تجهیز و ساخت کتابخانه های بزرگ در اولویت های فرهنگی کشورها قرار گیرد

تهران (پانا) - فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی ایران معتقد است ملت ها برای عرضه داشته های فرهنگی خود به عنوان میراث یک سرزمین، نیاز به فضاهایی چون کتابخانه، موزه، و آرشیو دارند به همین دلیل است که کشورهای بزرگ دنیا با توجه به رشد تکنولوژی باید تجهیز و ساخت کتابخانه های بزرگ را در اولویت های فرهنگی خود قرار دهند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تجهیز و ساخت کتابخانه های بزرگ در اولویت های فرهنگی کشورها قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی ایران که سابقه طولانی در پیگیری تحولات و ساخت کتابخانه‌های بزرگ دارد؛ درباره ضرورت تجهیز و ساخت کتابخانه گفت: کتابخانه‌ها ویترین فرهنگی هر کشور به شمار می آیند که باعث بقای هویت فرهنگی ملت می شوند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت همین موضوع است که کشورهای همسایه مانند ترکیه در حوزه تجهیز و ساخت کتابخانه هزینه و فعالیت های بسیاری انجام داده است. همانطور که قطر در این زمینه هزینه کرده است.

خسروی در توضیح ساخت کتابخانه جدید ترکیه و قطر گفت: در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و تمدنی کشورها در چگونگی ساخت کتابخانه ها تاثیر گذار است. به عنوان مثال کشوری مثل ترکیه پیشینه تمدن و تاریخی طولانی دارد و به تبع هزینه خوبی برای ساخت کتابخانه شده است.

معاون کتابخانه ملی ادامه داد: ملت ها برای عرضه داشته های فرهنگی خود به عنوان میراث یک سرزمین، نیاز به فضاهایی چون کتابخانه، موزه، و آرشیو دارند به همین دلیل است که کشورهای بزرگ دنیا با توجه به رشد تکنولوژی، تجهیز و ساخت کتابخانه های بزرگ را در اولویت های فرهنگی خود قرار داده اند.

وی درپاسخ به این سئوال که آیا افتتاح کتابخانه‌های بزرگ در عرصه تکنولوژی جدید و اینترنت نوعی پیام است؟ گفت: کتاب در طی تاریخ شکل عوض کرده است، در واقع کتاب حمل کننده مفاهیم و لغات است که می تواند یک کتاب چوبی باشد که در آسیایی جنوب شرقی از این دست کتاب ها بسیار دیده می‌شوند و یا کتاب هایی وجود دارند که مفاهیم آن بر الیاف حصیری، روی پوست و یا حتی استخوان نوشته شده است.

خسروی ادامه داد: در زمان های دیگر هم آثار اندیشمندان بر روی کاغذ به صورت کتاب های خطی، سنگی، سربی و یا افست بوده است و امروزه بنابر تغییر شرایط کتاب ها به صورت دیجیتال کتاب تهیه می شوند.

معاون کتابخانه ملی ایران در پایان صحبت های خود گفت: بنابراین اسم همه این موارد کتاب است و فرقی نمی‌کند که مجموع اطلاعات چگونه و با چه ساختاری به مخاطب منتقل می‌ شود. بنابراین نهادهایی باید وجود داشته باشند که حافظ این میراث ارزشمند باشند و کتابخانه ها یا مراکز آرشیو از مهمترین مکان های هر کشور است که ویترین فرهنگی مردم محسوب می شوند. از همین رو تجهیز، تاسیس و راه اندازی کتابخانه ها و موسسات مرتبط باعث بقای فرهنگ یک ملت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار