در گفت و گو با پانا

سید جلال‌الدین دری: نابرابری در اکران آنلاین دیده نمی‌شود

سازمان سینمایی مانند صداو سیما قصد داشت ساز را در فیلم «نرگس مست» نشان ندهد

تهران (پانا) - سید جلال‌الدین دری می‌گوید در اکران آنلاین با کیفیت اچ دی و قیمت ارزان می‌توان فیلم دید ضمن آن که به همه فیلم‌ها فضای یکسانی برای ارائه داده می‌شود و اوضاع مثل اکران در سالن‌های سینما نیست که در آن نابرابری به چشم بخورد.

کد مطلب: ۱۱۱۲۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
سید جلال‌الدین دری: نابرابری  در اکران آنلاین دیده نمی‌شود

سید جلال‌الدین دری نویسنده و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون ایران است که فیلم سینمایی «نرگس مست» اولین فیلم بلندی است که توسط وی کارگردانی شده‌است همچنین سریال «کپی برابر اصل» نیز از دیگر آثار مطرح اوست که توسط وی کارگردانی شده و با هدف آشنایی مردم با مسائل حقوقی ساخته شده‌است. دری کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» در گفت‌وگو با پانا درباره این فیلم گفت: «همیشه به موسیقی علاقه داشتم و حتی در این حوزه تحصیل کرده‌ام و «نرگس مست» اولین تجربه سینمایی بنده در این باره است.»
دری همچنین درباره فیلمنامه این فیلم سینمایی توضیح داد: «فیلمنامه این فیلم روایت‌گر چند قصه است که معادلش در زمان حال را نیز به تصویر می‌کشد. ماحصل زمان فیلم من برای بیان قصه ٧۵ دقیقه است که بیننده می‌تواند در این زمان کل داستان را با داشتن یا نداشتن پیش‌زمینه ذهنی ببیند. ما به موضوعی پرداخته‌ایم که نزدیک هفت دقیقه‌اش را سازمان سینمایی حذف کرد و می‌خواست با یک نگاه تلویزیونی قسمت سازها را هم حذف کند و ما با یک تمهید بصری رنگ فیلم را موقع نشان دادن ساز تغییر دادیم.»

وی ادامه داد: «در واقع نسخه اولیه فیلم ١١٨ دقیقه بود که به نظرم زمان اصلی و مطلوب فیلم بود که ممیزی ما را به این زمان رساند! البته این را هم باید بگویم که خیلی‌ها هم فیلم را دوست داشتند اما شرایط پخش فیلم با این زمان بالا را نداشتند و به زمان فیلم ایراد می‌گرفتند و از ما ‌خواستند تا زمان فیلم را برای اکران کم کنیم.»
این کارگردان درباره چالش‌هایی که زمان ساخت فیلم «نرگس مست» با آن‌ها روبه‌رو شده بود گفت: «این فیلم در نوع خود نمونه‌ای در گذشته‌ نداشت و من نمی‌توانستم برای ساختنش از جایی ایده بگیرم. به این دلیل در ابعاد مختلف، پروژه سختی بود؛ هم از لحاظ قصه، هم از لحاظ شخصیت‌‌پردازی و چینش آدم‌ها و... شاید بهتر باشد بگویم هر پلانی در این فیلم برایم یک آزمون و خطا حساب می‌شد.»
دری با اشاره به اکران آنلاین فیلم «نرگس مست» گفت: « اکران آنلاین معایب و مزایای خودش را دارد. مردم کار را از شبکه‌های غیر مجاز با کیفیت پایین و با پخش هر نوع آگهی وسط فیلم می‌بینند، در حالی که کیفیت اکران آنلاین بسیار بیشتر است.»

وی افزود: «متاسفانه پارسال شرایط اکران خوبی نداشتیم، ولی آنقدر ما را تحت فشار قرار دادند که ذوق‌زده شدیم و همان زمان را پذیرفتیم، چون از سه سال پیش در انتظار اکران بودیم. باز همان موقع خیلی از دوستداران فرهنگ و موسیقی فیلم را دیدند و الان هم در اکران آنلاین امیدواریم تعدادی متوجه شوند و آن را در فضای مجازی ببینند. اکران آنلاین از شبکه‌های تلویزیونی غیر مجاز بهتر است، می‌توانم بگویم بعضا کیفیتش از برخی سالن‌های سینما هم بهتر است.»
کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» ادمه داد: «ما چهار سالن سینما باکیفیت استاندارد داریم اما در اکران آنلاین با کیفیت اچ دی و قیمت ارزان می‌توان فیلم را دید ضمن آن که به هر فیلمی یک فضای یکسان برای ارائه داده می‌شود و اوضاع مثل اکران در سالن‌های سینما نیست که در آن نابرابری به چشم بخورد. اگر در زمینه مقابله با تکثیر غیرقانونی فیلم‌ها تدبیری اندیشیده شود، بستر مطلوب‌تری برای ارائه آنلاین فیلم‌ها اتفاق می‌افتد چرا که قاچاق فیلم‌ها به اثر، هنرمند و روند تولید و اکران لطمه می‌زند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار