قلعه «شهراب» زواره پس از ۶۰ سال جان تازه می‌گیرد

اصفهان ( پانا) - قلعه روستای شهراب از توابع دهستان سفلی بخش زواره به همت مالک آن مرمت و باز سازی می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۱۰۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
قلعه «شهراب» زواره پس از ۶۰ سال جان تازه می‌گیرد

به گزارش تسنیم، قلعه «شهراب» که یکی از اماکن قدیمی روستای شهراب به شمار می‌رود به قلعه محمدحسین‌خان معروف است و شامل نارنج قلعه یا نارین قلعه بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان از تهیه طرح مرمت قلعه تاریخی شهرآب در بافت تاریخی روستای شهرآب از توابع شهر تاریخی زواره پس از 60 سال خبر داد و اظهار کرد: با توجه به شواهد موجود و گزارش‌های افراد مطلع و مالکان قلعه، بخش غربی این قلعه در سال‌های 40 و 41 هجری شمسی براثر سیل و عوامل انسانی تخریب شده است.

مهدی مشهدی بیان کرد: در دهه 50 خورشیدی، ادعای مالکیت خاندان عامری بر روی این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضایی اثبات و از آن تاریخ تاکنون این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است.

وی تصریح کرد: با توجه به متروکه شدن قلعه شهرآب، این مکان به تدریج به محل دفن زباله‌های مردم روستا تبدیل شده بود، بنابراین در هفته گذشته نشستی با حضور مالکان قلعه برگزار و توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه نسبت به واگذاری 3 هزار مترمربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای شهرآب و یا اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اقدام کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان گفت: همچنین براساس توافق‌های دیگری که انجام شد، مالکان قلعه در هفته‌های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش‌های ویران قلعه کردند، که تصاویر آن به اشتباه با عنوان "تخریب مجدد قلعه شهرآب" در فضای مجازی منعکس شد.

وی با اشاره به طرح احیای این قلعه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر طرح مرمت 40 خانه تاریخی در کنار مرمت بافت تاریخی شهر زواره در دستور کار اداره اردستان قرار دارد، طرح مرمت این قلعه تاریخی پس از نزدیک به 60 سال، تدوین شده، بنابراین پس از مرمت اضطراری و رفع خطر از آن، با تشویق سرمایه‌گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار