اختراع مجدد چرخ پس از ۲۵ سال!

تهران (پانا) - استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران کشور با اشاره به پژوهش‌های خود درباره مقاومت ساختمان بیمارستان‌ها، از اتلاف ۲۵ سال فرصت برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و تکرار اقدامات انجام‌شده انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
اختراع مجدد چرخ پس از ۲۵ سال!

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فریبرز ناطقی الهی در «خبرآنلاین» نوشت: در خبرها متنی را دیدم که از طرفی بسیار خوشحال و از طرفی بسیار غمناک شدم. اول خبر عینا به این شرح است: ۵۰ بیمارستان تهران فاقد ایمنی هستند / آماده اعلام اسامی آنها هستیم «رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: تهران ۵۰ بیمارستان قدیمی دارد که فاقد شرایط ایمنی استاندارد هستند. هر وقت که اجازه دهند ما اسامی آنها را اعلام می‌کنیم ...»

خوشحال شدم چون دقیقا یاد ٢٧ سال قبل افتادم که از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌دویدم تا آسیب‌پذیری بیمارستان‌های شهرم را در برابر زلزله تعیین کنم و خدمتی کرده باشم! حتی یک بار بازداشت شدم و یک بار هم دوربینم توسط نگهبان یکی از بیمارستان‌ها شکست! ( کانُن AE-۱ که قبل از بازگشت به کشور بعد از تحصیلات در امریکا برای خودم خریده بودم، یادت بخیر دوربین!)

با دیدن خبر البته ناراحت هم شدم. گویی هر از گاهی با دوره بازگشتی به قول زلزله‌شناس‌ها مسائل تکرار می‌شوند! فکر می‌کنم بچه‌ها بزرگ می‌شوند و پست می‌گیرند و چون ایده‌ای از خود ندارند یاد کارهای قدیم می‌افتند و امر مشتبه می‌شود و ناگهان فکر می‌کنند به ایده‌ای فوق‌العاده دست یافته‌اند! و همان چرخ‌ها را دوباره با ادبیاتی متفاوت به کشور ارائه می‌دهند! غافل از اینکه با یک جست‌وجوی ساده می‌شود کارهای انجام‌شده را پیدا کرد و استفاده کرد. مطمئنا دارند ولی فکر می‌کنند ۲۵ سال گذشته و طرف احتمالا فوت شده و بالاخره ... البته نمی‌شود به اسم خودت یا سازمانت دیگر به عنوان یک طرح بی‌بدیل سند زد.

البته متاسفانه هستند افرادی که دائما در جعل و تحریف واقعیت‌ها فعال هستند و بسیار هم مورد حمایت عده‌ای هستند؛ البته از جنس خودشان. افسوس می خورم، نه اینکه چه کسی زحمت اصلی را کشیده. اگر نیت، عمل و خدمت به کشورت هست پس حقیقتا مشکلی نیست ولی بها ندادن به یافته‌های محققان کشور و دوباره‌کاری و صرف هزینه‌های بی‌خودی و مجدد، کاری عبث و بیهوده است.

نقشه آسیب‌پذیری بیمارستان‌های تهران در برابر زلزله، چاپ ١٣٧٤ / محقق: فریبرز ناطقی الهی

۲۵ سال پیش، این نقشه از آسیب‌پذیری بیمارستان‌های تهران بزرگ با ١١٠ بیمارستان که مورد مطالعه قرار گرفت، چاپ شد و در تاریخ شهر موجود و ثبت است.

١- چرا ۲۵ سال را برای مقاوم‌سازی آنها از دست دادیم؟

٢- چرا موازی‌کاری و اتلاف منابع کشور آن هم از طرف سازمانی که نمره مدیریت بحرانش از بنده ناچیز در کرونا با ارفاق ٢ بوده است؟

۳- آیا این خبر یک تهدید برای وزارت متبوع بهداشت و درمان است یا چه؟ لحن خبر اصلا درست نیست! تهدید چرا؟

هر ساختمانی می‌تواند در برابر زلزله آسیب‌پذیر باشد. گناه در عدم اعلام‌کردن آن و مقاوم‌سازی‌نکردن آن است، نه در آسیب‌پذیربودن آن!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار