برگزاری برنامه هایی با محوریت عفاف و حجاب در منطقه 1

تهران (پانا)- فاطمه سید مومن، معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه 1 از برگزاری برنامه هایی با محوریت عفاف و حجاب در منطقه خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۷۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری برنامه هایی با محوریت عفاف و حجاب در منطقه 1

فاطمه سید مومن در گفتگو با پانا ضمن تبریک فرا رسیدن هفته عفاف و حجاب از برنامه هاى اجرایى و عملیاتى آموزش و پرورش منطقه یک تهران بادرنظرگرفتن وظیفه اختصاصى دستگاه آموزش وپرورش دراین راستا سخن گفت.

وی با اشاره به فرهنگ سازی برای متعهد شدن دانش آموزان سال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهى مبتنى بررعایت اخلاق اسلامى ومسئولیت فردى اجتماعى، گفت: از جمله اهداف اهداف بلند مدت پیشنهادى در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف در مدارس آموزش و پرورش منطقه یک شامل هم افزایى جامعه علمى، هنرى، بهداشتى و ورزشى در افزایش دانش عفاف و حجاب است. همچنین دانش افزایى نسل جدید نسبت به ابعاد مختلف عفاف و حجاب؛ آسیب شناسى مسأله عفاف و حجاب و زمینه سازى به منظور تقویت باورى عملگرا در حفظ و صیانت از اصل عفاف و حجاب و تولید و نشر متون علمى در حوزه عفاف و حجاب از دیگر موارد مدنظر در اهداف بلند مدت در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی منطقه1 به بیان عناوین همایش های معاونت پرورشی پرداخت و گفت: شاخه علوم تربیتى و روانشناسى و هنر و ادبیات و بهداشت و سلامت و همچنین ارتباطات و رسانه ها از جمله عناوین مورد نظر معاونت پرورشی است که هر کدام از این موارد دارای زیرشاخه های مشخصی است که در برنامه ریزی ها و نحوه برگزاری مورد توجه است.

سید مومن خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فعلى کشور در مواجهه با ویروس کرونا کلیه فعالیتها به صورت مجازى در شبکه شاد آموزش و پرورش با محوریت تولید محتواى مفید و سازنده از طرف معاونین و مربیان پرورشى مدارس هدف و دانش آموزان انجام پذیر خواهد بود و در هر همایش حضورى و مجازى که کارشناسى هاى واحد معاونت پرورشى برگزار میکنند باید شاخصه اى بر مبناى موارد زیر براى تحکیم امر حجاب و عفاف در نظر گرفته شود.

در خاتمه فاطمه سید مومن با اشاره به طرح ابتکارى منطقه درباره درگیر کردن کارشناسى هاى غیر مرتبط با موضوع و محوریت حجاب و عفاف در پایش منطقه اى مدارس مجموعه سخن گفت و افزود: برای این مهم چند محور در نظر گرفته ایم که شامل، 1- عفاف، حجاب و زیبایى و هنر (برگزارى مسابقه عکس و نقاشى و مقاله نویسى ادبى) 2- عفاف، حجاب و بهداشت ذهن و روان 3-عفاف، حجاب و فعالین و رابطین عرصه سلامت (جسم و روان) 4-عفاف، حجاب و ورزشکاران (با نگرش تخصصى به مسئله پذیرش ورزشکاران محجبه در سطح بین الملل) است.

سید مومن همچنین در رابطه با تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان الهی و برنامه های تدارک دیده شده گفت: پژوهشها نشان میدهد که زنان ایران از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند، حجابی کامل شامل: پیراهن بلندِ چین دار، شلوار، چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها داشته اند. این حجاب در دوران سلسله های مختلف پارس ها نیز معمول بوده است. بنابراین در زمان بعثت زرتشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی از حجابی کامل برخوردار بوده اند.
وی افزود: رواج حجاب در بین زنان قوم یهود، مطلبی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند. تاریخ پژوهان، نه تنها از مرسوم بودن حجاب در بین زنان یهود سخن گفته اند، بلکه به افراطها و سخت گیری های بی شمار آن نیز تصریح کرده اند. گرچه پوشش در بین عرب، مرسوم نبود و اسلام آن را به وجود آورد، ولی در ملل غیر عرب، به شدیدترین شکل، رواج داشت. در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند، حجاب به مراتب شدیدتر از آن چه اسلام می خواست، وجود داشت. در بین این ملت ها وجه و کفین (صورت و کف دست ها) هم پوشیده می شد.
سید مومن در ادامه گفت: حتی در بعضی از ملت ها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادت سفت و سخت درآورده بودند. در مسیحیت، همانند دین زرتشت و یهود، حجاب زنان امری واجب به شمار می آمده است. مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب زنان را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تأکید بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخته است.سید مومن تصریح کرد: واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است. در قرآن، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد. چهار آیه ای که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارد عبارتند از آیه: 30 سوره نور، 59، 33 و 23 سوره احزاب، «وَ قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زِیْنَتَهُنَّ إِلا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لاَ یُبْدینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ ...؛ ای پیامبر! به زنان باایمان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را ـ جز آن مقدار که نمایان است، آشکار نسازند، و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران شان و سایر افراد محرم شان...».
معاون پرورشی منطقه1 در توصیف این آیات گفت: در این آیه به پنج موضوع اشاره شده است، زنان باید دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانند.ودامن خود را از هر نوع عامل بی عفتی حفظ نمایند.زنان باید زینت خود را جز آن مقدار که به طور قهری طبیعی است، پنهان سازند و روسری های خود را بر گردن و سینه بیفکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار