در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

پاسخ به 5 سوال مهم درباره پلاسما و آنتی بادی بهبودیافتگان کرونا

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی درباره ابهاماتی که در زمینه پلاسما درمانی، آنتی بادی و تست‌های تشخیصی بهبودیافتگان کرونا وجود دارد توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ به 5 سوال مهم درباره پلاسما و آنتی بادی بهبودیافتگان کرونا

دکتر علیرضا توانا در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که پلاسما تا چه زمانی در بدن بیمار مبتلا به کرونا باقی می‌ماند، توضیح داد: «نکته‌ای که درباره ویروس کرونا باید مد نظر قرار داد پیچیدگی‌های این ویروس است و تحقیقات مختلفی در این زمینه صورت گرفته است. هرچند مصونیت پس از ابتلا به کرونا کوتاه مدت است اما هنوز اطلاعات دقیقی در مورد پاسخ سیستم ایمنی بدن در دست نیست و طبق مطالعاتی که وجود دارد مصونیت بدن بیمارانی که علایم خفیف کرونا دارند، ممکن است فقط دو تا سه ماه طول بکشد.»

این پزشک متخصص ادامه داد: «هنوز عوامل ناشناخته بسیاری درباره ایمنی در برابر ابتلا به کرونا وجود دارد، از جمله اینکه چه کسی بیشترین مصونیت را در برابر این بیماری دارد و تا چه زمانی آن را حفظ خواهد کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی از روش‌های درمانی برای برخی از بیماران مبتلا به کرونا که در ایران هم وجود دارد، تزریق پلاسمای افرادی است که به بیماری کرونا مبتلا و تشخیص درباره آنها قطعی شده است. پلاسمادرمانی باید حتما تحت‌نظر پزشک باشد که برای بیماران دارای علائم شدید و حاد تنفسی، استفاده می‌شود. به طور کلی فردی که بهبودیافته و می‌خواهد پلاسما اهدا کند و مطمئن است که مبتلا شده، هنگام اهدای پلاسما باید سطح آنتی‌بادی‌اش را بسنجند که مثبت باشد.»

آیا ماندگاری آنتی‌بادی در هر فرد متفاوت است

دکتر توانا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ماندگاری آنتی بادی در هر فرد متفاوت است؟ توضیح داد: « آنتی‌بادی پس از بهبود بیماری، زمان ماندگاری مشخصی در بدن دارد اما بررسی دقیقی انجام نشده که سطح آنتی‌بادی در این افراد چقدر است. آنتی‌بادی در بیماران مبتلا بیش از 3 ماه دوام ندارد و افرادی که پلاسمای‌ خود را اهدا می‌کنند تا قبل از پایان 3 ماه باید به سازمان انتقال خون مراجعه کنند.»

وی تاکید کرد: «آنتی بادی‌ها از روز 14 تا روز 28 اوج می‌گیرند و بعد از روز 28 تا یک ماه بعد از بهبود ۳ ماه در بدن فرد وجود دارند. البته بهبودیافتگان کرونا پس از ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل می‌توانند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند و هر فرد بهبودیافته کرونا می‌تواند در طول 6 ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند. آنتی بادی‌ها برای مدت مشخصی در پلاسما باقی می‌مانند و در صورت بازگشت ویروس، آماده مبارزه هستند. آنتی بادی‌های یک فرد می‌تواند برای مبارزه با ویروس برای افراد دیگر استفاده شود به همین دلیل پزشکان، پلاسما را از فرد بهبودیافته می‌گیرند و به بیمار مبتلا به کرونا تزریق می‌کنند.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به اینکه چنانچه در یک خانواده همگی اعضای خانواه به کرونا مبتلا شوند و پس از دوران قرنطینه یک نفر از اعضا ناقل نباشد و باقی افراد خانواده بعد از آزمایش مجدد ناقل باشند، آیا امکان ابتلای فرد بهبودیافته مجددا وجود دارد، توضیح داد: «از آنجا که آنتی بادی بدن در کوتاه مدت در فرد بهبودیافته باقی می‌ماند، این نگرانی وجود ندارد که فردی که تست مجددش منفی شده است، در این مدت کوتاه مبتلا شود اما این فرد باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را رعایت کند.»

اسکن ریه بهترین راه تشخیص بهبودی بیمار است یا تست PCR ؟

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اسکن ریه بهترین راه تشخیص بهبودی بیمار است یا تست pcr، گفت: «اسکن ریه حساسیت بیشتری نسبت به تست PCR برای شناسایی کرونا دارد اما با توجه به خطر اشعه فقط باید برای بیماران با شرایط حاد که بیماری زمینه‌ای دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. اسکن ریه در مراحل اولیه بیماری کرونا می‌تواند پاسخ منفی داشته باشد و حتی مثبت کاذب هم نشان دهد، بنابراین درخواست اسکن ریه باید در موارد محدودی انجام شود و باید برای کسانی که ضعف سیستم ایمنی بدن یا بیماری زمینه‌ای داشته یا در شرایط حاد بیماری قرار دارند، انجام شود.»

این پزشک در پاسخ به این سوال که چرا گفته می‌شود اسکن ریه درصد کمی خطا دارد اما تست PCR حدود 20 تا ۳۰ درصد خطا دارد، گفت: «همانطور که در بالا اشاره کردم اسکن ریه حساسیت بیشتری دارد اما در مورد تست پی سی آر، اگر کیت تشخیص ایمن نباشد درصد خطا بالا می‌رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار