محسن بیگی: همه ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال و والیبال در سال تحصیلی جدید ممنوع است

تهران (پانا) _ به گفته مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش درصورت حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس، تمرین ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال و والیبال یا ورزش‌هایی که در آن از وسیله مشترک استفاده می‌شود ممنوع است.

کد مطلب: ۱۱۱۹۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
محسن بیگی: همه ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال و والیبال در سال تحصیلی جدید ممنوع است

حوزه ورزش و فعالیت‌های بدنی از معدود حوزه‌هایی است که بعد از کرونا تقریبا به طور کامل تعطیل شد. تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش‌های مدارس نیز چاره‌ای جز این باقی نگذاشت که فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی به برخی اقدامات شخصی دانش‌آموزان در محیط منزل محدود شود که البته مشکلاتی را در حوزه سلامت و بهداشت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان به دنبال داشت.

اما مسئولان حوزه ورزش و سلامت در دستگاه تعلیم و تربیت بیکار ننشستند و با بهره‌گیری از امکانات و زیرساخت‌های موجود برای حفظ سلامت و بهداشت دانش‌آموزان خانه‌نشین تلاش و پروژه‌های مختلفی را برای دستیابی به اهداف تعریف‌شده طراحی و پیگیری کردند. حال در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دغدغه‌های مسئولان حوزه تربیت‌بدنی و سلامت بر آغاز بدون اشکال سال تحصیلی متمرکز شده که شامل تهیه ملزومات بهداشتی مدارس، اصلاحات ساختمانی در مدارس ازجمله در بخش آبخوری‌ها، دستشویی‌ و سیستم دفع فاضلاب است. بخش دیگری از ماموریت‌های این حوزه تدوین مقررات و پروتکل‌های بهداشتی برای مدارس در ایام حضور فیزیکی دانش‌آموزان و نیز ارائه راهکارهایی در بخش آموزش‌های غیرحضوری است.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا با موضوع فعالیت‌های ورزشی در سال تحصیلی جدید با اشاره به تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس که به زودی به مدارس سراسر کشور ابلاغ می‌شود درباره تکلیف فعالیت‌های ورزشی و تربیت بدنی در کنار رعایت این پروتکل‌ها اظهار کرد: «در سال تحصیلی جدید همه ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال و والیبال یا ورزش‌هایی که در آن از وسیله مشترک استفاده می‌شود ممنوع است.»

وی ادامه داد: «در سال تحصیلی 99-1400 دانش‌آموزان به سمت ورزش‌‍‌های انفرادی و تحرک بدنی سوق داده خواهند شد.»

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «یکی از مباحث محوری ما در معاونت تربیت بدنی موضوع کنترل وزن دانش‌آموزان است. طبق تحقیقات انجام شده حدود 20 درصد دانش‌آموزان کشور مشکل اضافه وزن دارند. برای این افراد دو دسته اقدامات مداخله‌ای انجام می‌شود: 1. کنترل وزن و توصیه برای تحرک بدنی بیشتر و رعایت اصول تغذیه سالم و 2. ارجاع به سیستم درمانی برای مداخله پزشکی.»

محسن‌بیگی با اشاره به فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت در شبکه شاد گفت: «از طریق کانالی که در شبکه شاد راه‌اندازی شده است آموزش‌هایی درباره تغذیه سالم، بهداشت جسمی و روانی ارائه می‌شود. کار ما آگاهی دادن به خانواده‌ها برای تربیت فرزندانی سالم است.»

به گزارش پانا، در شیوه نامه‌ای که وزارت آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس به استان‌ها ابلاغ کرده است درباره برنامه‌های ورزشی و سلامت‌محور در شرایط کرونایی کشور و بنابر وضعیت هر شهر و شهرستان با تقسیم‌بندی مناطق کشور به سفید و زرد و قرمز - که از طرف ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود- توضیحاتی ارائه شده است.

در وضعیت سفید المپیادهای ورزشی، ورزش صبحگاهی، مدرسه پویا و همه فعالیت‌های عادی تربیت بدنی آزاد است

1. فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی و سلامت برابر دستورالعمل‌های ابلاغی قبلی پیرامون اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی، المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، ورزش صبحگاهی، مدرسه پویا، کانون‌های ورزشی و تندرستی، کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان، انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی، مدرسه میزبان، مدرسه قهرمان، توانمند سازی نیروی انسانی، سفیران سلامت، پایگاه تغذیه سالم، سلامت دهان و دندان، سلامت نوجوان، پیشگیری از بیماری‌ها، مکمل یاری اعم از فلوراید تراپی، آهن یاری و ویتامین D، برابر روند سال های قبل اجرا می‌شود.

۲- با استفاده از ظرفیت کانال‌های موجود در بستر شبکه شاد اعم از کانال تربیت بدنی و سلامت، کانال کانون‌های ورزشی، کانال وزن سالم، تغذیه سالم و زندگی سالم و کانال مجازی باشگاه آمادگی جسمانی و بدنسازی، محتوای لازم به عنوان مکمل فعالیت‌ها در اختیار مربیان و متربیان قرار خواهد گرفت.

در وضعیت زرد برگزاری برخی فعالیت‌ها طبق پروتکل‌های بهداشتی مجاز است/ شاخص توده بدنی در دانش‌آموزان دارای اضافه وزن اندازه گیری شود

دانش‌آموزان در آن دسته از فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه تربیت بدنی و سلامت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان اجرای آن در مدارس مقدور است به صورت حضوری مشارکت می‌کنند.

2. برای حفظ آمادگی جسمانی و توسعه سلامت سایر دانش آموزان، برنامه ها و فعالیت‌های مورد نیاز آنان از بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) ارائه و در منزل توسط ایشان با نظارت والدین انجام خواهد شد.

در این شرایط محتوای لازم در کانال‌های حوزه تربیت بدنی و سلامت در بستر شاد بارگذاری و برای استفاده معلمان و مربیان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

3. با توجه به اهمیت و ضرورت غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاق، شایسته است شاخص توده بدنی ( BMI ) آنها در ایام حضور در مدرسه اندازه گیری شود و بسته‌های آموزشی حمایتی پیرامون میزان و چگونگی انجام فعالیت‌های ورزشی و برنامه تغذیه‌ای، توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت به آنان ارائه شود.

در وضعیت قرمز همه فعالیت‌ها به صورت غیرحضوری از طریق شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی انجام می‌شود

1. در این وضعیت برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی و سلامت با استفاده از ظرفیت شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)، رسانه ملی و فضای مجازی ارائه و پیگیری خواهد شد.

2. دستورالعمل تکمیلی اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت تدوین و ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار