نوا سلیمانی: کار کوچکی در زمینه حفاظت از پرندگان مهاجر کردم

تهران (پانا) -شامگاه گذشته نوا سلیمانی، دانش آموز مازندرانی که پیشنهاد حذف شکار از کتاب های درسی را داد، مهمان برنامه «فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیا بود.

کد مطلب: ۱۱۱۳۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
نوا سلیمانی:  کار کوچکی در زمینه حفاظت از پرندگان مهاجر کردم

نوا سلیمانی، دانش آموز مازندرانی که پیشنهاد حذف شکار از کتاب های درسی را داد، مهمان برنامه «فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیا بود.

وی در این برنامه گفت: همه اتفاق ها از سال قبل شروع شد. در یکی از کتاب های درسی پایه دهم که استان شناسی جغرافیایی مازندران بود، در قسمتی از این کتاب در تعریف از آب بندان نوشته بود که در فصل گرم برای کشاورزی و در فصل سرد برای شکارپرندگان مهاجر هستند. این کاملا غلط است و خلاف اصول محیط زیستی در کل جهان است. وقتی این را متوجه شدم به همراه مادرم به اداره محیط زیست مازندران رفتیم. وقتی موضوع را متوجه شدند به گرمی پذیرفتند. درخواستمان را به حضورشان گفتیم. درخواستمان این بودکه این جمله غلط را با جمله پیشنهادی ما عوض کنند.

این دانش آموز مازندرانی افزود: جمله پیشنهادی ما این بود که آب بندان ها در فصل سرد مامنی برای پرندگان مهاجر هستند. حضور این پرندگان فرصت پرنده نگری را فراهم می کند. او قبول کرد و قرار شد با نامه ای که به آموزش و پرورش بدهند این جمله راتغییر بدهند. امیدوارم در سال 99 که چاپ جدید این کتاب هست جمله غلط با جمله جدید پیشنهادی ما تغییرداده شود. تا از سال بعد دانش آموزان پایه دهم استان مازندران وقتی این کتاب را می خوانند با آموزش صحیح و حافظت از پرندگان مهاجر روبرو شوند و آموزش ببینند. امیدوارم دانش آموزان طوری آموزش ببینند تا از محیط زیست خود حمایت کنند.


وی توضیح داد: در دوران کرونا ماهم در منزل بودیم و درس ها را از خانه پیگیری می کردیم که به شدت کار سختی بود. هم برای ما و هم برای معلم ها و والدین. خوشبختانه چیزی که من در شهر خودم آمل دیدم کسانی بودند که همگی با هم پویش های مردم نهاد راه اندازی کردند تا نیازمندی های مردم وکادر درمان را فراهم کنند.


سلیمانی گفت: یک کیسه پارچه ای با خودم آورده ام تا به شما نشان بدهم. این کیسه پارچه ای است که روی آن نوشته نه به پلاستیک. برای خرید نان و دیگر چیزها استفاده می شود. به جای پلاستیک از این کیسه ها استفاده کنیم. اولین پلاستیکی که تولید شده است هنوز از بین نرفته است و در جایی از طبیعت باقی مانده است. پلاستیک اثرات مخرب زیادی روی طبیعت و محیط زیست دارد. اگر ما از این کیسه ها استفاده کنیم کمک بزرگی به طبیعت خواهیم کرد.

او افزود: به عنوان یک دانش آموز سعی کردم که سهمی در حفاظت از طبیعت زیبای اطرافم داشته باشم. در مازندران طبیعت زیبایی داریم که هزاران توریست در دنیا ممکن است آرزوی دیدنش را داشته باشند. از مردم می خواهم طبیعت را دوست داشته باشند و از آن حفاظت کنند. ما دانش آموزان کم نیستیم و اگر بتوانیم این تفکر را جا بیاندازیم کمک بزرگی به حفظ محیط زیست است. کاری که من کردم کار کوچکی درزمینه پرندگان مهاجر بود. این پرندگان به صورت فصلی وارد کشور ما می شوند.
این دانش آموز نمونه در پایان گفت: سال گذشته قتل عام هزاران پرنده را در میانکاله داشتیم. پرندگانی که فقط مهمان ما بودند. امیدوارم این رویکرد نادرست برداشته شود. چون اگر از آن محافظت شود خیلی تغییرهای چشمگیری داریم. اگر دیدگاه را عوض کنیم به سود خودمان است. ما این نمونه را در کشورمان در مریوان کردستان داریم. در این سال ها پرنده نگری انجام شده است و شرایطی فراهم شده است که این پرندگان مامن امنی در فصل مهاجرت خود داشته باشند. یک سایت پرنده نگری به سه سایت تبدیل شده است و در این روزهایی که گذشت شاهد این بودیم که این گونه لک لک ها 70 آشیانه ساختند یعنی آن منطقه را پذیرفتند. این کمکی به اقتصاد مناطق هم است.
«فرمول یک» ویژه معرفی چهره های برتر مردمی از هفته گذشته روی آنتن رفت و این هفته نیز 12 تا 18 مرداد حوالی ساعت 23 با تهیه کنندگی و اجرای سیدعلی ضیا به مدت 90 دقیقه روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار