رئیس سازمان دانش‌آموزی مازندران در گفت‌وگو با پانا خبر داد

حرکت قطار «گردشگری دانش‌آموزی» به مقصد «اردوگاه وِرِسک»

اردوهای یک‌روزه شمال به محض رفع محدودیت‌های کرونایی آغاز می‌شود/ فضاهای آموزشی بلااستفاده بسیاری در آموزش و پرورش وجود دارد که می‌توانیم آن را به اردوگاه تبدیل کنیم

تهران (پانا) _ رئیس سازمان دانش‌آموزی مازندران از افتتاح اردوگاه دانش‌آموزی وِرِسک، همزمان با آغاز حرکت «قطار گردشگری» خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
حرکت قطار «گردشگری دانش‌آموزی» به مقصد «اردوگاه وِرِسک»

علی اصغر قیصری رئیس سازمان دانش‌آموزی مازندران در گفت‌وگو با پانا درباره افتتاح اردوگاه گردشگری ورسک در منطقه سوادکوه این استان اظهار کرد: «در آموزش و پرورش فضاهای متعددی داریم که اکنون بهره برداری نمی‌شوند؛ مثلاً مدارسی شبانه‌روزی در مناطق مختلف که به دلیل خالی شدن منطقه از دانش‌آموز اکنون متروک و بی‌استفاده شده‌اند. بر این اساس تصمیم گرفتیم از بعضی از این فضاهای آموزشی متروک برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی استفاده کنیم.»

وی افزود که اخیراً با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام به راه‌اندازی قطار گردشگری دانش‌آموزی کردیم این قطار، طبق برنامه‌ریزی، قرار است روز یا روزهای مشخصی در هفته از طریق راه آهن تهران - شمال وارد منطقه ورسک در منطقه سوادکوه مازندران شود.

قیصری ادامه داد که این قطار در 3 نقطه توریستی بینِ راه توقف خواهد کرد تا دانش‌آموزان با جاذبه‌های گردشگری منطقه آشنا شوند و در عین حال مهارت‌های مورد نیاز را یاد بگیرند. مقصد این قطار اردوگاه ورسک است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی مازندران درباره اردوگاه دانش‌آموزی ورسک گفت: «ما در روستای ورسک ۳ مدرسه بلااستفاده داشتیم که برای راه‌اندازی یک اردوگاه دانش‌آموزی مورد استفاده قرار گرفتند. مدرسه اول که فاز یک پروژه است تبدیل به خوابگاه دانش‌آموزی با ظرفیت پذیرش ۸۰ دانش آموز‌ شد. این بخش از اردوگاه آماده بهره‌برداری است و در روزهای آینده رسما افتتاح خواهد شد. مدرسه دوم که فاز دوم پروژه است رستورانِ اردوگاه است که به عنوان غذاخوری دانش‎‌آموزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این فاز تا یک ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.»

وی درباره فاز سوم اردوگاه ورسک اظهار کرد: «مدرسه سوم که بسیار هم قدیمی است، به عنوان موزه آموزش و پرورش مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در این مدرسه میز و نیمکت‌هایی متعلق به بیش از ۵۰ سال پیش قرار دارد و البته لوازم و اشیایی مثل کتاب‌ها و نوشت‌افزارهای مدارس قدیمی نیز به اینجا منتقل خواهد شد تا تاریخچه‌ای از آموزش و پرورش کشورمان را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.»

قیصری درباره همکاری با راه آهن در راه‌اندازی این اردوها گفت: «به محض رفع خطر کرونا و راه‌اندازی مجدد اردوهای دانش‌آموزی، ابتدا از قطار تهران شمال برای آوردن دانش‌آموزان استفاده خواهد شد. در مرحله بعدی همه استان‌هایی که به خط راه‌ آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل هستند می‌توانند اردوهای دانش‌آموزی برای اعزام دانش‌آموزان خود به اردوگاه ورسک برنامه‌ریزی کنند و بالاخره در فاز بین‌المللی پروژه می‌توانیم از کشورهای منطقه اکو برای حضور در این اردوهای دانش‌آموزی دعوت کنیم.»

رئیس سازمان دانش‌آموزی مازندران درباره افتتاح قطار گردشگری ورسک گفت: «نخستین قطار گردشگری اردوگاه دانش‌آموزی ورسک روز یکشنبه ۲۱ تیرماه از تهران به مقصد ورسک حرکت خواهد کرد. قطار گردشگری ورسک در سه نقطه بسیار مهم گردشگری از جمله پل معروف ورسک توقف خواهد داشت.»

وی درباره برنامه‌های آتی گردشگری دانش‌آموزی در استان مازندران گفت: «ما چند پروژه دیگر در قالب طرح گردشگری در سراسر استان در نظر داریم که یکی از آنها منطقه «هزار جریب» در شهرستان بهشهر است که امکانات لازم را برای راه‌اندازی یک اردوگاه دانش‌آموزی دارد. همچنین برنامه داریم بخش‌هایی از اقتصاد منطقه شمال مثل باغ‌های مرکبات و پرورش ماهی را با هدف مهارت آموزی و آشنایی با مشاغل بومی، در برنامه اردوهای دانش‌آموزی بگنجانیم.»

قیصری درباره هزینه‌ اردوهای دانش‌آموزی استان مازندران در قالب طرح گردشگری گفت: «با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که با بخش‌هایی از جمله راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا کرده‌ایم هزینه این اردوهای دانش‌آموزی بسیار کاهش خواهد یافت؛ مثلاً هزینه رفت و برگشت قطار برای اردوی یک روزه ورسک ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «ما به دنبال این هستیم که سفری کاملاً ایمن و نشاط‌آور و مفید برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنیم. آنها در این اردوهای یک‌روزه در تمام طول مسیر مشغول یادگیری مهارت‌های مختلف خواهند بود؛ از جمله در کلاس‌های کار با چوب و طناب شرکت خواهند کرد، همچنین دانش‌آموزان مسیر زیر پل ورسک تا آبشار «چشمه علی» را طی خواهند کرد و سپس از یک ناهار صحرایی در جنگل و کنار رودخانه لذت خواهند برد. مربیان و مسئولان اردوگاه در این اردوی یک روزه نشاط انگیز در کنار دانش‌آموزان قرار دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار