مسیب زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان شد؛

برگزاری مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در مردادماه

مشارکت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن/برگزاری اختتامیه مسابقات در ۱۸ و ۲۶ مردادماه در دو بخش آوایی و پژوهشی/در این دوره از مسابقات ۱۶۰داور ملی و بین‌المللی حضور دارند/استان‌های خراسان رضوی و شهرستان‌های استان تهران میزبان این دوره از مسابقات هستند

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به بیان جزئیات برگزاری مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۹۹۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در مردادماه

محمدرضا مسیب‌زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز به صورت ویدئوکنفرانس در بستر شبکه شاد برگزار شد روند برگزاری مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در دهه اول مرداد و با مشارکت 7 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز را تشریح کرد.

وی در این نشست عنوان کرد که برخی از فعالیت‌ها سابقه زیادی دارند مانند مسابقات قرآن، عترت و نماز که امسال سابقه ۴۰ ساله دارد. همراه با پیروزی انقلاب اسلامی این مسابقات با رشته‌های مختلف راه‌اندازی شد.

مسیب‌زاده با بیان اینکه امسال مسابقات در ۵ مرحله برگزار می‌شود، افزود: «از دو میزبان اصلی برگزار کننده این مسابقات که استان خراسان رضوی و شهرستان‌های استان تهران هستند، تشکر می‌کنم. امسال بخش پژوهشی در خراسان رضوی و بخش آوایی در شهرستان‌های تهران برگزار می‌شود.»

وی ادامه داد: «از مجموع ۱۵ میلیون دانش‌آموز شرکت کننده بیش از نیمی از این عزیزان در مسابقات ۱۴ گانه قرآن شرکت می‌کنند؛ یعنی حدود ۷.۵ میلیون نفر.»

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: «امروز مراسم افتتاحیه و آغاز مسابقات را در بخش آوایی داریم و بیش از ۲ هزار دانش‌‌آموز به صورت غیرحضوری فعالیت دارند. باتوجه به اینکه مسابقات مجازی است، اما در برخی از بخش‌ها رشد تعداد دانش‌‌آموز داشتیم.»

مسیب‌زاده در ادامه با بیان اینکه مراسم افتتاحیه این دوره از شبکه قرآن پخش خواهد شد و ۱۶۰ داور ملی و بین‌المللی در این مسابقات حضور دارند، در پاسخ به سوال پانا درباره تعداد رشته‌های این دوره از مسابقات گفت: «در رشته‌های آوایی ۴ رشته قرائت، حفظ، مداحی و اذان را داریم در بخش حفظ قرآن به واسطه تاکید مقام معظم رهبری براین موضوع که کشور باید ۱۰ میلیون حافظ را پرورش دهد آموزش و پرورش به عنوان بخش فرهنگ ساز این بخش را به ۵ مسابقه ارتقا داده است.»

وی ادامه داد: «در مجموع عزیزانی که در این دوره از مسابقات براساس سهمیه انتخاب می‌شوند، ۹۹ نفر در رشته قرائت در بخش دختران و ۹۹ نفر از پسران به مرحله کشوری راه می‌یابند. در بخش پژوهشی مسابقات احکام، انشای نماز، صحیفه سجادیه و تفسیر قرآن را خواهیم داشت. بخشی نیز مدیحه سرایی است و در طول سال تحصیلی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.»

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «از تاریخ ۲۰ تیر گرداوری آثار را داشتیم از اول تا ۱۰ مرداد مرحله مقدماتی و از ۱۰ تا ۲۰ مرداد حداکثر زمان برگزاری مسابقات به صورت نهایی در دو استان میزبان است.»

مسیب‌زاده افزود: «مسابقات در مرحله آوایی از ۲۰ مرداد مرحله مداحی، در ۲۱ مرداد رشته حفظ، در ۲۲ مرداد رشته تحقیق و قرائت، ۲۳ مرداد برگزاری مرحله نهایی و ۲۴ مرداد حفظ عمومی قرآن برای دختران است و زمان برگزاری در بخش آوایی ۱۸ مرداد و در بخش پژوهشی ۲۶ مرداد خواهد بود. در نهایت از هر رشته ۵ نفر از هر پایه انتخاب می‌شوند و جوایز نسبتا نفیسی به آنان تقدیم خواهد شد.»

وی در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره تعداد شرکت کنندگان در این مسابقات بیشترین شرکت کنندگان را در مسابقات پژوهشی عنوان کرد که بیش از ۱۰ درصد است. وی همچنین گفت: «این مسابقات، مسابقات علمی تری است.»

۴ مرداد؛ زمان برگزاری آزمون حفظ قرآن/اختتامیه این دوره از مسابقات در اواخر مردادماه

سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و دبیر این دوره از مسابقات در ادامه این نشست گفت: «از حسن اعتماد همکاران در آموزش و پرورش به دلیل واگذار کردن برگزاری بخش آوایی مسابقات به این اداره کل تشکر می‌کنم. با توجه به شرایط کرونا یک بخش از مسابقات را در سطح مدارس، مناطق و برخی در استان‌ها به صورت حضوری داشتیم و گام نهایی و کشوری آن در فصای مجازی دنبال می‌شود.»

وی ادامه داد: «تلاش داریم پیوستگی این جریان را حفظ کنیم لدا فعالیت‌ها را با هماهنگی استان‌ها انجام دادیم سامانه ثبت اطلاعات شرکت کنندگان نیز برای اولین بار در فضای مجازی شکل گرفت و آثار آنان نیز در بستر فضای شبکه شاد بررسی شد.»

هاشمی ادامه داد: «از ۲۰ تیر تا ۳۰ تیر ارسال آثار را داشتیم و روز ۴ مرداد برگزاری آزمون کتبی رشته حفظ را داریم که امروز نیز به صورت آزمایشی این آزمون را برگزار خواهیم کرد. فرایند داوری مسابقات از اول تا ۹ مرداد است اعلام اسامی در ۱۰ مرداد و برگزاری مرحله نهایی در شهرری خواهد بود که داوران نیز حضور خواهند داشت.»

دبیر این دوره از مسابقات افزود: «اختتامیه این دوره از مسابقات نیز ۲۶ مرداد خواهد بود. ضمن برگزاری یک ماهه مسابقات، برنامه‌ای نیز برای ارتقای سواد رسانه‌ای داریم. با توجه به اینکه برای اولین بار این مسابقات به صورت غیرحضوری است، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌ها را به شایستگی انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار