دروازه جنوبی گنبد سلطانیه احیا می شود

زنجان (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از عملیات احیا برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
دروازه جنوبی گنبد سلطانیه احیا می شود

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند گفت: «دروازه جنوبی گنبد سلطانیه احیا می شود تا چهار ضلع گنبد سلطانیه مرمت و احیا شود. در این راستا از توان داخلی مجموعه و استادکاران پایگاه میراث جهانی سلطانیه استفاده می شود. کلیه سنگ های برج و بارو از محلی که سابقا در تامین سنگ مجموعه سلطانیه مورد استفاده قرار می گرفته، تامین می شود.»

ارجمند افزود: «ارگ شهر سلطانیه دارای دو دروازه شمالی و جنوبی است که مهمترین دروازه های ورودی و خروجی در زمان ایلخانیان بود.اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان صورت می‌گیرد.»

گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است. این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می‌آید. شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار