در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمان نوسازی مدارس کشور و استاندار خراسان شمالی؛

رخشانی‌مهر: امروز فقط 4 درصد مدارس استان خراسان شمالی با بخاری نفتی گرم می‌شوند

شجاعی: ۱۷ مدرسه سنگی با ۳۸ کلاس درس خراسان شمالی در کمتر از ۳ ماه و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال جمع‌آوری شد

تهران (پانا) - مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمان نوسازی مدارس کشور و استاندار خراسان شمالی برای ساخت و تامین فضاهای آموزشی این استان صبح امروز امضا شد.

کد مطلب: ۱۰۹۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
رخشانی‌مهر: امروز فقط 4 درصد مدارس استان خراسان شمالی با بخاری نفتی گرم می‌شوند

مهراله رخشانی‌مهر در این مراسم درباره اقدامات شایسته استان خراسان شمالی در بخش ساخت و نوسازی مدارس گفت: «یکی از اقدامات خوب استان خراسان شمالی جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس سطح استان بود که با پیگیری استاندار محترم، در دوره کوتاهی، انجام شد. همچنین این استان در جمع‌آوری بخاری‌های گازی غیراستاندارد که در کشور اجرا شد، پیشگام بود. همه این اقدامات درحالی اجرایی شد که زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و گازی به هیچ وجه در سطح استان فراهم نبود و ما در بسیاری از مدارس نه نفت داشتیم و نه گاز. اما با دستور استاندار در مدت کوتاهی به برخی روستاها گازرسانی شد و در برخی روستاها هم زیرساخت‌های برق تقویت شد.»

وی تاکید کرد: «امروز فقط 4 درصد مدارس استان خراسان شمالی با بخاری نفتی گرم می‌شوند که همین تعداد نیز انشاءالله به زودی جمع‌آوری خواهد شد. همه این اتفاقات امکان‌پذیر نبود مگر با مساعدت مدیران استانی که همین‌جا از زحمات آنها تشکر می‌کنم.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه با مقایسه سرانه فضای آموزشی خراسان شمالی و سرانه کشور اظهار کرد: «همانطور که اطلاع دارید متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 مترمربع است که این سرانه در استان خراسان شمالی 5.33 یعنی بالاتر از متوسط کشور است. هرچند این رقم فاصله بسیاری با رقم استاندارد سرانه فضای آموزشی دارد که 8.3 مترمربع است اما امیدواریم به زودی مشکلات استان در بخش فضاهای اموزشی برطرف شود.»

امضای تفاهم‌نامه 200 میلیارد تومانی

وی ادامه داد: «البته تعداد مدارسی که نیازمند مقاوم‌سازی هستند بالاست که امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولان در بخش‌های مختلف استان و مساعدت خیرین این رقم را به حداقل برسانیم.»

رخشانی‌مهر درباره تفاهم‌نامه‌ای که امروز با مسئولان استانی خراسان شمالی امضا شد اظهار کرد: «رقم این تفاهم‌نامه 200 میلیارد تومان است که 50 درصد آن سهم استانداری و 50 درصد از محل اعتبارات ملی سازمان نوسازی تامین می‌شود.»

در طرح «آجر به آجر» به دنبال افزایش رقم اعتبارات نیستیم

وی با اشاره به طرح تحولی «آجر به آجر» به عنوان اتفاقی نو در حوزه مشارکت‌های مردمی در کشور گفت: «در بسته تحولی مشارکت‌های مردمی یا طرح «آجر به آجر» به دنبال افزایش رقم اعتبارات نیستیم بلکه می‌خواهیم افراد بیشتری از خیرین کشور را وارد عرصه مدرسه‌سازی کنیم. امروز حدود 30 هزار خیر مدرسه‌ساز ثبت‌شده در کشور داریم که امسال هزار و 500 میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی تعهد دارند. می‌توانم اطمینان دهم که تا پایان سال 99 رقمِ 2 هزار و 100 میلیارد تومان محقق خواهد شد که خود جهشی در تحول محسوب می‌شود. در طرح «آجر به آجر» افراد با رقم‌های اندک حتی 10 هزار یا 100 هزار تومان نیز می‌توانند در مدرسه‌سازی سهیم شوند.»

رخشانی‌مهر تاکید کرد: «هرچند خیرینی داریم که تا رقم 70 میلیارد تومان را تعهد کرده‌اند، در پی این موضوع هستیم که کمک‌های خرد مردم را جمع‌آوری کنیم که خود امری برخاسته از فرهنگ کهن سرزمین ایران است و اصطلاح «جمع‌سپاری» به آن اطلاق می‌شود.»

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز که برای امضای تفاهم‌نامه با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این نشست حضور داشت با اشاره به مهم‌ترین اقدامات این استان در حوزه ساخت و نوسازی مدارس اظهار کرد: «بعد از اینکه در سال 97 مدارس خشت‌وگلی را به طور کامل از سطح استان جمع‌آوری کردیم، به سراغ جمع‌آوری مدارس سنگی رفتیم و توانستیم 17 مدرسه سنگی با 38 کلاس درس را در کمتر از 3 ماه و با اعتبار 140 میلیارد ریال جمع‌آوری کنیم.»

وی ادامه داد: «جمع‌آوری بخاری‌های گازی غیراستاندارد از دیگر اقدامات ما در سطح استان بود که با اعتبار 120 میلیارد ریال انجام شد. استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، ساخت دو سالن و یک مرکز توانبخشی نیز بخش دیگری از اقدامات حوزه نوسازی مدارس در خراسان جنوبی به شمار می‌رود.»

استاندار خراسان شمالی درباره تفاهم‌نامه امروز سازمان نوسازی مدارس نیز اظهار کرد: «امضای این تفاهم‌نامه حرکت بزرگی در سطح استان خواهد بود. ضروری است که خلاقانه به سمت رفع مشکلات مردم برویم که یکی از این ابتکارات و طرح‌های خلاقانه طرح «آجر به آجر» بود که با ابتکار آقای رخشانی‌مهر پایه‌ریزی شد. در این طرح علاوه بر خیرین مدرسه‌ساز، توانستیم خانواده‌های کم‌درآمد را وارد عرصه مدرسه‌سازی کنیم.»

وی ادامه داد: «با استمرار طرح «آجر به آجر» می‌توانیم تعداد خیرین را به 100 هزار نفر و حتی میلیون‌ها نفر برسانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار