در جلسه تبادل نظر مشارکتی با سمن های تخصصی منابع طبیعی:

سمن ها پرچمداران حفاظت از انفال هستند

زنجان (پانا) - خلیل آقاجانلو مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در این جلسه گفت: موضوع سمن ها واقعیتی است که باید از ظرفیت آن ها به منظور حفظ طبیعت و محیط زیست استفاده نمود.

کد مطلب: ۱۰۹۱۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
سمن ها پرچمداران حفاظت از انفال هستند

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جلسه تبادل نظر مشارکتی با سازمان های مردم نهاد تخصصی منابع طبیعی برگزارشد.

وی با بیان این که از انتقادات و پیشنهادات سازنده سمن ها در راستای حفاظت از منابع طبیعی استقبال می شود افزود: بهره مندی از مشارکت های مردمی و همچنین سازمان های مردم نهاد برای تحقق اهداف امری ضروری است.

آقاجانلو در ادامه از واگذاری مدیریت پارک آبخیز گاوازنگ به شهرداری خبر داد و گفت: این اقدام پس از مذاکرات و بررسی های لازم در چند روز آینده محقق خواهد شد.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: با متخلفانی که موجب هر گونه تخریب، تصرف و یا آتش سوزی در مراتع و جنگل ها شوند به شدت برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: در 3 ماهه اول امسال در شهرستان طارم حدود 250 هکتار از اراضی ملی قلع و قمع و رفع تصرف شد که این آمار به تنهایی از آمار سال 98 بیشتر است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان نیز در ادامه جلسه با بیان این که سازمان های مردم نهاد یک سازمان غیر انتفاعی است گفت: داوطلبانه بودن عضویت از ویژگی های بارز سمن ها می باشد.

وی افزود: منابع طبیعی با بحران های مختلف از جمله آتش سوزی که در فصل تابستان نیز افزایش می یابد رو به رو است، از این رو استفاده از ظرفیت سمن ها به منظور تحقق اهداف آموزشی و ترویجی باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته ایده لویی سازمان های مردم نهاد می توانند با آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر و دقیق تر در سطوح مختلف منابع طبیعی بین جوامع محلی و دیگر افراد جامعه به عنوان پرچمداران حفاظت از انفال عمل نمایند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان، رویکرد فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی با بهره گیری از پتانسیل سمن ها را رویکردی کم هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا دانست و گفت: این امر می تواند بستر مناسب جهت حفاظت از منابع ملی و طبیعی کشور قلمداد شود.

وی اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست نقش مهم و اثر گذاری در آگاه سازی، مطالبه گری، همفکری و همکاری با مدیران را بر عهده دارند.

ایده لویی با بیان این که گفتمان و مطالبه گری سازمان های مردم نهاد باید بر اساس چهارچوب های قوانین و مقررات باشد گفت: به همین منظور اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همواره از نقد و صحبت های سمن ها در چهارچوب مقررات استقبال می کند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان در ادامه از سمن ها خواست تا در راستای اطلاع رسانی، آگاه سازی عمومی، جلب مشارکت های مردمی، تقویت هماهنگی های بین اداره کل و مردم و همچنین بسیج منابع را فراهم نمایند.

جوادی کارشناس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان هم در پایان با اشاره به این که اعضای سازمان های مردم نهاد افراد آگاه وتوانمندی هستند که به خاطر احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی این نعمتهای الهی از وقت و توان خود برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی هزینه می کنند.

وی افزود: مردم می توانند به عنوان همیار طبیعت حافظ اراضی ملی و جنگل ها و مراتع باشند و در ترویج فرهنگ منابع طبیعی نقش مهمی ایفا نمایند.

جوادی ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه ها و اراضی ملی شماره تلفن1504 مرکز امداد جنگل و مرتع به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی است.

وی از مردم خواست تا هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی را به این سامانه گزارش دهند.

کارشناس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان همچنین سمن ها را بازوان توانمند در ادارات برشمرد و گفت: تداوم تعامل و همکاری سمن ها با اداره کل موجب کاهش آمار نگران کننده تخریب، تصرف و حریق در سطح مراتع و جنگل ها می شود.

در پایان با رای اعضای سمن های حاضر در این جلسه، سازمان مردم نهاد سبز رویان اشراق به عنوان هماهنگ کننده سازمان های مردم نهاد برای دبیرخانه سمن های تخصصی منابع طبیعی انتخاب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار