زندگی بافتن یک قالی ست

بن ( پانا ) _ هنر و صنعت قالی بافی راهی برای پر کردن اوقات فراغت روزهای بلند تابستان و کسب در آمد است.

کد مطلب: ۱۰۹۲۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
زندگی بافتن یک قالی ست

خانم امانی یکی از بافندگان شهر بن در استان چهارمحال و بختیاری که این هنر را از روی علاقه و در کنار بافندگان خانواده آموخته است، در گفت و گو با پانا، قالیبافی را هنری ارزشمند و حاصل فکر و تجربه نسل های گذشته دانست که در طی زمان، همراه فرهنگ وسنت های هر منطقه رشد کرده و به ما رسیده است و جایگاه به سزایی برای استفاده در مساجد، خانه ها و..... دارد.

وی با اشاره به متداول بودن بافت فرش در این منطقه این مهارت را از مشاغل روز مره زنان در زمان قدیم بر شمرد و گفت :" در گذشته هر خانه کارگاهی برای بافتن قالی و کمک به تامین معاش و چرخاندن چرخ زندگی بوده است."

وی در ادامه گفت:" امروزه بافت فرش به عنوان یک هنر،ضمن اینکه اوقات افراد را غنی می کند ، با ترکیب رنگ ها و خلق تصاویر زیبا تاثیر مثبتی بر روح افراد دارد و به عنوان یک شغل نیز منبع درآمدی برای بافندگان می باشد و در بسیاری از مناطق نیز کارگاه های قالی بافی به این منظور فعالیت می کنند."

امانی لوازم مورد نیاز برای بافت قالی را دار قالی، دفتین، قیچی، چله، کارد، کوجی، خامه، پود و..... برشمرد و برای آموختن این مهارت استفاده از وجود قالی بافان با تجربه و حضور در آموزشگاه هایی که این مهارت را آموزش می دهند را پیشنهاد کرد.

خبر نگار دانش آموز : غزل علی بیگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار