در گفت وگوی پانا با عضو کمیته مزد شورای عالی کار مطرح کرد:‌

تاجیک: حق مسکن کارگران با وجود رشد سرسام‌آور قیمت اجاره پرداخت نشده است

تهران ( پانا) – عضو کمیته مزد شورای عالی کار می‌گوید چند ماه از سال جدید گذشته است و هنوز حق مسکن 200 هزار تومانی کارگران که شورای عالی کار یک ماه پیش آن را مصوب کرده بود پرداخت نشده است. مقرر بود این حق مسکن از از ابتدای تیرماه پرداخت شود و این درحالی است که در چند ماه اخیر قیمت مسکن و اجاره مسکن وضعیت سرسام‌آوری پیدا کرده است.

کد مطلب: ۱۱۰۹۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تاجیک: حق مسکن کارگران با وجود رشد سرسام‌آور قیمت اجاره پرداخت نشده است

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره بیمه بیکاری کرونا، اظهار کرد:‌ « براساس آخرین آمار اعلامی منتشرشده از سوی وزارت کار 700 هزار کارگر بیکارشده ناشی از کرونا در سایت وزارت کار ثبت نام کرده‌اند. برخی از این افراد مشمول این طرح نشدند و برخی نیز به دلیل مشکلاتی که ثبت نام در این سایت‌ها دارند موفق به تکمیل ثبت نام نشدند. چارچوب قانونی بیمه بیکاری کرونا در قالب قانون کار بوده است اما بودجه آن به گونه‌ای بوده است که کف بیمه بیکاری کارگران در آن رعایت نشد.»

سقف بیمه بیکاری قابل پرداخت به افراد بیکار شده ناشی از کرونا یک میلیون تومان بوده است

وی ادامه داد:‌ « سقف بیمه بیکاری قابل پرداخت به افراد بیکار شده ناشی از کرونا یک میلیون تومان بوده است و مشکلات خاص خود را داشت. تعداد ماه‌های پیش‌بینی شده در این طرح نیز تا پایان خرداد 99 بوده است. متاسفانه ویروس و بیماری اوج گرفته است و کسب و کارها را تحت تاثیرقرار داده است و در گفت وگو با مدیر کل بیمه بیکاری وزارت کار این موضوع که افراد بیکارشده باید در قالب قانون بیمه بیکاری دریافت کنند مورد بحث قرار گرفت.»

عضو کمیته مزد شورای عالی کار خاطرنشان کرد: «در این مورد نیز باید روال عادی بیکاری در نظر گرفته می‌شد چون مشخص نیست که بیماری چه زمان تمام می‌شود. برخی از کارگران بیکارشده به کار بازگشته‌اند و در برخی از محیط‌های کاری کارگر و کارفرما با هم توافق کرده‌ بودند که بیمه آنها پرداخت شود تا دچار خلاء بیمه‌ای نشوند که این افراد نیز در آمار بیکاران نیامده‌اند.»

وی افزود: « تعداد زیادی از کارگران به بیماری دچار شده‌اند و درنتیجه به دلیل ادامه روزهای کاری شیوع بیماری گسترش داشته است.»

تاجیک با اشاره به اینکه با وجود همه تلاش‌های فعالان کارگری دستمزد کارگران مطابق انتظارات تعیین نشده است، گفت:‌ « چند ماه از سال جدید گذشته است و هنوز حق مسکن 200 هزار تومانی کارگران که شورای عالی کار یک ماه پیش آن را مصوب کرده بود پرداخت نشده است. مقرر بود این حق مسکن از از ابتدای تیرماه پرداخت شود و این درحالی است که در چند ماه اخیر قیمت مسکن و اجاره مسکن وضعیت سرسام‌آوری پیدا کرده است.»

گرانی دو ماه اخیر قیمت کالا و خدمات به سبد معیشت کارگران تحمیل شد

عضو کمیته مزد شورای عالی کار خاطرنشان کرد: « در سبد معیشت کارگران به دلیل گرانی ناشی از قیمت ارز تورم زیادی تحمیل شده است. متاسفانه نمایندگان عالی کارگری از دستمزد کارگران رضایت ندارند اما باز هم تلاش می‌کنند تا ارقام کوچک هم که شده به این سبد بیافزایند.»

وی تصریح کرد: «کارگرانی که پس از بازگشت به کار ناشی از کرونا موفق به برگشت به کار نشده‌اند بسته به سال‌هایی که در محیط کاری شاغل بوده‌اند، مجرد یا متاهل باشند و دارای فرزند باشند و بیمه پرداخت کرده‌اند، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار