در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

تاریخی: شتابزدگی در جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نباید باعث به‌کارگیری افراد بی‌صلاحیت شود

تهران (پانا) - دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یکی از مهمترین عوامل تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش را نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت که شتابزدگی در تامین نیروی انسانی نباید منجر به ورود افراد بی‌صلاحیت به دستگاه تعلیم و تربیت شود.

کد مطلب: ۱۰۹۵۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
تاریخی: شتابزدگی در جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نباید باعث به‌کارگیری افراد بی‌صلاحیت شود

حسین تاریخی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز یک‌شنبه 15 تیرماه 99 در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان دستور کار اصلی دستگاه تعلیم و تربیت کشور گفت: «سند تحول بنیادین تصویرگر افق مطلوب در آموزش و پرورش ماست که یکی از نکات کلیدی در آن تربیت انسان چندبعدی و جامع است که باید در 6 ساحت محقق شود. در راستای گفتمان‌سازی سند تحول اتفاقات خوبی افتاده اما همچنان با نقطه آرمانی فاصله داریم.»

اتحادیه در ۵ بخش می‌تواند به تحقق تحول کمک کند

وی درباره نقش انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ایجاد تحول در آموزش و پرورش گفت: «اتحادیه در ۵ بخش می‌تواند به تحقق تحول کمک کند. حوزه‌های محتوایی و فرایندی از جمله این بخش‌هاست. مکانیزم آزمون‌ها و ارزیابی در آموزش و پرورش فعلا بیشتر حوزه علمی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اتفاقاتی مانند تقلب در امتحانات مجازی نشان می‌دهد همچنان ارزیابی‌های ما حافظه محور است. مکانیزم کنکور سراسری هم مشخصا ناظر به اطلاعات درسی و تحصیلی دانش‌آموزان است. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم تربیت 6 ساحته داریم اما در مهم ترین ارزیابی‌ها در ورود به مرحله بعدی فقط به یک ساحت توجه کنیم، این نشان از بی اهمیت بودن سایر ساحت‌ها دارد که باید تحول در آن اتفاق بیفتد.»

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به موضوع تحول در نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تحول اشاره کرد و گفت: «خلا نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش باعث نوعی شتابزدگی در به کارگیری افراد در آموزش و پرورش شده است که اگر افراد بی صلاحیت وارد شوند آسیب‌های بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت در پی خواهد داشت.»

دانش‌آموزان باید کار تیمی را یاد بگیرند

تاریخی در ادامه درباره نقش تشکل‌ها در یادگیری و فعالیت اجتماعی دانش‌آموزان گفت: «دانش‌آموزان ما باید کار تیمی را یاد بگیرند و خود را در تعامل با مدرسه و خانواده قرار دهند تا انتظارات ما از تحول محقق شود.»

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ستارگان در تابستان امسال گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم حداقل ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در این جشنواره شرکت کنند. بیش از ۶۰۰ مربی برای خدمات رسانی به دانش‌آموزان همکاری می‌کنند. مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی والدین هم جزیی از برنامه‌های تابستانی سال ۹۹ خواهد بود.»

تاریخی درباره دوره‌های آموزشی تابستان امسال گفت: «عمده این دوره‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما در مناطقی که از نظر سلامت سفید باشند به برگزاری اردوهای دانش‌آموزی هم فکر می‌کنیم.»

پورتال علمی آموزشی زبدگان

وی درباره پورتال علمی آموزشی زبدگان گفت: «این پورتال با هدف ارائه محتوای مطلوب در محورهای علمی - درسی، دوره‌های مشاوره تحصیلی، آزمون‌های آزمایشی و دوره‌های برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان است. همچنین مسابقات علمی فناوری در قالب لیگ‌های علمی جزو برنامه‌های این پورتال است.»

دبیرکل اتحادیه به تورهای علمی گردشگری به عنوان بخش سوم فعالیت‌های زبدگان و آموزش‌های مهارتی به عنوان بخش چهارم خدمات پورتال نخبگان اشاره کرد و گفت: «انشالله با تقویت پورتال بتوانیم یک سبد جامع از فعالیت‌های علمی مهارتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم.»

تاریخی در ادامه درباره تولیدات حوزه فیلم و سینما در کشور گفت: «بسیاری از این تولیدات ذائقه جوانان ما را تغییر داده است که مورد تایید ما نیست و اتحادیه برای ورود به این حوزه اعلام آمادگی می‌کند.»

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شخصیت حقوقی مستقل اتحادیه در عین استفاده از امکانات دولتی گفت: «ما از امکانات دولتی برخوردار نیستیم و گواه ما بر این مدعا این است که هنوز اتحادیه در بسیاری از شهرها مکانی برای فعالیت ندارد.»

خواسته ما این است که عملکرد دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف به عنوان پروفایل آنها ثبت ‌شود

دبیرکل اتحادیه درباره جبران خلاهای ساحت‌های شش گانه گفت: «مرکز ارائه خدمات و محصولات ما به همین منظور راه‌اندازی شده است. خواسته ما این است که عملکرد دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف به عنوان پروفایل آنها ثبت ‌شود تا در نهایت پرونده‌ای در طول سال تحصیلی از این عملکرد شکل بگیرد، اما این با ساختار فعلی ممکن نیست بنابراین مجبوریم راه میانبری را انتخاب کنیم. یعنی ما در مجموعه انجمن اسلامی خواهان ورود دانش‌آموزانی هستیم که پایه علمی و درسی قوی داشته باشیم و پس از ورود، در برنامه‌هایی که برای این دانش‌آموز داریم به نوجوان تراز جمهوری اسلامی برسیم.»

تاریخی درباره آسیب‌های فضای مجازی در ایام کرونا گفت: «ما باید به افرادی که می‌خواهند در این فضا حضور داشته باشند آموزش دهیم تا بچه‌ها را از آسیب‌های فضای مجازی مصون کنیم. این کار در دبیرخانه فضای مجازی اتحادیه محقق می‌شود. بخشی از کار افزایش سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان ماست. تولید فیلم و بازی رایانه‌ای هم بخشی از این اقدامات و جشنواره رسانش که به معرفی اقدامات حوزه آموزش و پرورش می‌پردازد بخشی از این اقدامات است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار