مروری بر آلبوم‌های محرمی؛

وقتی رسول نجفیان با عاشورا می گرید + صوت

تهران (پانا) - آلبوم موسیقی «با عاشورا می‌گریم» با صدای «رسول نجفیان» شامل سروده‌هایی با مضامین توصیف و سوگی بر واقعه‌ کربلا است.

کد مطلب: ۱۱۱۸۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
وقتی رسول نجفیان با عاشورا می گرید + صوت

به گزارش ایسنا، رسول نجفیان ـ بازیگر قدیمی تلویزیون و سینمای ایران ـ در خوانندگی هم تجربه‌هایی داشته است که از موفق‌ترین کارهای او در موسیقی، قطعه «رسم زمونه» است.

این بازیگر و خواننده همواره نسبت به اجرای آثار عاشورایی احساس وظیفه کرده که دو آلبوم «با عاشورا می‌گریم» و «ذوالجناح بی سوار می‌آید»، نتیجه تلاش او در عرصه هنر عاشورایی است.

آلبوم «با عاشورا می‌گریم» محصول سال ۱۳۸۳ شامل شش قطعه حسین به کربلا سفر می‌کند، کو شهیدم کفنت، باز هم ذوالجناح می‌آید، بر نیزه‌ها شد سر شهیدان، کاروان بی ساربان و چه با مهمان کربلا کردند است. اشعار این قطعه‌ها از سروده‌های خود نجفیان است.

محمد نجفیان نوازنده‌ی سنج و طبل و «سعید نجاران» نوازنده‌ی دمام از هنرمندانی هستند که در اجرای قطعات این آلبوم همکاری داشته‌اند. صدای با احساس رسول نجفیان اجرایی تاثیرگذار را حاصل آورده است. انتشارات «سروش» آلبوم موسیقی «با عاشورا می‌گریم» را منتشر کرده است.

نجفیان روی جلد این آلبوم نوشته است: «نوحه نواهای اصیل و گهربار / از شنیده‌های مردم سوگوار کوچه و بازار / به دور از گزندِ ابتذال روزگار / برای جوانان این دیار».

«ذوالجناح بی سوار می‌آید» نیز دارای ۱۰ نوحه و سوگواره محلی است که نجفیان آن‌ها را با همان شعر و ملودیِ اصیل اجرا کرده است. این آلبوم در سال ۱۳۸۹ روانه بازار شده است.

نجفیان علت تصمیم برای تولید و عرضه آلبوم «با عاشورا می‌گریم» را در پی توفیق آلبوم موسیقی قبلی خود یعنی «رسم زمونه» میان مردم عنوان می‌کند. از آنجا لحن اشعار آن آلبوم به زبان محاوره‌ای و روزمره مردم نزدیک بود و توانست طرفداران زیادی جذب کند تصمیم می گیرد با همین حس و حال و فضا، آلبومی را برای عرض ارادت به ساحت حضرت سیدالشهدا (ع) روانه بازار کند.

همانگونه که نجفیان گفته، اغلب قطعات این آلبوم با زبان محاوره‌ بر اساس دم‌های نوحه و مداحی‌هایی است که اغلب با شرکت در دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی بارها با چنین نواها و نجواهایی مواجه شده‌ایم.

این اشعار به‌نوعی با برانگیختن حس نوستالژیک عزادارانی که سالیان سال عمر خود را صرف حضور در تکایا و حسینیه‌ها و برپایی مجالس سوگ کرده‌اند، آنان را یاد سالیانی کمی دورتر می‌اندازد.

در این قسمت می‌توانید به قطعه «حسین به کربلا سفر می‌کند» گوش دهید:

حجم فایل صوتی: ۱۹.۶۳M مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۰۸:۳۱ دانلود فایل صوتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار