مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در همایش تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان عنوان کرد؛

پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار توسعه است

رشت (پانا) - در همایشی با حضور « نادر جهان آرای» مدیرکل آموزش و پرورش، از پژوهشگران برتر فرهنگی و دانش آموز استان تقدیر شد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار توسعه است

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، مدیرکل آموزش وپرورش در جمع فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان گیلان، با تاکید بر لزوم فعال کردن هرچه بیشتر ظرفیت پژوهش سراهای دانش آموزی جهت جذب دانش آموزان و فرهنگیان علاقمند و مستعد و هدایت افراد صاحب ایده و علاقمند به همکاری با آموزش و پرورش به کارهای پژوهشی اظهار کرد: «توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش، موفقیت و دستاورد چندانی در پی نخواهد داشت.»
«جهان آرای» پژوهش را موتور محرک پیشرفت و توسعه کشور دانست و گفت: «حتی اگر نمودهایی از رشد و پیشرفت اما بی توجه به مبانی پژوهشی دیده شود، به توسعه مستمر و پایدار منجر نخواهد شد و بدون تردید مسیر مطمئنی را طی نخواهد کرد چرا که پژوهش هم مبنای توسعه و هم ضمانت استمرار توسعه است.»
وی به اهمیت کاربست نتایج حاصل از پژوهش های صورت گرفته در بهبود راهکارها و روش های معمول در زمینه های مختلف پرداخت و گفت: « در دنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می شود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.»

وی در ادامه به اهمیت فعالیت های پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: «بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم محروم خواهد شد. همه آن چه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسش گرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است. با این‌حال موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی( نگرش پژوهش مدار) در آن جامعه است. در این نوع نگاه، قبل از اتخاذ هر تصمیم مهمی به یافته های پژوهش های مرتبط پیشینی توجه می شود. به بیان دیگر، در رویکرد پژوهش مدار از یافته های پژوهش های قبلی برای بهبود وضع موجود استفاده موثر می شود. کسانی که در فعالیت های خود رویکردی پژوهشی دارند قبل از هرگونه تصمیم گیری به مطالعه وضعیت موجود پرداخته و با تجزیه و تحلیل مشاهدات خود به بهترین راه حل ها می اندیشند. هم چنین، آنان تلاش می کنند تا از نتایج آثار سایر پژوهشگران نیز به نحو شایسته ای استفاده کنند. بنابراین، رویکرد پژوهشی به قشر یا گروه خاصی محدود نشده و زمانی منشاء اثر خواهد بود که در سطوح و امور مختلف جامعه تسری یافته باشد.»

شایان ذکر است در پایان این همایش از 49 نفر از فعالان پژوهشی دانش آموزان و فرهنگیان پژوهشگر برتر تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار