مسئولیت رسانه‌ای در برابر موج دوم کرونا

تهران (پانا) - به همان اندازه که بی‌تفاوتی رسانه‌ای به کرونا و ابعاد آن، مهلک و خطرآفرین است،‌ بزرگ‌نمایی غیرواقعی و ایجاد نوعی ترس و دلهره کاذب نیز عواقب ناخوشایندی به دنبال دارد

کد مطلب: ۱۰۹۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مسئولیت رسانه‌ای در برابر موج دوم کرونا

به‌گزارش ایرنا، روند مبتلایان و فوتی‌های کرونا سیری صعودی پیدا کرده است. بعد از مدت‌ها تعداد درگذشتگان کرونا سه رقمی و در چند استان کشور نیز وضعیت قرمز اعلام شده است و اگر همین روند ادامه پیدا کند، به شمار این استان‌ها افزوده خواهد شد. در چنین شرایطی هنوز بسیاری از مردم نسبت به هشدارها و وضعیت موجود بی‌توجه‌اند. رسانه‌ها در مواجهه با این شرایط چه باید بکنند؟

در این رابطه اصحاب رسانه‌ چند نکته را می‌بایست مورد توجه قرار دهند:

1- طولانی شدن اپیدمی کرونا باعث شده تا بسیاری از مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدودی خسته شوند. از طرفی با برداشته‌شدن برخی از محدودیت‌ها از جمله سفر و بازگشایی مجتمع‌های تجاری و بازارها،‌ بسیاری کرونا را پایان‌یافته تلقی کردند. این در حالی است که هم مقام‌های دولتی و هم سازمان بهداشت جهانی، بارها بر این مساله تاکید کرده‌اند که کرونا به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. در چنین شرایطی که با نوعی بی‌تفاوتی نسبت به این ویروس مواجهیم، رسانه‌ها نه‌تنها وظیفه دارند از تداوم این بی‌تفاوتی جلوگیری کنند،‌ بلکه می‌بایست مردم را مهیای نوع جدیدی از سبک زندگی کنند؛‌ نوعی زندگی که در آن کرونا به یک مساله محوری تبدیل شده است. همیشه و همه جا حاضر است و گریزی هم از آن نیست. واقعیتی که اگرچه تلخ،‌ اما باید توسط رسانه‌ها به مردم منتقل شود. با چنین رویکردی استفاده از ماسک دیگر نه نوعی توصیه بهداشتی که عملا به بخشی از جدای‌ناپذیر از پوشش ما تبدیل می‌شود که در همه حال چه در محیط کار چه در هنگام خرید و...همراه با ماست. یا خرید ژل و مواد ضدعفونی جای ثابتی در سبد خرید ما خواهد داشت. به همین ترتیب این سبک زندگی جدید اقتضائات دیگری نیز ایجاب می‌کند؛ مدل ارتباطی ما را با اطرافیان و دوستان،‌ هم نشینی‌ها و رفت‌وآمدها،‌ گردشگری و گذران اوقات فراغت و بسیاری از امور جاری و روتین زندگی را تغییر داده است.

2- در شرایط حاضر آن‌چه که برای رسانه‌ها اهمیت دارد پرهیز از انتقال ترس و نگرانی کاذب است؛‌ به همان اندازه که بی‌تفاوتی رسانه‌ای به کرونا و ابعاد آن، مهلک و خطرآفرین است،‌ بزرگ‌نمایی غیرواقعی و ایجاد نوعی ترس و دلهره کاذب نیز عواقب ناخوشایندی به دنبال دارد. به گونه‌ای که زمینه‌ساز نوعی تشویش و اضطراب روانی در افراد می‌شود و عملا زندگی عادی را مختل می‌کند. همچنین از منظر اصول حرفه‌ای رسانه‌ای،‌ اگر برجسته‌سازی رسانه‌ای تناسبی با اصل و ابعاد موضوع نداشته باشد،‌ در عمل به مقاومت مخاطب منجر می‌شود؛‌ به این معنا که مخاطب نه‌ تنها پیام شما را باور نخواهد کرد،‌ بلکه در عمل خوانشی متضاد از آن خواهد داشت. بنابراین می‌بایست بر پایندی به اطلاع‌رسانی درست و پرهیز از هر نوع شتاب‌زدگی در انتشار اخبار و یا شایعه‌ها به عنوان رئوس کلیدی دستور کار رسانه‌ها اصرار و تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار