محرمی هرچند ساده، اما ماندگار در روستای سنجتک

تهران (پانا) - امروز وارد روستایی به نام روستای سنجتک در نزدیکی شهر گناباد شدم. با وجود شرایط خاص و بیماری کووید ۱۹، مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام برگزار شده بود. برایم جالب بود که چگونه با وجود بیماری، اهالی روستا مراسم را برگزار کرده بودند. به سراغ اهالی روستا رفتم و با آنها درباره شرایط خطرناک و برگزاری مراسم در این شرایط گفتگو داشتم.

کد مطلب: ۱۱۱۹۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
محرمی هرچند ساده، اما ماندگار در روستای سنجتک

در گفتگوها اکثر اهالی روستا با هم یک پاسخ دادند و می گفتند: ما برای برگزاری مراسم اولین کاری که کردیم به خداوند توکل کردیم. هر کدام از ما خودمان با پای خودمان در مراسم شرکت می کنیم کسی برای ما دعوت نامه ای نفرستاده است و مراسم امام حسین(ع) باید برگزار شود.

آنها معتقد بودند: ما اتفاقاتی بدتر را پشت سر گذاشتیم اما با این حال مراسم را برگزار کرده ایم. البته امسال تغییراتی را در برگزاری مراسم به وجود آورده ایم.

یکی از بانیان برگزاری مراسم در گفت و گو با پانا گفت: امسال هر کدام از ماسک و دستکش استفاده می‌کنیم. در سال‌های قبل حسینیه یک قسمت خانم ها بودند و یک قسمت آقایان اما امسال آقایان در حسینیه با فاصله یک و نیم متر می‌نشینند و در فضای باز و بیرون از حسینیه هم خانم ها می نشینند. همچنین مدت زمان برگزاری مراسم را تغییر داده‌ایم یعنی زمان را کمتر کرده ایم از ساعت ۹شب تا ۱۱ شب مراسم برگزار می‌شود.

در ادامه به آشپزخانه رفتم و با آشپزهای هیئت گفتگویی داشتم. یکی از آشپزها درگفت و گو با پانا گفت: ما با رعایت بهداشت و پروتکل های بهداشتی برای نذری امام حسین(ع) آشپزی می‌کنیم و از ظرف های یکبار مصرف استفاده می کنیم و ما کارت بهداشت داریم و غذاهای نذری را را خودمان به در خانه های اهالی روستا می‌بریم. یعنی کسی در صف نذری نمی ایستد.

در آخر به سراغ مرد نوحه خوانی رفتم که بدون گرفتن ریالی از کسی با تمام انرژی برای مراسم عزاداری، نوحه می خواند.

اصغر چمنی، نوحه خوان این مراسم گفت: من از ۹ سالگی وارد این حرفه شده و الان ۳۹ سال دارم و ۳۰ سالی هست که در این حرفه هستم. برنامه من هر سال برای محرم این است که از اول تا شب چهارم و پنجم محرم در تهران نوحه خوانی می کنم، اما از شب‌های دیگر به روستا می‌آیم و بدون گرفتن ریالی برای عزاداری امام حسین نوحه می خوانم و اینطور نیست که کسی از من دعوت کند.

وی افزود: من و خیلی های دیگر مثل من با پای خودمان با شور و اشتیاق برای مراسم امام حسین علیه السلام می آییم و من اعتقاد دارم که خود امام حسین علیه السلام به ما نظر می‌کند که ما الان اینجا هستیم. همین طور که مستحضر هستید اهالی روستا همگی در مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی حضور دارند و تنها کسانی که در مراسم حضور ندارند افرادی هستند که بیماری‌های خاص دارند و خدا را شکر تا الان مشکلی برای کسی پیش نیامده است. هدف ما در برگزاری مراسم این است که یاد امام حسین را زنده نگه داریم و این شور حسینی نه تنها در گوشه و کنار ایران بلکه در خارج از کشور هم دیده شود.

وی در آخر افزود: نسل های آینده باید راه امام حسین (ع) را در پیش بگیرند و با شیوه امام حسین (ع) زندگی کنند.

*آرزو مرادی، خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه15

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار