بررسی مدل های مختلف برگزاری کلاس ها در نشست معاونان متوسطه شهر تهران

تهران (پانا) – پانته آ دری، معاون متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در نشست معاونان متوسطه شهر تهران درباره بازتعریف نقش منطقه و کارشناسی ها از نظر نظارت و مداخله موثر در امور آموزشی در شرایط کرونا سخن گفت و راجع به مدلهای مختلف و شرایط تطبیق مدرسه و منطقه در مواجه آموزش و پرورش با موضوع کرونا در سال تحصیلی پیشرو پیشنهاداتی را ارایه کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بررسی مدل های مختلف برگزاری کلاس ها در نشست معاونان متوسطه شهر تهران

دری گفت: با وجود موضوع کرونا راهبری مدبرانه مدیران مدارس و معلمان باعث شد ما امتحانات پایان سال را چه در آزمون های حضوری و چه در آزمون های غیر حضوری بةخوبی به سرانجام برسانیم.
وی با قدردانی از ستاد برگزاری امتحانات گفت: ستاد برگزاری امتحانات با در نظر گرفتن حوزه های امتحانی کم جمعیت و صرف هزینه هایی برای تهیه ابزارهای تب سنجی و لوازم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس باعث شد امروز شاهد به پایان رساندن سال تحصیلی با افتخار باشیم. همه می دانیم اگر در شهر تهران مشکلی پیش بیاید کشور تحت تاثیر قرار می گیرد اما به همت مسئولین محترم آموزش و پرورش شهر تهران همه چیز عالی پیش رفت و ما حتی برای تامین نیروی مصحح کمترین مشکل را داشتیم. در ادامه کار ثبت به موقع نمرات از سوی معلمان جای تشکر دارد و همین باعث شد خیلی سریع نتایج امتحانات را اعلام کنیم.
وی با اشاره به موضوع بازگشایی مدارس گفت: ما بازگشایی مدارس را پیش رو داریم، اما ارکان آموزش و پرورش نقش های متفاوتی دارند که نیاز به تعریف و بازتعریف آن وجود دارد. نقش ما و شورای معاونین می طلبد که مفاهیم مجدد بازتعریف شود و حتی نقش ارکان مدرسه هم نیازمند بازتعریف است. برای اینکه بتوانیم نقش ها را تعریف کنیم باید بدانیم راهبردهای پیش روی ما چیست. البته که وزارت آموزش و پرورش در مستندسازی خود پیگیر این مهم است اما تا آن زمان که اعلام شود پیشبینی ما سه سناریو است.
دری با اشاره به سه سناریوی پیش روی آموزش و پرورش گفت: در سناریوی اول شرایط سفید کرونا را داریم که راهبردهای آموزش بصورت حضوری برگزار می شود. البته با توجه به مشکلات پیش رو احتمال اجرای این سناریو کمرنگ است. من خواهش می کنم که حتی اگر وضعیت سفید شد این فعالیت های مهم و اثرگذاری که در تولید محتوای آموزشی انجام شده است و روش هایی که به سمت به روز شدن می رود، فراموش نشود.
وی افزود: در گزاره دوم، در صورتی‌که شرایط هر استانی قرمز باشد سیاست آموزش و پرورش راهبرد آموزش غیر حضوری است. این شرایط اکنون وجود دارد و رسما اعلام شده. با توجه به بحرانی شدن شرایط تهران هیچگونه برنامه رسمی در مدارس دولتی و غیردولتی نداریم. ممکن است در آینده شرایط تغییر کند و خب در آن شرایط باید ابتکار عمل داشته باشیم.
دری با اشاره به راهبرد سوم پیش روی آموزش و پرورش گفت: راهبرد سوم شرایط زرد است. این شرایط نه به خوبی سفید است و نه به وخامت قرمز. در این شرایط سیاست آموزش و پرورش راهبرد آموزش های ترکیبی است. یعنی حضوری و غیر حضوری. در شهر تهران قبلا ۹ مدل را باهم بررسی کردیم و البته ۱۰مدل را هم باز گذاشتیم تا مدارس خلاقانه کارشان را پیش ببرند. اکنون آنچه اینجا بیان می شود پیشنهاد است. در شرایط زرد مدیران وقتی برنامه ای را برای مدرسه می نویسند حتما باید دقت کنند که ثبات داشته باشد و دایم تغییر نکند و دیگر اینکه بار اضافی به نیروی انسانی تحمیل نکند. بازهم در شرایط زرد فاصله گذاری اجتماعی در مدارس مهم است.
در ادامه نشست معاون متوسطه شهر تهران به بررسی مدل های پیشنهادی نحوه برگزاری کلاس ها در مدارس پرداخت و گفت: در گام اول مدیران مدارس می توانند لیستی از دانش آموزان شان داشته باشند که در دو گروه طبقه بندی می شوند. این دو گروه در هفته اول شروع سال تحصیلی در قالب لیست زوج و لیست فرد تقسیم می شوند. در این مکانیزم هفته اول یک لیست از دانش‌آموزان در روزهای شنبه و دوشنبه و چهارشنبه به کلاس می آیند و یک لیست در دو روز یکشنبه و سه شنبه به مدرسه می آیند. در ادامه هفته بعد این دو لیست جابجا می شوند و در نهایت دانش آموزان به تعداد روز مساوی به مدرسه آمده اند. درواقع بچه ها یک هفته دو روز به مدرسه می آیند و یک هفته سه روز می آیند. اصل مهم در این چینش این است که حتما مدیر مدرسه در کنار لیست دانش آموزی مشخص باید برنامه هفتگی اصلی مدرسه را تهیه کند. در واقع آموزش غیر حضوری 50درصد است. البته تاکید می کنم این راهبرد ترکیبی فقط برای شرایط زرد است.
وی در ادامه با اشاره به ساعت کاری معلمان در شرایط زرد و برگزاری زوج و فرد بودن کلاس ها گفت: با توجه به اینکه ساعت تدریس معلم ها مشخص است و هدف ما این است که نیروی انسانی ما در فشار نباشد یکی از راهکارهای پیشنهادی این است که وقتی معلم برای یک گروهی درس می دهد آموزش را ضبط کند. پس همزمان فایل آموزشی اش تولید می شود و بعد برای گروه بعدی پخش شود. البته فقط برای آموزش نه پرسش و پاسخ های دانش آموزی. در این حالت برای تولید محتوا هزینه اضافه ای به معلم داده نمی شود و از سوی دیگر این راهکار کمک می کند تا معلم در فشار نباشد و این راهکار بهتر است تا اینکه به معلم بگوییم 24ساعت بیایید مدرسه و 24 ساعت فایل تولید کنید.
دری گفت:‌ در این شرایط تابستان مدیران مدارس بدترین شرایط را در نظر بگیرند و برنامه ریزی کنند. با توجه به اینکه ما برای نیمه اول سال هنوز محتوای تولیدی نداریم پس باید برای این مهم حتما برنامه داشته باشیم تا نیروی انسانی تحت فشار نباشد.
دری درباره نحوه برگزاری کلاس ها در هنرستان ها گفت: در خصوص هنرستان ها برای شایستگی های فنی در شاخه فنی و حرفه و مهارتی ها در کاردانش، الزاما در شرایط زرد آموزش های عملی و کارگاهی باید حضوری برگزار شود. درواقع هنرستان ما باید اول برای دروس عملی برنامه حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشد و بعد برای بقیه دروس برنامه ریزی کند. همچنین برای مدارس بزرگسال و ایثار گر و غیره هم راهبرد حداقل حضور را برای یک نیمسال داریم.
در پایان دری با تاکید بر اینکه تمامی این پیشنهادها برای شرایط زرد است و نه شرایط قرمز گفت: ‌در راهبرد زرد و سفید و قرمز هر مجوزی صادر شود مسئولیت اجرا و رعایت شیوه نامه ها بر عهده صادر کننده مجوز است.
دری با اشاره به اینکه شرایط کرونا فرصتی است برای توسعه مدرسه محوری در آموزش و پرورش، گفت: قدرت تطبیق و جابجایی این سناریوها چه در مدرسه و منطقه بیشتر جای گفتگو دارد. باید مدیران مدارس دعوت شوند و برای شان تبیین شود و البته فرصت خلاقیت از مدیران مدارس مان گرفته نشود. همچنین باید نظارت کنیم مبادا راهبردهای شرایط قرمز و زرد جابجا شود زیرا سرپیچی از دستورات ستاد کرونا جرم است و باید توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار