بازرسی از عمده‌فروشان و انبارها جدی‌تر شد

۴۳ درصد انبارهای ثبت شده صنفی هستند

تهران ( پانا) - به گفته یکی از کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، اصناف ۲۲۷ هزار انبار ثبت شده در سامانه جامع انبارها دارند که اطلاعات آن‌ها از مرکز امور اصناف و بازرگانان دریافت شده است. این مقدار، ۴۳ درصد از کل انبارهای ثبت شده و بیشترین سهم از این آمار است. حال این که بر اساس اختیارات و امکانات جدیدی که با پیگیری‌‎های معاونت بازرسی اتاق اصناف ایران، به بازرسان صنفی داده شده، قرار است تا در کنار بازرسی از خرده‌فروشان، بازرسی از عمده فروشان و انبار‌ها نیز جدی‌تر شود.

کد مطلب: ۱۱۱۷۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
بازرسی از عمده‌فروشان و انبارها جدی‌تر شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، نشست ویدئویی آموزشی استفاده از سامانه جامع انبارها با حضور جلال‌الدین محمد شکریه نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران، بهنام نیک‌منش سرپرست معاونت نظارت و‌ بازرسی اتاق اصناف ایران، مصطفی کیافر رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران، فردین حقی کارشناس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت و نماینده‌ای از سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران در این نشست گفت: مدتی است که ذیل ستاد تنظیم بازار کشور، شورای تشدید بازرسی و نظارت تشکیل شده است و ما ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌هایی صادره از این شورا را به تشکل‌ها و بازرسان صنفی ارسال کردیم. یکی از تصمیماتی که در این شورا اتخاذ شد، ایجاد سطح دسترسی بازرسان اصناف به سامانه جامع انبارها است که پیروی درخواست ما از سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مرکز توسعه تجارت وزارت صمت و معاون داخلی بازرگانی این وزارت‌خانه انجام شده است. به این ترتیب در گام نخست، سطحی از دسترسی به این سامانه به مدیران بازرسی مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه داده شد.

وی ادامه داد: این امر از آن جهت اهمیت دارد که ما باید در شرایط تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی بازرسی‌ها را به سمت عمده‌فروشان، انبارها و مراکز نگهداری کالاها سوق داده و این بازرسی‌ها را محدود به خرده‌فروشان نکنیم. در این راستا شاهد همکاری دادستان‌ها هم بوده‌ایم تا جایی که ایشان در برخی از شهرهای مهم با توجه به پایه قضایی که دارند، به همراه سایر نمایندگان دستگاه‌ها مثل سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسان سازمان حمایت و بازرسان اتاق اصناف در قالب گشت مشترک از عمده‌فروشان و انبارها بازرسی می‌کنند. در همین جا باید از زحماتی که بازرسان سراسر کشور در شرایط فعلی جامعه می کشند، از همه گروه‌های بازرسی صنفی، سازمان‌های صمت، سازمان حمایت، دادستانی و تعزیرات تقدیر کنم. حال این که در بخشی از این نشست به آموزش نحوه استفاده از این سامانه به مدیران بازرسی می‌پردازیم.

در ادامه این نشست، فردین حقی کارشناس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بیان کرد: راه‌اندازی و پیاده‌سازی سامانه جامع انبارها از ابتدای سال ۹۵شروع و در استان سمنان به صورت آزمایشی اجرا شد. این سامانه امروز کاملا فعال است از شهریور سال ۹۷ الزام به ثبت موجودی توسط بهره‌برداران انبار اجرا شد. از سال ۹۵ تا به امروز ۷۵۰هزار واحد ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۵هزار واحد در حال ثبت رسید حواله و موجودی انبارها هستند.

حقی گفت: بیشترین تعداد ثبت‌نام‌ها که اطلاعات آن به صورت وب سرویس دریافت شده است مربوط به مرکز امور اصناف است که تعداد آن برابر با ۲۲۷ هزار و ۷۸۳ مورد است. به عبارت دیگر، ۴۳ درصد اطلاعات ثبت نامی سامانه جامع انبارها مربوط به مرکز امور اصناف است. نکته قابل تاکید این که ما نیازی به اطلاعات ۳میلیون واحد صنفی نداریم بلکه برای ما تنها اطلاعات عمده‌فروشان و آن‌ها که انباری دارند، کاربردی است.

وی ادامه داد: در این سامانه امکانی فراهم شده تا بازرسان با استعلامی که می‌کنند، تمامی انبارهای ثبت شده شهرستان خود را پیدا کنند و به این ترتیب نظارت بر این انبارها و پیدا کردن انبارهایی که ثبت نشده‌اند ساده می‌شود. البته نیازی نیست که از تمامی انبارها بازرسی شود چراکه اختصاص بازرس کافی به همه انبارها امکان‌پذیر نیست اما می‌توان انبارهایی که بیشترین ورود و خروج بار را دارند را بر اساس اطلاعاتی این سامانه می‌دهد شناسایی و بر حسن انجام کار ایشان نظارت کرد.

در این نشست تعدادی از مدیران بازرسی اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها که در این ویدئو کنفرانس حضور یافته بودند، به طرح سوالات و پیشنهادات خود پیرامون کاربری در سامانه جامع انبارها و روش‌های مقابله با محتکران پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار