برجام این است که اواخر مهرماه، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از تحریم تسلیحاتی خارج می‌شود این موضوع برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین است لذا دنبال تصویب قطعنامه‌ای در این زمینه بودند اما 13 عضو شورای امنیت در برابر قطعنامه آمریکا ایستادند و این در تاریخ کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است که آمریکا قطعنامه‌ای را پیشنهاد دهد و فقط یک رای داشته باشد لذا این موضوع هم شکست مفتضحانه‌ای برای آمریکا بود. آمریکا پس از این شکست به دنبال طرح دیگری افتاد تا به خیال خود کسب آبرو کند و در این زمینه خواهان استفاده از سازوکار درون برجام شد و این در حالی است که اگر کسی با الفبای سیاست و تعامل آشنا باشد به خوبی می‌فهمد که اگر کسی از قراردادی خارج شده باشد بعد از دو سه سال نمی‌تواند از امتیاز موجود در آن قرارداد استفاده کند. آمریکا برای کسب آبرو و وجهه برای انتخابات آتی خود اینگونه حرف‌های ناپسند و ناروا را مطرح می‌کند.»

رئیس‌جمهوری گفت: «دیروز در وین کشورهای 1+4 به صراحت اعلام کردند که در کنار برجام هستند و آمریکا حق سوءاستفاده از برجام را ندارد همچنین رئیس شورای امنیت سازمان ملل در گفت‌وگوی تلفنی کاملا با نظر ایران موافق بود که آمریکا دیگر جزو برجام نیست، اما در عین حال آمریکایی‌ها این کار عبث و کودکانه را آغاز کردند.»

روحانی این را هم اضافه کرد: «امروز در شورای امنیت سازمان ملل درخصوص دیدگاه ایران در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد و این نیز یک پیروزی بزرگ دیگری برای ایران خواهد بود که به نظرم در تاریخ کم‌سابقه است که کشوری بارها از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع بین‌المللی با آمریکا درگیر شود و چندین بار آمریکا را شکست دهد، قطعا آمریکا در این مرحله هم شکست خواهد خورد و حرف‌هایی که مطرح می‌کند کاملا بی‌محتوا و بی‌اساس است. مردم اطمینان داشته باشند دولت از همه توان و قدرت خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.»

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال آن بود که ملت ایران را از لحاظ اقتصادی شکست داده و در برابر فشارهای ناروا به تسلیم وادار کند، اظهار داشت: «بانک مرکزی از آغاز امسال علیرغم کرونا و مشکلات ناشی از آن توانسته است 14.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری پرداخت کند.»

روحانی خاطرنشان کرد: «بسیاری از کشورها در طول دوران کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی شده و اقتصاد آن‌ها 9 و 13 و 14 درصد کوچک شده است اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها و تحریم در سه ماهه اول فقط 1.7 درصد (یعنی کمتر از 2 درصد) اقتصاد کشور کوچک شده است و این نشان می‌دهد که همه با تمام وجود مشغول تلاش بوده و تولید ادامه دارد. در ما‌ه‌های اخیر بخش صنعت، کشاورزی و تا حدودی خدمات رشد داشته است و چه بسا اگر با این روند پیش برویم تا پایان سال به رشد مثبت غیرنفتی خواهیم رسید.»

همه کمک کنند دشمنان خود را در سراسر منطقه و جهان ناامید کنیم

روحانی با مردود خواندن مطالب برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه کشور از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط انفجار قرار دارد، تاکید کرد: «آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر سال گذشته معادل 2.9 بوده است و این بیانگر مسیر صحیح و درست حرکت اقتصادی کشور است. امروز وزیر رفاه گزارش داد که برای اشتغال روستایی که از اول مرداد شروع شده است، 6 هزار میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. البته در دولت یازدهم و دوازدهم گام‌های بسیار خوبی از لحاظ آب سالم پایدار، برق، گاز، راه روستای، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و شبکه ارتباطات برای روستاها برداشته شده است. طی ماه‌های اخیر نیز اقدامات ارزنده‌ای برای اشتغال آغاز شده که با قوت ادامه خواهد یافت با اقدامات دولت سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور از 3 درصد به 25 درصد رسیده است.»

روحانی افزود: «از همه اعضای دولت، معاونین و مسوولین استان می‌خواهم تلاش مضاعفی را در راستای جهش در بخش‌هایی از کشاورزی و صنعت و اشتغال انجام دهند و البته اقدامات خوبی در این زمینه‌ها انجام شده است که باید آن‌ها را ادامه دهیم و چنانچه سایر قوا نیز کمک کنند سرعت آن بیشتر خواهد شد. دولت طرح‌هایی داشته که امیدواریم با کمک قوای دیگر اجرایی شود و البته دولت همزمان راه‌های دیگر را پیگیری می‌کند.»

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت، کشور و نظام در برابر فشار دشمنان سر خم نخواهد کرد، گفت: «بی‌تردید اشتغال و معیشت مردم شرایط مناسب‌تری در ماه‌های پیش رو خواهد داشت و قوای دیگر نیز بدانند که دولت در 11 ماهه پایانی خود قرار دارد و به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه تمام خود است و امیدوارم همه یاری کنند تا در کنار هم کشور آباد و سرافرازی داشته باشیم و دشمنان خود را در سراسر منطقه و جهان ناامید کنیم.»

وی روابط نزدیک و صمیمی با کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: «امروز با بسیاری از کشورهای همسایه به جز یکی دو کشور روابط نزدیکی داریم و در جلسه‌ای که به این منظور در هفته گذشته وجود داشت تصمیم گرفته شد تا روابط با کشورهای همسایه و دوست را هر چه بیشتر توسعه دهیم.»

روحانی تعامل را به معنای قدرتمندبودن یک کشور دانست و گفت: «هر کشور قدرتمند می‌تواند تعامل بیشتری با دنیا داشته باشد و امیدوارم در این تعامل بتوانیم سهم خود را در اقتصاد جهانی حفظ کنیم. امروز همه جهان در یک بازار عمومی قرار دارد و اگر سهم خود را از این بازار داشته باشیم می‌توانیم مسیر توسعه و پیشرفت را با سرعت ادامه دهیم. در تعامل سازنده است که می‌توانیم سهم خود را در بازار قدرت و ثروت روابط بین‌الملل داشته باشیم.»

رئیس‌جمهوری در پایان با قدردانی از تلاش‌های وزارت بهداشت گفت: «این وزارتخانه تلاش جدیدی را آغاز کرده است که بتوانیم سیستم درمان را از راه دور انجام دهیم و با این سیستم و با استفاده از فضای مجازی مردم می‌توانند مشورت‌های پزشکی و حتی نسخه‌های پزشکی را دریافت کنند و این می‌تواند تحول بزرگی در عرصه دولت الکترونیک محسوب شود. این کار به صورت آزمایشی در چند استان شروع می‌شود و به ترتیب به استان‌های دگیر تعمیم پیدا می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار