در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش؛

شریعتمداری: نباید حتی یک نفر بدون مهارت از نظام آموزشی خارج شود

می‌توانیم برنامه‌ها و سیاست‌های تشویقی مشترکی برای بازگشت کودکان فقیر و لازم التعلیم به مدرسه داشته باشیم

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که نباید حتی یک نفر بدون مهارت از نظام آموزشی خارج شود؛ اینکه هر دانش‌آموز یک مهارت داشته باشد، یک شعار اساسی است که آموزش و پرورش در برنامه کاری‌اش داشته است.

کد مطلب: ۱۱۰۹۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
شریعتمداری: نباید حتی یک نفر بدون مهارت از نظام آموزشی خارج شود

محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز اشتغال و فعالیت اقتصادی در گروی ارتباط تنگاتنگ با افزایش سطح مهارت است عنوان کرد: «در سایه همکاری‌های گسترده تر با نهادهایی مانند آموزش و پرورش که ذی مدخل هستند و در شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان و روحیه کارمحوری نقش اساسی ایفا می‌کنند می‌توان مجموعه‌ای از افراد باسواد دارای مهارت را به بازار کار ایران تحویل داد.»

وی با بیان اینکه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای که در سطح کشور مشغول به کار هستند نیز تلاش می‌کنند کسب و کارهای جدید نوبنیاد را به جوانان آموزش دهند گفت: «زمینه کار فراوانی بین ما و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد امیدوارم بتوانیم روشی را پیش ببریم که حتی یک نفر بدون مهارت از نظام آموزشی خارج نشود. اینکه هر دانش‌آموز یک مهارت داشته باشد، یک شعار اساسی است که آموزش و پرورش در برنامه کاری‌اش داشته است.»

شریعتمداری با اشاره به اینکه ۹۳۵ هزار نفر در سال گذشته در سطوح مختلف آموزشی در وزارت آموزش و پرورش مهارت آموخته‌اند افزود: «در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار نیز با احتساب آموزشگاه‌های فنی وابسته و بخش خصوصی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مجموع کشور، از آموزش‌های فنی بهره مند شده‌اند.»

وی ادامه داد: «البته همه اینها کافی نیست و باید جوانان را که در نقاطی مانند مراکز نظامی مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی هستند با آموزش‌های مهارتی آشنا کنیم که هدف مقدسی است. خوشبختانه شورای عالی مهارتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و تاکنون چند جلسه داشته است. این شورا به عنوان یک حلقه وصل می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم و تنظیم کند. البته باید برای تعامل و همکاری‌های مشترک شورای عالی آموزش و پرورش، شواری عالی رفاه و شورای عالی برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.»

شریعتمداری با تاکید براینکه این همکاری‌های گسترده موجبات بهتر شدن رفاه اجتماعی را فراهم و بازار کار را کارآمدتر می‌کند گفت: «باید جوانان را به سمت روش‌های نوین کار در کشور رهنمون کنیم. تلاش کردیم با مشارکت بخش خصوصی و دولت و برای رفع نیازهای توسعه‌ای، بنیادهای فعالیت‌های کسب و کارهای نوین را به وجود بیاوریم. در زمینه‌های گوناگون فعالیت‌های نوین بنیادهای مشترک عمومی و خصوصی شکل گرفته که با مشارکت آموزش و پرورش نیز می‌توانیم قدم‌های خوبی در این حوزه برداریم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه زمینه‌های همکاری با آموزش و پرورش در حوزه رفاه را برشمرد و گفت: «می‌توانیم برنامه‌ها و سیاست‌های تشویقی مشترکی برای بازگشت کودکان فقیر و لازم التعلیم به مدرسه داشته باشیم. وقتی کودک به مدرسه نمی‌رود آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار و خیابان نمود بیشتری پیدا می‌کند که باید برای آن راه حل‌هایی پیدا کنیم.»

وی درباره آموزش کودکان دارای معلولیت گفت: «ممکن است این کودکان از معلولیت جسمی دررنج باشند اما توانمندی‌های ذهنی آنها می‌تواند به کار گرفته شود. آموزش‌های مهارتی و فنی می‌تواند به لحاظ جسمی به آنها کمک کند. همچنین کودکان بیمار و فقیری که به هر دلیل قادر به استفاده از مدرسه در شکل عام نیستند باید با تدابیری از آموزش بهره‌مند شوند. عدالت اجتماعی یکی از مهمترین محورهای انقلاب اسلامی است که می‌تواند با شکل بهتری محقق شود.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «ایجاد تشکل‌های تعاونی در بخش‌هایی که می‌توانیم با کمک هم به وجود بیاوریم از این جمله است. تعمیم فرهنگ تعاون در بین دانش‌آموزان یک فعالیت اجتماعی و اقتصادی مشارکت جویانه است و باید از مدرسه آغاز شود تا در آینده این فرهنگ شکل بگیرد.»

تسلیت شریعتمداری درپی درگذشت «سهیل گوهری» و «روح الله رجایی»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین نشست با تسلیت درگذشت «سهیل گوهری» و «روح الله رجایی» به عنوان دو تن از فعالان با تجربه حوزه رسانه، از تلاش های اصحاب رسانه در پوشش اخبار در ایام شیوع ویروس کرونا، تقدیر و تشکر کرد.

احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش در این جلسات را ضروری دانست و گفت: «مشمولان این طرح از 6 تا 18 ساله‌ها هستند. امیدواریم با ارائه نظرات پیشنهادی و کارشناسی در این زمینه بتوانیم آیین نامه مربوطه را هرچه سریع تر در هیئت دولت به تصویب برسانیم. با امضای تفاهم نامه با نهضت سوادآموزی بحث آموزش کودکان معلول جسمی و آموزش پذیر که نمی‌توانند به مدارس استثنایی بروند دنبال شد.»

در این نشست، محمد کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: «کتاب «پس انداز، سرمایه گذاری و تعاون» در راستای مهارت افزایی و افزایش دانش اقتصادی دانش آموزان و کار گروهی اقتصادی با هدف ترویج فرهنگ تعاون رونمایی می‌شود.»

وی با بیان اینکه بیشترین فراگیری انسان در دوران مدرسه شکل می‌گیرد اضافه کرد: «این کتاب برگرفته از محتوای آموزشی که در سطح جهانی در این حوزه تولید شده و بر اساس چارچوب‌های اقتصادی و با رویکرد ترویج فرهنگ تعاونی تالیف شده است.»

کبیری اظهار امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم نامه پس از ایام کرونا تعاونی‌های آموزشگاهی در مدارس شکل گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار