توصیه‌های بنیاد بین‌المللی عاشورا برای حفظ سلامت عزاداران حسینی در ایام کرونا

تهران (پانا) - بنیاد بین‌المللی عاشورا در بیانیه‌ای دستور‌العمل‌هایی را برای برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های محرم به عزاداران امام حسین (ع) پیشنهاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های بنیاد بین‌المللی عاشورا برای حفظ سلامت عزاداران حسینی در ایام کرونا

بیانیه آیت‌الله محمدحسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا و رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی نهاد ریاست‌جمهوری به مناسبت فرارسیدن ایام محرم الحرام در سال ۱۴۴۲ هجری قمری به شرح زیر است:

«"ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة"

بنیاد بین‌المللی عاشورا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر و واقعه جانگداز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به پیشگاه آقا امام زمان علیه السلام، علما، اندیشمندان، فقها و پیروان آن حضرت در سراسر جهان نکاتی را به استحضار عاشقان حضرت اباعبدالله علیه السلام و پیروان آن حضرت می‌رساند.

بنیاد بین‌المللی عاشورا سازمانی است مردم نهاد، غیردولتی و غیرانتفاعی که از مشارکت مردم و آحاد مشتاقان فرهنگ عاشورایی و با رعایت قوانین و مقررات فرهنگی، اخلاقی و معنوی تشکیل گردیده و اهدافی همچون معرفی و شناساندن فرهنگ و آموزه‌های عاشورا و امام حسین(ع) در سطح جهان، تشویق به توسعه و گسترش فرهنگ حیات‌بخش و حماسه آفرین عاشورا، مقابله با تحریف و انحراف در فرهنگ عاشورا، صیانت از شیوه‌های اصیل و سنتی عزاداری عاشورایی. الگوسازی از نهضت و فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) کلیه شئون و زندگی انسان‌ها و بومی‌سازی فرهنگ عاشورا در کشورهای علاقه‌مند و هدایت و هماهنگ‌سازی کلیه فعالیت‌های مربوط به عاشورا در خارج از کشور را دنبال می‌کند.

و اما با توجه به شرایط فعلی حاکم بر جهان و شیوع ویروس کرونا و به مخاطره افتادن سلامت جوامع بشری این بنیاد توصیه‌هایی را با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ماه محرم به سوگواران حسینی و عاشقان آن حضرت اعلام می‌نماید.

1- از همه حسینیه‌ها، هیئت‌ها، مواکب و تکیه‌ها درخواست می‌شود در حالی که آیین‌های سوگواری را با عظمت و شور و حال برگزار می‌نمایند حفظ سلامت عزاداران حسینی را نیز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آیین‌نامه‌های بهداشتی مدنظر قرار دهند.

2- اصحاب فرهنگ و هنر مانند خطباء، شعرا، مداحان و وعاظ توجه داشته باشند که در محافل مذهبی و عزاداری‌ها حوادث و وقایع محرم را واقع‌بینانه و صادقانه و ضمن پرهیز از افراط و تفریط و بزرگنمایی مطرح کرده و نگذارند هیچ گونه تحریف یا جریان غیر واقعی مطرح و اهداف امام حسین علیه السلام را منجمله اصلاح امت جدش، ترویج امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم به عنوان اهداف عالیه قیام سرور و سالار شهیدان را مورد توجه قرار دهند.

3- معرفی چهره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان یک شخصیت جهانی و عدم وابستگی امام حسین(ع) به گروه، کشور، نجات و ملت خاصی در این ایام مورد تاکید قرار گیرد.

4- با توجه به شرایط فعلی جهان و جنایات بر علیه رنگین‌پوستان در آمریکا اهداف بارز حضرت اباعبدالله در قیام عاشورا که مبارزه با نژادپرستی در ستیزه قرن گذشته بوده است توسط اصحاب رسانه‌ها، منابع و خطباء مورد تاکید قرار گیرد.

5- شرایط فعلی جامعه و شیوع ویروس منحوس کرونا ایجاد می‌کند که بیشتر از هر زمانی از فضای مجازی و تکنولوژی تصویری، شنیداری و قالب‌های متنوع آن برای رساندن پیام قیام عاشورا در سراسر جهان بهره گیرند و محتوی فرهنگی، مذهبی خود را در قالب‌های مجازی و غیر حضوری در اختیار عزاداران حسینی قرار دهند.

6- از رسانه‌های دیداری، شنیداری مانند شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی و همچنین سایت‌های فعال در حوزه معارفی درخواست می‌شود با تولید انواع فیلم و سریال، برنامه‌های ترکیبی، مستند و گزارشی و همچنین برنامه‌های پویانمایی و سایر قالب‌های هنری جذاب واقعه عاشورا را برای خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان با زبانی ساده تبیین کنند. تا اثرات معنوی درس عاشورا و فرهنگ عاشورایی به ایجاد فضایی معنوی در خانواده‌ها و تسریح در تربیت معنوی فرزندان کمک کنند.

7- بنیاد بین‌المللی عاشورا با توجه به گستره جهانی فعالیت‌های خود از بدو تاسیس تاکنون و رسالت خود در ترویج پیام جهانی قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش، آمادگی دارد تا تمامی محصولات فرهنگی و هنری خود را از قبیل مقالات، سخنرانی‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها و فایل‌های عزاداری را از طریق سایت بنیاد به نشانی www.ashoura-if.com و جهت هماهنگی از طریق تلفن های 66940095-66431941-66940380 در اختیار کلیه مراکز معارفی، رسانه‌ای، فرهنگی و همچنین حسینیه ها، تکایا و مساجد و هیئات مذهبی قرار دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار