دست دونالد ترامپ زیر تیغ جان بولتون

تهران (پانا) - جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا که بعد از بروز اختلافاتی با ترامپ از تیم دولت آمریکا کنار گذاشته شد، کتابی افشاگرانه علیه او نوشته و در گیرودار نبرد با کرونا و مقابله با جنبش ضد نژادپرستی، آبروی ترامپ را به بازی گرفته است.

کد مطلب: ۱۰۹۱۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
دست دونالد ترامپ زیر تیغ جان بولتون

به گزارش ایرنا، کتاب جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا که قرار است در روزهای آینده منتشر شود، هیاهوی رسانهای زیادی ایجاد کرد و با وجود تلاش دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار آن از هم اکنون در صدر کتاب‌های پرفروش آمازون قرار گرفته است. بخش‌هایی از این کتاب در روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال منتشر شده است.

در این کتاب که «در آن اتاق اتفاق افتاد، خاطره‌ای از کاخ سفید» نام دارد، جان بولتون ابعاد جدید و عجیبی از شخصیت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ارائه می کند. تصویری ویرانگر که دونالد ترامپ را به طور کامل تخریب میکند. او ترامپ را رئیس جمهوری توصیف می کند که از سیاست به عنوان ابزاری در راستای منافع شخصی خود، بویژه برای انتخاب دوباره به این مقام استفاده میکند.

جان بولتون در این کتاب ترامپ را فردی نادان، فاقد اصول اخلاقی و درگیر توهم توطئه معرفی میکند که برای پیروزی در انتخابات، منافع و امنیت ملی آمریکا را زیر سوال میبرد.

شکایت علیه کتاب

وزارت دادگستری آمریکا با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی دارد مانع انتشار کتاب جان بولتون شود به این دلیل که حاوی اطلاعات محرمانه است. دونالد ترامپ گفته است که بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با مشکلات قضایی مواجه شود. ترامپ به خبرنگاران گفته است: «من هر محاوره‌ای را که به عنوان رئیس جمهور داشته‌ام کاملا محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر میکنم با مشکلات قضایی روبه‌رو خواهد شد.»

با این حال «انجمن آزادی های مدنی آمریکا» که یک سازمان غیرانتفاعی است گفته که هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است.

بولتون در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفته است که ترامپ شایستگی ریاست جمهوری این کشور را ندارد. مشاور سابق ترامپ افزود: فکر نمی‌کنم که ترامپ شایسته رئیس جمهوری آمریکا باشد. فکر نمی‌کنم که ترامپ برای انجام وظیفه، شایستگی لازم را داشته باشد.

جان بولتون در ادامه انتقادات خود از رئیس جمهور آمریکا گفت که ترامپ فقط به دنبال انتخاب مجدد در انتخابات پیش روی است. او با اشاره به عکس گرفتن دونالد ترامپ در کنار رهبر کره شمالی گفت که او در دیدار با کیم جونگ اون فقط به همان ژست گرفتن و عکس گرفتن فکر می‌کرد و نه بیشتر.

افشاگری‌های بولتون

جان بولتون در این کتاب به رویدادی در حاشیه برگزاری نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن اشاره می‌کند که دونالد ترامپ در جریان گفت و گو با شی جی پینگ، همتای چینی خود بحث را به سمت انتخابات آینده آمریکا سوق می‌دهد و از او می‌خواهد برای پیروزی دوباره به او کمک کند. رئیس جمهوری آمریکا در این گفت و گو بر اهمیت کشاورزان در انتخابات و اهمیت افزایش خریدهای سویا و گندم توسط چین بر نتیجه انتخابات بویژه در مناطق روستایی ایالات متحده آمریکا تاکید می‌کند.

یکی از نکات قابل تامل از رفتارهای ترامپ این است که ترامپ از ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا پرسیده است آیا بریتانیا یک قدرت هسته‌ای است یا خیر؟ یا از جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید پرسیده است که آیا فنلاند بخشی از روسیه است یا خیر؟ بر اساس نوشته‌های جان بولتون، اطلاعات رئیس جمهوری آمریکا در موضوعات ژئوپولیتیک تقریبا هیچ است و اینکه ترامپ بیشتر زمان خود را به جای آنکه صرف گوش دادن کند، به حرف زدن می‌گذراند.

جان بولتون به این موضوع اشاره می‌کند که مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگران هستند یا او را به تمسخر می‌گیرند. او به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ میلادی اشاره می‌کند یعنی زمانی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنان ترامپ خطاب به بولتون گفته بود: «فقط دارد مزخرف می‌گوید». به گفته او مایک پمپئو این‌گونه ادامه می‌دهد که گفت و گوهای دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

بولتون زیر سوال

همه اینها یک سوی ماجراست. پرسشی که اکنون منتقدان بولتون مطرح می‌کنند آن است که چرا او در زمان استیضاح ترامپ سکوت کرد و اکنون این اطلاعات را در کتابش مطرح می‌کند.

بی‌شک این کتاب ضربهای مهم به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری وارد خواهد کرد اما حاشیه‌های انتشار این کتاب باعث شده از سویی موضوع اعتراضات ضدنژادپرستی و تبعیض در آمریکا و از سوی دیگر ناکامی و بیکفایتی نظام بهداشت این کشور در خصوص کنترل بیماری کرونا به حاشیه رانده شود.

موضوع دیگر اینکه رویکرد سیاسی شخص جان بولتون نیز چندان معقول نیست او جمهوری خواهی تندرو است. که دائم بر طبل جنگ می‌کوبد. بولتون از حامیان پروپاقرص منافقین است. در زمان تصدی او بر سمت مشاور امنیت ملی آمریکا تلاش زیادی کرد که ترامپ را برای حمله به ایران قانع کند.

تا همین جا و پیش از انتشار کتاب جان بولتون اردوگاه انتخاباتی ترامپ ضربات سنگینی از دو موضوع اعتراضات و کرونا دیده است و در نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود جو بایدن عقب تر است. باید منتظر ماند و دید انتشار این کتاب چه ضربه‌ای به پایگاه رای ترامپ می‌زند. فارغ از اینکه در این کتاب به چه موضوعاتی پرداخته شده یا اساسا نیت بولتون از انتشار آنها چه بوده، نکته مهمتر آن است که چرا در شرایط کنونی و در حالی که این کتاب هنوز منتشر نشده، این حجم از فضای رسانه‌ای به آن اختصاص یافته است؟ و آیا پرداختن پر حجم به این کتاب، حواس افکار عمومی را از موضوعاتی چون کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی در پی قتل فلوید پرت می‌کند؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار