آیا نکونام به سرنوشت مجیدی دچار می شود؟

تهران (پانا) - با پایان یافتن ماراتن لیگ نوزدهم تیم قهرمان و تیم هایی که سهمیه آسیا را کسب کردند مشخص شدند. در بین سرمربیان تیم هایی که سهمیه فصل آینده آسیا را کسب کرده اند نام دو سرمربی جوان و کم تجربه دیده می شود که در نخستین فصلی که هدایت تیم های بزرگ لیگ برتر ایران را عهده دار شده اند موفق به کسب سهمیه آسیا شده اند.

کد مطلب: ۱۱۱۸۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آیا نکونام به سرنوشت مجیدی دچار می شود؟

سوال مهم؛جواد نکونام یا فرهاد مجیدی کدام یک؟

استقلال که پس از فسخ یک طرفه قرارداد توسط آندره استراماچونی سرمربی ایتالیایی و موفق خودش روبرو شد، به سراغ فرهاد مجیدی یکی از بازیکنان سال های نه چندان دور باشگاه رفت و در عین تجربه کم مجیدی در زمینه مربی گری هدایت تیم بزرگسالان باشگاه را به وی سپرد.

کمتر کسی فکرش را می کرد که فرهاد تا این اندازه در باشگاه بزرگ استقلال موفق شود. اما در این بین بسیاری از هوادران بر این باوراند دلیل موفقیت مجیدی در این فصل حضور استراماچونی موفق در ابتدای فصل در تیم استقلال تهران است و مجیدی در لیگ بیستم تا به این اندازه موفق نخواهد بود. اما موفقیت فرهاد مجیدی در هفته های پایانی لیگ نوزدهم پرهیز از شرکت در کنفرانس خبری قبل و پس از بازی بود و به نوعی این مربی جوان با انجام چنین کاری آرامش را به تیمش تزریق کرد.

اما در این بین جواد نکونام هم که با فولاد خوزستان در لیگ این فصل حضور داشت و در پایان موفق به کسب سهمیه آسیا شد. دو دلیل خود را مربی موفق تری نسبت به فرهاد مجیدی در لیگ نوزدهم نشان داد.

دلیل اول و اصلی موفقیت جواد نکونام در تیم فولاد خوزستان حضور سعید آذری یکی از بهترین مدیرعامل های حال حاضر فوتبال ایران در اهواز بود. شاید اگر هر مدیر عامل دیگری به جای سعیدآذری در اهواز حضور داشت جواد نکونام تا پایان فصل روی نیمکت فولاد خوزستان خضور نداشت و به مانند سال های گذشته فولاد در این فصل هم باسیر عظیم تغییرات مربی روی نیمکت خودش روبرو بود و این فصل هم به سهمیه آسیا دست پیدا نمی کرد.

اما پرورش اصولی جواد نکونام در زمینه مربی گری که او را نسبت به فرهاد مجیدی متمایز می سازد. دلیل دوم موفقیت این اسطوره فوتبال ایران در زمینه مربی گری هم است. برای اثبات این سخن کارنامه مربی گری و سرمربی گری جواد نکونام را باهم مرور کنیم.

نکونام دوران مربی گری خودش را از سال 1395 و با دستیاری کارلوس کی روش سرمربی وقت تیم ملی آغاز کرد و سال 1396 سرمربی تیم لیگ یکی و منحل شده خوبه خونه بابل شد و درسال های 1397-1396 به نساجی مازندران پیوست و با این تیم به عنوان تیم دوم لیگ یک در فصل 1397-1396 به لیگ برتر صعود کرد و سال 1398 هم به فولاد خوزستان پیوست. و دست پافتن به سهمیه آسیا را با این تیم در نخستین فصل حضورش تجربه کرد.

اما به سراغ کارنامه فرهاد مجیدی در زمینه مربی گری می رویم و سپس کارنامه این دومربی جوان و موفق لیگ برتر را مقایسه خواهیم کرد.

فرهاد مجیدی در سال 2018 دستیار وینفرد شفر آلمانی سرمربی وقت استقلال تهران شد و سپس پس از اخراج این مربی آلمانی توسط مقامات وقت باشگاه به عنوان سرمربی موقت برگزیده شد و سپس در سال 2019پس از رفتن زلاتکو کرانچارکروات مدت کوتاهی سرمربی تیم ملی امید (زیر 23سال) ایران بود.

سپس در سال 2020 پس از رفتن آندره استراماچونی ایتالیایی سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران است.با یک نگاه کوتاه به کارنامه مربی گری این دو مربی جوان استقلالی متوجه پرورش اصولی این جواد نکونام نسبت به فرهاد مجیدی خواهید شد. اما نگاهی به تصمیمات فرهاد مجیدی هم بیندازیم متوجه نصمیمات عجولانه و غیر منطقی این مربی جوان خواهید شد.

و اما نکته آخر:اگر فدراسیون از حمایت مربیان خارجی امثال ویلموتس به سمت حمایت مربیان جوان و با استعداد ایرانی مانند جواد نکونام،فرهاد مجیدی،وحید هاشمیان،ابراهیم صادقی و... بیایید هم از تولید نسل جوان مربیان ایرانی حمایت کرده و همچنین 8 میلیون یورو ارز از کشور خارج نمی شود و دست مربیان خارجی پولکی و کار نابلد از ایران کوتاه می ماند مدت زمان ریاست هیئت ریئسه فعلی فدراسیون روبه اتمام است اما امید است هیئت ریسه بعدی فدراسیون با حمایت ازمربیان جوان ایرانی زمینه پرورش نسل تازه مربیان را فراهم سازد.

*امیررضا همایون، خبرنگار دانش آموز منطقه1

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار