عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

تعریف «رجُل سیاسی» باید جامع و کامل باشد تا فردی را سلیقه‌ای از دور خارج نکنیم

محمدصالحی: واگذاری روند احراز صلاحیت به شورای نگهبان تضعیف جایگاه مجلس است/ شورای نگهبان پتانسیل بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای شهر را ندارد/ هنوز هیچ حرفی در مجلس و کمیسیون درباره تغییر انتخاب رئیس‌جمهوری و ایجاد نظام پارلمانی نشنیده‌ام

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره طرح این کمیسیون برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تعریف «رجُل سیاسی» باید جامع و کامل باشد تا فردی را سلیقه‌ای از دور خارج نکنیم

حسین محمدصالحی دارانی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی برای اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس گفت: «کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس کارگروهی تشکیل داده است که قرار است بررسی‌های لازم را انجام داده و برآیندها را به کمیسیون بیاورد که هنوز این کار انجام نشده است. در این طرح اصلاح، بیشترین تاکید بر روی شرایط انتخاب‌شوندگان است. به نوعی که شرایط انتخاب‌شوندگان تغییر پیدا کند و با توجه به شرایط انتخاب شوندگان و کاندیداها، روند احراز صلاحیت هم در حال بررسی است. به این خاطر که تعداد شرکت‌کنندگان خیلی زیاد هستند، چه روندی را باید طی کند که این فرآیند کوتاه شود و به سرعت به امور کاندیداها رسیدگی کرد.»

نماینده مردم فریدن و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «یعنی دو موضوع نظارت و شرایط انتخاب شوندگان فعلا در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا مدنظر است. هنوز پیشنهادی در صحن کمیسیون مطرح نشده و قرار است ابتدا کارگروه موردنظر بررسی‌های لازم را انجام دهد. تاکید این است که شرایط شهر و روستا را در این انتخابات از هم جدا ببینیم.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد که اعضای این کارگروه را صرفا نمایندگان مجلس یعنی اعضای خود این کمیسیون تشکیل می‌دهند.

وی تشکیل کمیسیونی برای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا متشکل از نهادها و افرادی غیر از نمایندگان مجلس را تضعیف جایگاه مجلس دانست و گفت: «این پیشنهاد یکی از اعضا بوده است که ما بیاییم روند احراز صلاحیت را به شورای نگهبان واگذار کنیم. نماینده شورای نگهبان هم در آن جلسه که این پیشنهاد مطرح شد بودند و اعلام کردند که ما فرصت انجام این کار را نداریم و من هم از مخالفان این پیشنهاد بودم، چون این ابزار قانونی که در دست مجلس است نباید خارج شود. در قانون نظارت با مجلس پیش‌بینی شده است و شورای نگهبان هم آنقدر مشغله کاری دارد که امکان ندارد این تعداد شرکت‌کننده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بتواند بررسی کند، شورای نگهبان این پتانسیل را ندارد که وقت بگذارد و بتواند در موعد مقرر به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کند.»

عضو ناظر مجلس در هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها تاکید کرد اگر نمایندگان و مجلس سازوکار لازم و بانک اطلاعاتی مورد نیاز برای نظارت بر این انتخابات را نداشته باشد، هیچ مرجع دیگری هم این سازوکار و این توان که نمایندگان دارند را ندارد. وی گفت: «مجلس باید از این پتانسیل استفاه کند. اگر زودتر این قانون جمع‌بندی شود و شرایطی که برای شرکت‌کنندگان تعیین می‌شود جامع و مانع باشد، حتی در ثبت‌نام شرکت‌کنندگان هم می‌توان کار را به خوبی مدیریت و کنترل کرد و زودتر به نتیجه رساند. اما اگر شرایط جامع و مانع نباشد، تعداد زیادی ثبت‌نام می‌کنند، شرایط لازم را ندارند، موجب ریزش می‌شود و بدبینی‌هایی هم در جامعه ایجاد می‌شود.»

محمدصالحی با بیان اینکه مجلس به تنهایی پتانسیل این کار را دارد و می‌تواند از عهده رسیدگی به این انتخابات برآید اما باید کار مقداری مدون شود، گفت: «این صحبت که عنوان می‌شود که مجلس در بررسی طرح قانون انتخابات شوراها به دنبال حذف یا تضعیف کلیت شوراها است اصلا چنین نیست و صحت ندارد. بحث کمیسیون این نیست که جایگاه شوراها را تضعیف کند. از سال 78 که اولین دوره شوراها بود تاکنون این را می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم که اگر شوراها نقایصی هم در کارشان داشتند، اما کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند و هر کدام یک پارلمان کوچک بوده‌اند که توانسته‌اند خیلی از مشکلات کشور را حل کنند.»

نماینده مردم فریدن و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: «کمیسیون اما در حوزه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ کاری انجام نداده است، قرار است ابتدا موضوع شوراها را به پایان برساند و سپس قوانین دیگر رسیدگی می‌شود. هیچ پیشنهاد و صحبتی در این حوزه تاکنون مطرح نشده است. اما این نیاز وجود دارد که تعریف رجل سیاسی یک تعریف جامع و کاملی باشد که هر کس را سلیقه‌ای نخواهیم از این دور خارج کنیم. صحبت دیگری هم شده است که مجلس به دنبال تغییر انتخاب رئیس‌جمهوری است تا از این به بعد رئیس‌جمهوری، پارلمانی انتخاب شود اما تاکنون تا این چند ماه در مجلس و در کمیسیون چنین حرفی را نشنیده‌ام.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار