بیماری آتشک در کمین باغ های نی ریز

نی‌ریز (پانا) - مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، آتشک را مهمترین بیماری درختان دانه دار دانست و افزود این بیماری بیشترین خسارت را به درختان گلابی، به و سیب وارد می کند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
بیماری آتشک در کمین باغ های نی ریز

زهرا مستفیضی با بیان اینکه خسارت ناشی از این بیماری در باغ‌های آلوده قابل توجه و در مواردی غیر قابل جبران است؛ تاکید کرد: با توجه به مهیا شدن شرایط در سال جاری برای خسارت زا شدن این بیماری ، لازم است باغداران ضمن آشنایی با آن، نسبت به محافظت از باغ خود اقدام کنند.
وی افزود: در پی مشاهده آتشک در برخی از باغ‌های این شهرستان، جاوید عباسی معاون حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی فارس از مناطق آلوده بازدید و وجود بیماری را تایید کرد.
مستفیضی ادامه داد: استفاده از نهال سالم و دارای گواهی بهداشت گیاهی و عدم انتقال نهال از مناطق آلوده به مناطق سالم، کنترل سایر آفات خصوصا تریپس و چوبخوارها و سوسک‌های پلن خوار، جلوگیری از کشت توام ارقام حساس به بیماری از جمله سیب و گلابی و به در یک باغ، هرس زمستانه و حذف سر شاخه و شاخه های آلوده و جمع آوری و سوزاندن بقایای آلوده و ضدعفونی وسایل هرس از جمله قیچی ، اَرّه از یک درخت به درخت دیگر با وایتکس 10 درصد ازموارد مهم در کنترل و کاهش منبع بیماری و گسترش آلودگی هستند.
مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی نی ریز درجه حرارت 16 تا 32 درجه سانتی گراد ، رطوبت نسبی بالای 70درصد، بارندگی بهاره و هوای مرطوب، فعالیت زنبور عسل و سایر حشرات و استفاده از نهال آلوده را زمینه ساز این بیماری برشمرد و تصریح کرد: سم پاشی باغ‌ها با استفاده از ترکیبات مسی در سه مرحله و قبل از گلدهی در زمستان با سم بردوفیکس به میزان 10 در هزار و یا سم نوردوکس به میزان 2 در هزار، در زمان گلدهی با سم بردوفیکس به میزان 5 در هزار و یا سم نوردوکس به میزان 1 در هزار و پس از گلدهی با سم اکسی کلرور مس به میزان 3 در هزار و یا سم نوردوکس به میزان 1 در هزار انجام می شود.
این کارشناس افزود: پس از انجام هرگونه عملیات هرس در زمستان و بهار و یا شرایط نامساعد محیطی از جمله باران ، تگرگ و یا طوفان انجام و تکرار عملیات سم پاشی ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار