اجرای طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی به صورت پایلوت در اسلامشهر

اسلامشهر (پانا) - جلسه کارگروه طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی(سامان)درشهرستان اسلامشهر با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ،فرماندار و سایر مسئولین در سالن اجتماعات فرمانداری منطقه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی به صورت پایلوت در اسلامشهر

در این جلسه مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر، در سخنانی از افتخارات حوزه درمانی کشور سخن گفت و اظهار کرد: تلاش های کادر پزشکی و درمانی ما در شرایط شیوع کرونا ویروس از ارزش والایی برخوردار است و علم و دستاوردهای پزشکی ما در دنیا جایگاه ویژه ای دارد.

او در ادامه افزود: برخی از اتفاقات در جامعه ما از جمله نزاع خیابانی، قتل، اختلافات خانوادگی، طلاق و ...ناشی از خشم آنی است و در اینگونه موارد پیشگیری بهتر از درمان است و با اجرای برنامه هدفمند باید تمامی سطوح جامعه را پوشش دهیم.

مرسلپور تصریح کرد: در طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی که برای اولین بار در شهرستان اسلامشهر اجرا خواهد شد جمع کثیری از مردم و در نهایت کل افراد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، فرمانداری و هم گرایی ارگان ها و ادارات به بررسی عوامل مخل در سلامت روان فرد توسط پزشکان متخصص و صاحب نظران خواهیم پرداخت.

او بیان کرد: امروز دشمنان ما فرهنگ اجتماع را هدف گرفته و اگر درست عمل نکنیم ناهنجاری در خانواده ها جای هنجار را خواهد گرفت.

سپس علیرضا دلاوری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در سخنانی با اشاره به اجرای طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی به صورت پایلوت در اسلامشهر بیان کرد : کار اجتماعی از دو رکن اساسی مشارکت مردم و همکاری بین بخشی ادارات برخوردار است و مسئولین هر طرح خود باید در مکان های مربوطه حضور پیدا کنند و هدایت موضوع را بر عهده گیرند.

او خاطر نشان کرد: طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی ادامه دهنده طرح های سراج و در مرحله دیگر ماج و اکنون سامان با نظارت وزارت کشور است و باهدف بهبود سلامت اجتماعی توجه به زیر ساخت برنامه بهداشت روان در اسلامشهر به آموزش پزشکان روان شناس و سایر تخصص های دیگر و استفاده از فضای مجازی با بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی 700000 نفر از اهالی اسلامشهر با نظر مساعد و همت فرماندار منطقه تحت پوشش طرح قرار خواهند گرفت.

دلاوری اذعان کرد: 23درصد افراد جامعه نیاز به مداخله روان پزشکی و روان شناسی دارند و برای جبران کمبود نیروی انسانی متخصص دوره فشرده شش ماه آموزش روانشناسی برای پزشکان عمومی نیز برگزار خواهد شد.

شکیب، مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در بیانات خود به تشریح الگوی خدمات یکپارچه طرح جامع سلامت روانی و مراقبت اجتماعی در ده استان کشور وبرای اولین مرتبه به صورت خاص در شهرستان اسلامشهر پرداخت و افزود: به همین منظور طرح مذکور با هدف سازماندهی همکاری های بین بخشی و مشارکت مردم در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی طراحی شده تا عوامل اختلالات روانی کاهش یابد و حمایت های اجتماعی از افراد دارای اختلالات روانی افزایش یابد.

او غربالگری و آموزش چهره به چهره در خانواده ها، جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی به افراد، مداخله به موقع برای درمان بیماری را از جمله اهداف این طرح دانست.

مرسلپور فرماندار اسلامشهر نیز در پایان، تشکیل دبیرخانه طرح جامع سلامت روانی و اجتماعی در فرمانداری اسلامشهر با مسئولیت مشاورین فرهنگی و امور بانوان فرماندار و همکاری ادارات و ارگان ها، آموزش تیم پزشکی روان شناسی توسط دانشگاه علوم پزشکی از جمله مصوبات کارگروه برشمرد.

خبرنگار : حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار