آیت‌الله محمدعلی تسخیری دار فانی را وداع گفت

تهران (پانا) - آیت الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام امروز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد در سن هفتادوشش سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت.

کد مطلب: ۱۱۱۶۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله محمدعلی تسخیری دار فانی را وداع گفت

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران دار فانی را وداع گفت. این شخصیت علمی و دینی ایران، در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در نجف اشرف در خانواده ای روحانی از خطه مازندران به دنیا آمد و در کنار تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی (در دانشکده فقه نجف اشرف) تحصیلات حوزوی را تا مرتبه اجتهاد در نجف اشرف سپری کرد و از محضر بزرگانی چون آیت الله سید محمدباقر صدر، آیت الله خویی، آیت الله سید محمدتقی حکیم و آیت الله شیخ جواد تبریزی بهره گرفت. وی فعالیت های علمی خود را از سال ۱۳۵۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد.

آیت الله تسخیری از چهره‌های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد. وی خدمات ارزنده ای در این قلمرو به اسلام و تشیع کرد. مشارکت در ده ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیئت رئیسه یا میهمان، عضویت در هیئت امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگون؛ از جمله فعالیت های مؤثر ایشان در زمینه های علمی و فرهنگی بود.

وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. تسخیری در ۲۰ سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به عهده داشت.

از این اندیشمند مسلمان ده ها کتاب و صدها مقاله به تألیف یا ترجمه منتشر شده که محاضرات فی علوم القرآن، الاقتصاد اسلامی، القواعد الاصولیة و الفقهیة علی مذهب الامامیة (در سه جلد)، تفسیر قرآن کریم (در سه جلد)، دروس فی اصول الدین و همچنین الامامة و الولایة فی القرآن الکریم از جمله آنهاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار