بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد

اردبیل(پانا)- استاندار اردبیل گفت: بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور، پایاب سد خداآفرین در شمال استان اردبیل ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل، اکبر بهنام جو در پایان سفر دو روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل اظهار کرد: پروژه پایاب سد خدا آفرین بزرگترین پروژه آبی خاکی بعد از انقلاب است که ۵ هزار هکتار این پایاب در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

او با اشاره به اینکه برای تکمیل این پروژه با کسری بودجه مواجه هستیم گفت: برای این پروژه بالغ بر ۲۵۰۰میلیارد تومان هزینه شده و حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد تا ۴۵هزار هکتار زمین زیر آب برود.

استانداراردبیل ادامه داد: از این میزان برای سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان تامین شده که بهره برداری از ۷ هزار هکتار این اراضی برای سال۹۹ هدف گذاری شده است.

بهنام جو تصریح کرد: سال گذشته در بخش آبیاری مدرن ۵ هزار هکتار در استان به بهره برداری رسیده و برای امسال نیز ۱۲هزار هکتار برنامه ریزی شده، که در سفر وزیر جهاد کشاورزی تامین هزینه ایجاد زیرساخت مصوب شد.

او افزود: پس از صدور مجوز از سوی دولت، طی یک برنامه یک ساله و با حضور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بارانداز ریلی پارس آباد به روسیه و آسیای میانه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

استانداراردبیل تصریح کرد: سال آینده علاوه بر افزایش ۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در بخش پایاب سد خداآفرین، ۲۰۰ هزار تن دیگر نیز در سایر نقاط افزایش تولید خواهیم داشت.

بهنام جو ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در سفر دو روزه خود به استان اردبیل از شهرستان‌های کوثر، خلخال، اردبیل، گرمی، مشگین شهر، پارس آباد و بیله سوار بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات کشاورزان و روند کشاورزی استان قرار گرفت.

او افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال ۳۵۰ هکتار به گلخانه‌های استان اردبیل افزوده خواهد شد و مدیرعامل بانک کشاورزی همانند سال گذشته تعهد کرده که کلیه تسهیلات ۳۵۰ هکتار گلخانه‌ استان به شکل کامل تامین خواهد شد.

استاندار اردبیل گفت: نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برای بخش های کشاورزی، دامداری و... که سال گذشته تصویب شده و در یک سال گذشته حدودا یک هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی تسهیلات تا پایان سال کاملا پرداخت شود.

بهنام جو حمایت بانک کشاورزی از ۳۵۰ هکتار طرح گلخانه ای و ایجاد شهرک های کشاورزی در استان اردبیل خبر داد.

او در ادامه سفر به شهرستان های شمال استان از طرح های مهم کشاورزی و گلخانه ای بازدید و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار داد.

استاندار اردبیل همچنین از اجرای بارانداز ریلی پارس آباد در سالجاری خبر داد و این بار انداز را در فروش سریع محصولات کشاورزی و گلخانه ای استان با اهمیت خواند.

اکبر بهنام جو در جریان سفر با همراهی وزیر جهاد کشاورزی به پارس آباد افزود:با فعال شدن پروژه های گلخانه ای در حال اجرا ۷۰۰ هزار تن به محصولات کشاورزی افزوده می شود که از طریق بارانداز ریلی می تواند به سایر نقاط عرضه شود.

او بیان کرد: مساحت گلخانه در استان در سال گذشته از ۱۲ هکتار به ۵۰ هکتار رسیده است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: شهرک گلخانه ای ۱۶۰۰ هکتاری در پارس آباد و ۷۰۰ هکتاری در سایر شهرستان های استان از جمله اقدامات توسعه گلخانه ای در استان می باشد.

بهنام جو با بیان اینکه کثر سرمایه گذاری ها را بخش خصوصی انجام می دهد ، اظهار کرد: تسهیلات لازم از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است.

او گفت: تسهیلاتی که از محل تبصره ۱۸ از طریق بانک کشاورزی برای پروژه ها در نظر گرفته شده است ، نیز برای این پروژه ها اختصاص می یابد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: در سال گذشته در خصوص احداث بار انداز ریلی با آذربایجان تفاهم نامه امضا شده است.

بهنام جو ادامه داد: همچنین در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک نیز توافقنامه با کشور آذربایجان امضا شده است.

او افزود:راه آهن اردبیل- پارس آباد هم با اتمام راه آهن اردبیل - میانه آغاز می شود.

استانداراردبیل بیان کرد: اجرای فاز اول این خط آهن امسال تا شهرک صنعتی ۲ اردبیل آغاز می شود.

بهنام جو به در حال اجرا بودن پروژه چهار بانده مغان از مسیر پارس آباد به سربند اشاره کرد و گفت: این پروژه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه داشته و پیمانکار آن در حال اجرای پروژه می باشد.

او افزود: به دنبال آن هستیم تا با قطعه دیگر را به پیمانکار دیگر داده و علاوه بر ۳۰ میلیارد فعلی ، ۳۰ میلیارد دیگر برای آن جذب و به سه راهی سربند برسیم.

استانداراردبیل ادامه داد: بعد از سه راهی سربند هم به سمت مشگین شهر اجرای این پروژه ادامه می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار