عراقچی خبر داد:

توافق تهران و کابل بر نهایی‌کردن سند همکاری‌های دو کشور

عراقچی: برای تهیه این سند پنج‌ کمیته اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی، اتباع و کمیته آب تشکیل شده است

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزارت امور خارجه از توافق با طرف افغانستانی برای تسریع در نهایی کردن سند جامع همکاری‌های دو کشور خبر داد و گفت توافق کردیم ظرف مدت کوتاهی حداکثر سه ماه سند جامع را آماده امضا کنیم.

کد مطلب: ۱۰۹۸۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
توافق تهران و کابل بر نهایی‌کردن سند همکاری‌های دو کشور

سید عباس عراقچی معاون سیاسی ویر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست «چشم‌انداز روابط افغانستان و ایران: چالش‌ها، فرصت‌ها» اظهار داشت: در شرایط حاضر امضای سند راهبردی بین ایران و افغانستان فقط امضای دو سند نیست. بلکه بسیار ارزشمند است زیرا افغانستان در شرایط خاصی است و روند صلح آغاز شده و امضای سند همکاری در این شرایط به معنی حمایت قاطع دولت ایران از افغانستان و مذاکراتی است که به رهبری دولت افغانستان با محوریت دولت و با مالکیت دولت افغانستان برگزار می‌شود.

وی درخصوص مساله آب بین ایران و افغانستان گفت: ما باید آب را به موضوعی تبدیل کنیم که هر دو طرف از آن بهره ببرند و مساله آب باید به جای دعوا به موضوع همکاری تبدیل شود. همچنین بین دو کشور باید اشتغال مشترک ایجاد شود محصول مشترک آن توسط دو طرف برداشت شود، نگاه ما در کل سند جامع همین‌گونه است.

عراقچی ادامه داد: می‌توان زمینه‌های همکاری بین ایران و افغانستان در همه حوزه‌ها اعم از دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و حوزه‌هایی که مربوط به اتباع است متمرکز شد اینکه چگونه می‌توان این را به فرصت تبدیل و چگونه می‌توان از آن بهره‌برداری کرد و روابط را در کلیت خود پیش ببریم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هدف ما در سند جامع تقویت زمینه‌های همکاری است، گفت: اکنون پنج کمیته‌ در این سند تشکیل شده است اولین کمیته، کمیته آب است که آماده شده است و کمیته دفاعی- امنیتی وکمیته اقتصادی هنوز در حال بررسی است.

وی یاد آور شد: زمانی که مذاکرات درباره این سند را شروع کردیم انتظار این بود که ظرف ۶ ماه تا یک سال بتوانیم به جمع‌بندی برسیم اما ۴ تا ۵ سال طول کشید.

عراقچی ادامه داد: توافق کردیم که مذاکرات را از سر بگیریم تا در مدت کوتاهی -حداکثر سه ماه- بتوانیم سند جامع را آماده امضا کنیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: از دیروز که مذاکرات را شروع کردیم تا هم اکنون در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی جلساتی داشتیم و همکاران ما هنوز در حوزه اقتصادی در حال گفت و گو هستند.

وی تصریح کرد: طبیعی است که در برخی موارد دو کشور اختلاف نظر داشته باشند ما بر روی موارد اختلافی کار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در سند دفاعی- امنیتی که بخشی از سند جامع است، روابط دو کشور به عنوان دو کشور دوست و متحد که خواهان روابط صلح آمیز هستند، محور قرار بگیرد و موضوع صلح بین دو کشور به یک امر به دائمی تبدیل شود.

عراقچی اضافه کرد: چند اصل در سند دفاعی -امنیتی مورد توجه قرار گرفته است، اصل اول عدم دخالت است؛ اینکه کشورها نباید در امور دیگر دخالت کنند و این یک اصل پذیرفته شده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: اصل دوم عدم تجاوز است که هیچ کدام از دو کشور تحت هیچ شرایطی به حریم یکدیگر تجاوز نکنند و اینکه اجازه نخواهند داد از خاک و قلمرو آن ها علیه دیگری استفاده شود.

صلح و ثبات در افغانستان متضمن صلح و ثبات در ایران است

وی گفت: امنیت در منطقه را باید به عنوان یک مفهوم یکپارچه بدانیم و بدون اغراق می‌توان گفت که صلح و ثبات در افغانستان متضمن صلح و ثبات در ایران است و معکوس این قضیه نیز صدق می‌کند. در بعد امنیت می‌توان گفت که تهدیدات مشترک دو کشور، نیازمند یک رویکرد مشترک برای مقابله با آن است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: ایران همواره در طول تاریخ معاصر، در کنار دولت و مردم افغانستان بوده است و نمونه‌ بارز آن در مقابل اتحاد جماهیر شوروی است که ایران در کنار مردم افغانستان ایستاد.

وی تصریح کرد: روابط دو کشور به حدی رسیده است که نیاز به یک سند رهنما و جامع دارد که برای تهیه این سند پنج‌ کمیته اقتصادی، فرهنگی؛ دفاعی و امنیتی؛ اتباع و کمیته آب تشکیل شده است؛ پیدا کردن زمینه‌های همکاری و کار مشترک میان دو کشور در تمام حوزه‌ها، هدف اساسی ایران در این سند جامع است.

عراقچی تاکید کرد: باید تلاش شود تا موضوع آب از مناقشه تبدیل به موضوعی برای همکاری میان دو کشور شود. مساله آب یک امر انسانی است و افرادی که در دو طرف مرز دو کشور به آب نیاز دارند، هیچ فرقی با هم ندارند.

وی با بیان اینکه صلح و ثبات در افغانستان به یک رویکرد واحد منطقه‌ای نیز احتیاج دارد، ادامه داد: گر با داعش در سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در خیابان‌های کابل با آنان مبارزه می‌کردیم. داعش خطری بزرگ و منطقه‌است؛ ایران، نظامی با آرمان‌ها، اصول‌ها و ارزش‌های خود دارد و این نظام نباید عاملی برای نگرانی دیگر کشورها باشد. ایران می‌تواند الگوی رشد و توسعه در منطقه قلمداد شود.

عراقچی افزود: در قسمت موضوع هیرمند توافقی میان ایران و افغانستان وجود دارد و ایران حق آب‌ای در این زمینه دارد؛ اما باید سهم طبیعت نیز مشخص شود.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که روز گذشته - چهارشنبه - به کابل سفر کرده است ظرف دیروز و امروز با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، سرپرست وزارت دارایی و رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار و گفت و گو کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار