اخذ تست «سلامت روان» از رانندگان پرخطر سیستم حمل و نقل عمومی

تهران (پانا) - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن تشریح عملکرد چهار ماهه این پلیس از آغاز نوبت دهی اینترنتی در دو مرکز شماره گذاری تهران از یک شنبه هفته آینده خبر داد و گفت به زودی نوبت دهی اینترنتی در مراکز شماره گذاری سراسر کشور اجرایی می شود.

کد مطلب: ۱۱۱۲۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
اخذ تست «سلامت روان» از رانندگان پرخطر سیستم حمل و نقل عمومی

به گزارش سایت پلیس، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم؛ عید ولایت، به تشریح عملکرد چهار ماهه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا پرداخت و اظهار داشت: مدیریت ترافیک (شدآمدی) در 217 هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی کشور و همچنین هزار و 47 شهر در کنار توسعه انضباط ترافیکی، کاهش سوانح و تصادفات، تحول و هوشمندسازی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان از برنامه های اولویت دار این پلیس است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در سال گذشته بیش از 70 میلیون خدمات در بخش های مختلف به مردم ارائه داده است، افزود: 35 میلیون و 500 هزار خدمت از مجموع خدمات میلیونی نیروی انتظامی مربوط به پلیس راهور ناجا است که در واقع؛ خدمات دهی پلیس راهنمایی و رانندگی به مردم طی سال گذشته سهم 52 درصدی دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه کاهش سوانح و تصادفات از دغدغه های جدی مسئولان نظام، فرمانده نیروی انتظامی و مردم عزیز می باشد، ادامه داد: طی سال های گذشته با همکاری دستگاه های مختلف اقدامات گسترده ای در این حوزه صورت گرفته است و با لطف خداوند ما در سال 98 شاهد کاهش 1.4 درصدی میزان سوانح و تصادفات هستیم، این در حالی است که در سال 96 و 97 متاسفانه شاهد توقف کاهش سوانح و افزایش 1.7 و 1.3 دهم درصدی تصادفات بودیم.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در سال 98 با عنایت خداوند متعال، همکاری دستگاه های مسئول و تلاش همکارانم در سراسر کشور موفق شدیم میزان سوانح و تصادفات را 1.4 دهم درصد کاهش دهیم.

سهم 18 درصدی پلیس راهور در کاهش تصادفات

سردار هادیانفر با اشاره به تحمیل خسارات و هزینه های فراوان تصادفات و سوانح به ویژه فوتی به کشور عنوان کرد: سازمان ها و دستگاه های مختلفی در کاهش تصادفات نقش کلیدی و حساس دارند و در این میان سهم پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در کاهش سوانح و تصادفات 18 درصد است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه با تاکید بر اینکه عزم جدی برای کاهش تصادفات داریم به امضای تفاهم نامه های مختلف این پلیس با برخی سازمان ها در راستای مدیریت بهینه ترافیک و تسهیل ترددها در کنار تلاش برای کاهش تصادفات و جان باختگان جاده ای اشاره کرد و گفت: چندی پیش تفاهم نامه همکاری میان فرمانده ناجا و وزیر راه و شهرسازی به امضاء رسید که از طریق رسانه پلیس اطلاع رسانی شد؛ تبادل اطلاعات، توسعه انضباط ترافیکی، توسعه دوربین های نظارتی، کنترل الکترونیکی ترافیک و پرداخت عوارض در آزاد راه ها و جاده ها و ... از مفاد این تفاهم نامه بود.

افزایش دوربین های نظارتی در جاده ها

وی با اشاره به اینکه مطابق یکی از بندهای تفاهم نامه اشاره شده بنا است که بیش از 2 هزار دوربین به دوربین های نظارتی جاده ها اضافه شود، خاطر نشان کرد: اجرای مدیریت سرعت، مصوبه کمیسیون ایمنی و راه نیز در دستور کار پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا است.

سردار هادیانفر توضیح داد: برابر بررسی های میدانی و تحقیقاتی، بیشتر تصادفات در جاده ها صورت می گیرد و شدت تصادفات به دلیل سرعت بالا، زیاد است؛ امروز 34 درصد از تصادفات در جاده های کشور در حالی اتفاق می افتد که 70 درصد از جان باختگان و 70 درصد از مجروحان تصادفات مربوط به همین 34 درصد از تصادفات جاده ای است.

این مقام ارشد انتظامی اشاره کرد: اجرای طرح "مدیریت سرعت" در سه استان به صورت پایلوت آغاز شده و ان شاء الله از مهرماه سال جاری با همکاری وزارت راه و شهرسازی در سطح کلان و کشوری دنبال می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از رانندگان قانون مدار به ویژه بخش حمل و نقل عمومی ادامه داد: برابر مصوبه کمیسیون ایمنی و راه، برخورد با رانندگان پرخطر در حوزه حمل و نقل عمومی از وظایف ما است و به دنبال این هستیم که از رانندگان پرخطر ناوگان حمل و نقل عمومی تست سلامت روان بگیریم.

وجود 2 هزار نقطه حادثه خیز در شهرها

سردار هادیانفر با تقدیر از شهرداری هایی که در راستای اجرای ماده 108 کمیسیون ایمنی راه ها فرآیند انتقال اطلاعات و داده های خام دوربین ها را به پلیس تسهیل کردند ، ادامه داد: رفع نقاط حادثه خیز را به عنوان یکی از عناصر کاهش تصادفات و سوانح دنبال می کنیم؛ مطابق پیگیری های صورت گرفته سال گذشته 70 نقطه حادثه خیز اصلاح و رفع شد ولی در حال حاضر 2 هزار نقطه حادثه خیز در شهرها وجود دارد و ما بر روند کاهشی رفع و اصلاح این نقاط تاکید داریم.

تشریح روند خدمات دهی پلیس راهور ناجا

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح روند خدمات دهی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به مراجعان خاطر نشان کرد: طی 4 ماهه سال جاری 258 هزار و 157 دستگاه خودرو نوشماره را پلاک کردیم که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته است.

سردار هادیانفر با اشاره به تعاملات پلیس راهور ناجا و وزارت صمت یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی کشور در راستای کنترل بازار خودرو و کاهش التهابات و نوسانات بنا شد که فروش سبدی خودرو بدون پلاک از طریق خودرو سازی ها متوقف شود بنابراین در فرآیند استعلامات خودروسازهایی که متقاضی فروش خودرو بودند و در این میان بیش از 7 میلیون متقاضی خرید خودرو بود تمام استعلامات درخواستی در راستای پلاک دهی به مشتری، در اسرع وقت در اختیار خودروسازها از طریق پلیس قرار گرفت.

وی تاکید کرد: برابر توافق پلیس راهور ناجا و وزارت صمت مقرر شد هیچ خودرویی از شرکت خودروسازی بدون پلاک خارج نشود و شماره گذاری ها برای تحویل خودرو در کارخانه صورت بگیرد؛ هر خودرویی که امروز در شرکت های ایران خودرو، سایپا و مجموعه های اقماری تولید می شود بلافاصله مشخصات آن در اختیار پلیس برای پلاک گذاری قرار می گیرد.

روند بی سابقه نقل و انتقال خودرو از نیمه دوم سال گذشته

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: امسال یک میلیون و 176 هزار و 997 دستگاه خودرو در حوزه نقل و انتقال خدمات دریافت کرده اند که باید بگویم نقل و اننقال خودرو از نیمه دوم سال گذشته تا امروز 52 درصد افزایش داشته است؛ این روند بی سابقه نقل و انتقال را طی سال های اخیر نداشته ایم اما از نیمه دوم سال گذشته تاکنون شاهد روند افزایشی نقل و انتقال خودرو هستیم.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: طی 4 ماهه اخیر یک میلیون و514 هزار و 96 دستگاه خودرو ، خدمات شماره گذاری اعم از نوشماره، نقل و انتقال و ... را دریافت کردند.

وی افزود: امسال بیش از 258 هزار دستگاه خودرو به 23.5 میلیون وسیله نقلیه در کشور اضافه شده است و این در حالی است که حدود 3 هزار و 800 دستگاه خودرو از چرخه خارج یا به عبارتی اسقاط شده است.

تشریح فرآیند صدور گواهینامه

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره فرآیند صدور نوگواهینامه ها توضیح داد : امسال بیش از 210 هزار و 301 جلد انواع گواهینامه صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 58 درصدی دارد .

سردار هادیانفر در توضیح علت کاهش صدور گواهینامه عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در اوایل سال جاری آموزشگاه های رانندگی به مدت 40 روز تعطیل بودند از طرفی با تشدید موج اپیدمی این ویروس آغاز به کار و فعالیت آموزشگاهها و برگزاری برخی از آزمون های جمعی نیز منتفی شد علاوه بر این موارد اشاره شده ، در این ایام مردم نیز مراعات کرده و میزان تقاضا برای صدور گواهینامه کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در چهار ماهه سال جاری 151 هزار و 678 نفر به 40 میلیون دارنده گواهینامه کشور اضافه شدند که بنده ضمن تبریک به این افراد بار دیگر اعلام می کنم که تا یک سال مجاز به رانندگی در جاده های کشور نیستند و در صورت مشاهده تخلف با آنان برخورد می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه درباره فرآیند اعمال قانون و تخلفات صورت گرفته توضیح داد و افزود: 13 هزار نفر از افسران ما "اختیارنویس" هستند که در سراسر کشور به صورت شبانه روزی تلاش می کنند و بنا به تاکید فرمانده ناجا با توجه به شرایط کشور به همه نیروها ابلاغ کرده ایم که در اعمال قانون عجله و شتاب نکنند و در صورت مشاهده تخلفات حاشیه ای حتما از فرآیند "تذکر " و "توصیه " عبور کنند.

وی افزود: به همکارانمان در سراسر کشور توصیه و تاکید کرده ایم از جریمه کردن افراد در حاشیه بیمارستان ها و مراکز درمانی با وجود تخلفات حاشیه ای دوری و به تذکر و توصیه بسنده کنند، البته این موضوع مربوط به تخلفات حادثه ساز نمی شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه یکی از ابلاغیه های این پلیس به نیروها در سراسر کشور توقیف وسیله نقلیه و انتقال به پارکینگ را به حداقل رسانند خاطر نشان کرد: حتی اگر خودرویی زیر تابلو توقف ممنوع، متوقف شده بود توصیه کرده ایم که خودرو به پارکینگ منتقل نشود بلکه موضوع به اعمال قانون و جریمه ختم شود.

اعمال قانون توام با ادب و اخلاق باشد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه بر اعمال قانون توام با ادب و اخلاق تاکید ویژه ای داریم ، ادامه داد: از طرفی بنا داریم و ابلاغ کرده ایم خودروهایی که بالای یک میلیون تومان جریمه دارند را توقیف و به پارکینگ منتقل نمی کنیم بلکه همزمان با دهه ولایت طرح تقسیط جرایم بالای یک میلیون تومان را برای خودرو و موتورسیکلت های توقیفی اجرایی می کنیم.

وی اضافه کرد: البته به همکارانم در سراسر کشور توصیه و ابلاغ کرده ام که در صورت رویت وسیله نقلیه ای با جریمه بالای یک میلیون تومان با خانواده به هیچ وجه خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل نشود و در صورتی که خودرویی هم تخلفی را صورت داد توقیف خودرو به صورت ساعتی باشد.

یک میلیون و 300 هزارخودرو بالای یک میلیون تومان جریمه دارند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه در حال حاضر از 23 میلیون خودروی در تردد ، یک میلیون و 300 هزار دستگاه، بالای یک میلیون تومان جریمه دارند ، بیان کرد: طی هفته گذشته برای مالکان همه خودروهای دارای این مقدار جریمه پیامک ارسال کردیم و توصیه می کنیم با مراجعه به سایت راهور 120 یا دفاتر پلیس +10 نسبت به دیون خود اقدام کنند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه 14 درصد قبض های (جریمه) ما دستی هستند عنوان کرد: بخش اعظمی از اعمال قانون توسط دست افزارها صورت می گیرد و با توسعه این دست افزارها، به زودی قبوض دستی نیز برچیده می شوند .

وی در توصیه به رانندگان برای پرداخت جریمه عنوان کرد: راننده عزیزی که به دلیل تخلف، اعمال قانون می شود، بلافاصله قبض جریمه را پرداخت نکند در واقع توصیه بنده این است که ابتدا پیامک به شما واصل شود و سپس بر مبنای پیامک دریافتی و شناسه جریمه نسبت به پرداخت اقدام کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار