سخنگوی دولت؛

نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی ایران ندارد

آمریکا فورا مقدمات آزادی زندانیان ایرانی را فراهم کند/ سیاست تحریم نتیجه‌ای جز انزوای امریکا نداشته است/ جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی ابتدا به اوکراین فرستاده می‌شود/ قضاوت درباره عملکرد ۷ ساله دولت منهای شرایط تحریم، منصفانه‌ نیست

تهران (پانا)‌ - سخنگوی دولت خبر داد طرحی برای حمایت از مستاجران در دولت در حال بحث است که پس از نهایی شدن جزییات آن اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۰۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی ایران ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع)، دوران امامت آن حضرت را دوران شکوفایی تمدن اسلامی دانست و به مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت پرداخت.

وی مسئله کرونا را مهمترین مسئله دولت و نظام بهداشتی کشور دانست و گفت: «موضوع کرونا تقریبا در تمامی جلسات اقتصادی و اجتماعی دولت و همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا جزء موضوعات مهم و همیشگی است. مبارزه ضد کرونایی دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدیدی می‌شود. هرچه که جلوتر می‌رویم چه در عرصه شیوع بیماری و چه در عرصه اقتصاد مراحل جدیدی را تجربه می‌کنیم.»

ربیعی با اشاره به این‌که ما به دوران پساکرونا نرسیده‌ایم گفت: «آثار و تبعات کرونا از ماه‌های قبل شروع شده و تقریبا دوران پساکرونایی از جهت آثار کرونا را سپری می‌کنیم و این به معنای تمام شدن کرونا نیست.»

وی اضافه کرد: «اگر ما بتوانیم سه اصل فاصله‌گذاری، ماسک‌زدن و رعایت مسائل بهداشتی را به اندازه کافی رعایت کنیم، قطعا در عرصه سلامت فردی و حفظ جان انسان‌ها و نیز در عرصه پویایی اقتصاد موفق‌تر عمل خواهیم کرد. ما در این مرحله که در مرحله مهار کرونا قرار داریم هم جامعه و هم کادر درمانی و هم دولت به یک تجربه بزرگ دست پیدا کردیم.»

وزارت صمت ماسک ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهد

ربیعی گفت: «فکر می‌کنیم دستاورد‌های این دوره می‌تواند پس از تمام شدن کرونا در عرصه‌های جدید به کار بسته شود. ما در فرآیند مبازره ضد کرونایی آموختیم که باید روح جدیدی در حکمرانی و سیاست دمیده شود که خوشبختانه امروز این امر رخ داده است. ما در مبارزه با کرونا چالش‌های جدیدی داشتیم. با الگوی کارآمدی که در حاکمیت واحد و هم‌افزایی بین قوا و نیرو‌های مسلح با اشکال نوین عقلانیت در حکمرانی شکل گرفت توانستیم از این مراحل با موفقیت نسبی عبور کنیم. گزارش‌های ما نشان می‌دهد که در برخی اماکن متبرکه رعایت فاصله‌گذاری‌ها به خوبی صورت گرفته و متاسفانه در برخی مراعات نشده و بسیار ضعیف بوده است.»

وی افزود: «در حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها مراعات خوبی صورت نگرفته و رعایت اصول بهداشتی تنها ۳۰ یا ۴۰ درصد بوده است. در مترو با اینکه ۹۰ درصد از ماسک استفاده کرده‌اند، اما فاصله‌گذاری‌ها به درستی انجام نشده است.»

ربیعی همچنین استفاده از ماسک توسط مردم در خارج از خانه را یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از شیوع کرونا دانست و افزود: «در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا به وزارت صمت دستور داده شد که تولید ماسک را افزایش دهد و ماسک ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.»

افزایش روزانه آزمایش‌های کرونا به ۲۶ هزار

سخنگوی دولت از افزایش روزانه آزمایش‌های کرونا از دو هزار به ۲۶ هزار مورد خبر داد و گفت: «شیوع کرونا در چند استان به اوج رسیده است، البته این به معنای این نیست که ما اوج جدیدی داشتیم بلکه استان‌هایی که وارد اوج نشده بودند وارد اوج شیوع بیماری کرونا شدند. بنابراین نباید در محاسبات این اشتباه صورت گیرد که ما وارد مرحله جدیدی از اوج شده‌ایم.»

ربیعی افزود: «در حال حاضر ما در استان‌های هرمزگان، خوزستان، لرستان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و کرمانشاه وارد مراحلی از اوج شیوع بیماری کرونا شدیم که با همت مسئولان استان‌ها و کادر درمانی و تجهیزات پزشکی بر شیوع بیماری غلبه کرده‌ایم. آثار شیوع بیماری در روز‌های تعطیلات عید فطر اکنون در این استان‌ها خود را نشان می‌دهد.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تصور غلط مبنی بر پایان یافتن بیماری کرونا امروز باعث گسترش آن شده است، افزود: «اوج‌های سرپایی اکنون افزایش یافته است به گونه‌ای که با گسترش آزمایش‌های کرونا این اوج‌های سرپایی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.»

مشوق‌های مالیاتی برای افرادی که زودتر از موعد مالیات پرداخت می‌کنند

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه پرداخت زودتر از موعد مالیات با مشوق‌های موثر همراه خواهد بود، گفت: «هر یک ماه زودتر یک و نیم درصد پاداش خواهد گرفت. ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت آزاد است و مطابق با ضوابط بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی، اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند بدون محدویت ارز را به کشور وارد کنند.»

ربیعی ادامه داد: «تصمیم دیگری که مقام معظم رهبری تایید کردند، واردات فلزات گران‌بها به صورت خام است، چنانکه بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است.»

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: «امیدواریم از این طریق بتوانیم برخی از مشکلات کشور را حل کنیم.»

ربیعی به دیگر تصمیمات دولت در حوزه مالیات اشاره کرد و گفت: «ضمن تشکر از همکاران امور مالیاتی اعلام می‌کنم، سعی شده است، فشار مالیاتی به مالیات دهندگان خوشنام وارد نشود، در جا‌هایی که فرار مالیاتی بود ورود کردند و توانستند بخشی از تامین بودجه کشور را از این طریق جبران کنیم. تصمیم گرفته شده آن‌ها که زودتر از موعد مقرر مالیات پرداخت کنند با مشوق‌های موثر تشویق می‌شوند؛ به ازای هر یک ماه پرداخت زودتر مالیات یک و نیم درصد پاداش در نظر گرفته می‌شود.»

هر زمان که آمریکا جدی باشد و توافق‌های پیشین و قوانین بین‌المللی را محترم بشمرد، دیپلمات‌های ایران بر سر میزی که آمریکا آن را ترک کرد، حاضر می‌شوند. آمریکا باید شنواتر باشد، قلدری را کنار بگذارد و به ارزش‌های مشترک احترام گذاشته و توافق‌نامه را که دنیا آن را قبول داشت در قالب برجام، محترم شمرد

وی ادامه داد: «در تصمیم‌گیری جدید بخشودگی جرایم مالیاتی امسال هم دولت در شرایط فعلی در دستور کار دارد؛ امیدواریم این اقدام هم تاثیر قابل توجهی بر کاهش دغدغه‌های فعالین اقتصادی داشته باشد.»

ربیعی با اشاره به پنجره‌های واحد کسب و کار گفت: «زمان مورد انتظار از هفت روز به سه روز کاهش پیدا کرد و براساس تصمیمی که گرفته شد این امر در استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام شده و در سایر استان‌ها هم آغاز می‌شود.»

سخنگوی دولت به اقدامات دیگری در حوزه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «برای حمایت از هنر و هنرمندان سکو‌های نرم‌افزاری تولید محتوا در نظر گرفته شده که در بستر شبکه ملی اطلاعات است و باعث می‌شود بخشی از درآمد حاصل از ترافیک شبکه و تبلیغات به تولیدکنندگان محتوا بپردازد.»

ربیعی همچنین در پایان با اشاره به افزایش اوج بار مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته از هموطنان خواست در مصرف برق به ویژه کولر‌های آبی و گازی صرفه جویی کنند.

نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی ما ندارد

سخنگوی دولت گفت: «نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی کشورمان در قبال آمریکا ندارد و برای اجرای فرامین دیپلماسی منتظر تغییر دولت‌ها نمی‌مانیم. هر زمان که آمریکا جدی باشد و توافق‌های پیشین و قوانین بین‌المللی را محترم بشمرد، دیپلمات‌های ایران بر سر میزی که آمریکا آن را ترک کرد، حاضر می‌شوند. آمریکا باید شنواتر باشد، قلدری را کنار بگذارد و به ارزش‌های مشترک احترام گذاشته و توافق‌نامه را که دنیا آن را قبول داشت در قالب برجام، محترم شمرد.»

ربیعی افزود: «چارچوب ما همان چارچوب‌های قبلی است و به قوانین بین‌المللی پایبندیم.»

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی ابتدا به اوکراین فرستاده می‌شود

وی با اشاره به ادعای مطرح شده درباره کارشکنی ایران در ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به خارج از کشور، اظهار داشت: «چون بازخوانی جعبه سیاه در ایران امکان‌پذیر نبود، تصمیم ارسال آن به خارج از کشور گرفته شده و کمیسیون بررسی سانحه آماده اعزام به اوکراین هستند تا بازخوانی جعبه سیاه در اوکراین صورت پذیرد، در صورتی که این موضوع در اوکراین هم صورت نپذیرد، جعبه سیاه به فرانسه فرستاده می‌شود.»

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری ادامه داد: «علت تعلل ناخواسته‌ای که در این روند صورت گرفته، موضوع شیوع کرونا و لغو پرواز است که با بازشدن تدریجی پرواز‌های بین‌المللی این مشکل قطعا حل می‌شود، ما بار‌ها اعلام کردیم خواستار آن هستیم که هرچه سریعتر ابعاد این حادثه روشن شود و میزان غرامت نیز مشخص گردد. سقوط هواپیمای اوکراینی حادثه بسیار دردناک و دلخراشی بود و بار دیگر جا دارد که با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کنیم.»

ربیعی ادامه داد: «از ابتدا آماده هر گونه همکاری بودیم و اعلام کردیم هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم، اما باید در روند بررسی جعبه سیاه هم به اعتماد لازم برسیم.»

شورای حکام استقلال این نهاد را حفظ کند

سخنگوی دولت از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست در مقابل امریکا استقلال این نهاد را حفظ کند و از کره جنوبی نیز خواست دارائی‌های ایران را بازگرداند. ربیعی درباره انتظارات تهران از نشست امروز شورای حکام گفت: «ما از اعضای شورای حکام انتظار داریم که از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر قلدری امریکا حمایت کنند.»

وی افزود: «هشدار می‌دهیم که استفاده از معیار‌های سیاسی در رسیدگی متقابل به تکالیف و حقوق کشور‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نتیجه‌ای جز از هم گسیختن رشته‌های اعتماد و تقویت بی‌ثباتی جهانی ندارد. جمهوری اسلامی ایران بیشترین حد دسترسی را که ممکن بوده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است. ما در حوزه دسترسی‌ها به بازرسان این نهاد امکاناتی اعطا کردیم و هم‌اکنون می‌توانیم به جرات ادعا کنیم که شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جهان را داریم. آیا هیچ کدام از کشور‌های منطقه درصدی از شفافیت ما را در این زمینه داشته‌اند؟ ایران نیز انتظار دارد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست‌های خود را در چارچوب مقررات پادمانی و اساسنامه آژانس ارائه کند.»

ربیعی گفت: «بار‌ها تاکید کردیم که به تمامی تعهدات بین‌المللی خودمان ملتزم هستیم و دلیل روشن آن نیز گزارش‌های مثبت ۱۷ گانه آژانس در سال‌های اخیر بوده است. ما همیشه آماده بودیم که براساس توافقات معتبر پیشین و مقررات بین‌المللی دسترسی‌های ضروری و موجه را برای بازرسان آژانس فراهم کنیم.»

وی گفت: «از این پس نیز بر همین اساس و همان روال و مقتضیات و تکنیکی که وجود دارد عمل خواهیم کرد. به هیچ وجه نباید مساله بازرسی‌های فنی، سیاسی باشد و سیاسی شدن آن نه تنها کمکی به حل اختلاف نظر‌هایی که ممکن است بین ما و آژانس وجود داشته باشد، نمی‌کند بلکه آن را پیچیده هم خواهد کرد و همانگونه که آژانس در سال‌های گذشته گزارش‌های مثبتی نیز منتشر کرده امیدوار هستیم که این بار نیز اجازه ندهد اهداف سیاسی در آژانس مد نظر قرار گیرد و ما همیشه هم این انتظار را از آژانس داشتیم و آژانس نیز به همین انتظار عمل کرده است.»

امیدواریم دولت کره جنوبی به زودی دارائی‌هایی ایران را آزاد کند

ربیعی همچنین بدطینتی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی و تحرکات این رژیم را در این ماجرا بسیار محسوس و آن را محکوم کرد. سخنگوی دولت درباره تعیین تکلیف بخشی از دارائی‌های ایران در کره جنوبی نیز گفت: «این دارائی‌ها متعلق به بانک مرکزی است و مربوط به درآمد صادرات نفت و میعانات گازی بوده که با کره جنوبی صورت گرفته است. این دارائی‌ها در حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌های کره‌ای وجود دارد و با فشار امریکا و به رغم این که استفاده از منابع ارزی برای واردات کالا‌های اساسی مثل دارو بوده، نمی‌توانیم از این منابع برای واردات کالا‌های اساسی و دارو استفاده کنیم. به دلایل نامعلومی احساس می‌کنیم که دولت کره جنوبی همکاری لازم را نمی‌کند. از سال ۹۷ تاکنون ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و بانک مرکزی از طریق سیاسی، حقوقی و با هماهنگی وزارت خارجه مدام این موضوع را پیگیری می‌کند و راهکار‌های مختلفی در این زمینه ارائه شده است. امیدواریم دولت کره جنوبی هرچه سریعتر دارائی‌های ایران را آزاد کند و مشکلاتی را که به وجود آمده رفع کند.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «این منابع مربوط به صادرات نفتی است که با مجوز و معافیت ارائه شده از سوی امریکا به کره جنوبی انجام شده است و مردم و دولت ایران از دولت کره جنوبی انتظار دارند این پول را با اقدامات خود به ایران بازگرداند پیامد‌های این رفتار برای همه ما غیرقابل قبول است و بر چشم‌انداز روابط دو جانبه و همکاری‌های آتی ما قطعا تاثیر خواهد گذاشت.»

جدیت دولت در پیگیری موضوع گرانی مسکن

سخنگوی دولت گفت: «دولت موضوع گرانی مسکن را با جدیت پیگیری می‌کند. مساله مسکن در دستورکار ستاد اقتصادی دولت قرار دارد. معاون اول رئیس جمهور مسئولیت سامان دادن و کنترل افزایش قیمت مسکن و تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های تشویق تولید مسکن و رفع موانع تولید در بخش مسکن را دارد و مقرر شد، کارگروهی تشکیل شود تا تصمیمات در این زمینه را اجرا کند.»

وی گفت: «در کوتاه‌مدت یک برنامه حمایتی برای مستاجران در دستور کار داریم که در صورت نهایی شدن، خبر و جزئیات آن را اطلاع رسانی خواهم کرد. به منظور زمینه‌سازی برای تامین مسکن گروه‌های کم درآمد، تصمیم گرفتیم و وزارت راه و شهرسازی مکلف شد، تا جریان پایدار تولید و رونق مسکن را در قالب طرح اقدام ملی مسکن با هدف گذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اجرایی کند. مقرر شد در این زمینه به منظور تسریع در تولید مسکن همکاری‌ها میان دستگاه‌ها به ویژه بانک‌ها، وزارت اقتصاد و شهرداری‌ها مکلف شدند که همه تدابیر لازم را برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی عملیاتی کنند.»

سخنگوی دولت در ادامه از برنامه‌ها برای خانه‌دارشدن شاغلین دستگاه‌های اجرایی فاقد مسکن خبر داد و افزود: «در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای خانه‌دارشدن این گروه به امضا رسید.»

ربیعی تولید بیشتر مسکن را از سیاست‌های دولت برای مهار قیمت‌ها اعلام کرد و گفت: «همچنین موضوع مسکن دهک‌های اول تا سوم را هم ما مورد توجه قرار دادیم و پس از امضای تفاهم‌نامه عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد در سطح کشور آغاز شده است. همچنین به منظور کاهش قیمت تمام شده ساخت قیمت مسکن، در طرح اقدام ملی مسکن تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان نظام مهندسی و وزارت کشور برای تخفیف صدور پروانه‌های ساختمانی و خدمات مهندسی منعقد شد.»

ربیعی گفت: «برای طرح اقدام ملی مسکن، در دو مرحله تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی از طریق سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و عملیات پالایش آن‌ها انجام شده است و برای افتتاح حساب و سپرده‌گذاری به بانک مسکن معرفی شدند. تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها در بخش مسکن ۱۹ درصد رشد کرده است. امروز هم تسهیلات جدید برای افرادی که بخواهند اقدام به ساخت و ساز کنند، داده خواهد شد.»

ربیعی افزود: «سال گذشته ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بانک مسکن تسهیلات پرداخت کرد که تعداد آن ۵۸۱ هزار فقره بود. تسریع در طرح‌های گستره مسکن ملی یا مسکن اول، با انتقال تسهیلات متقاضیان در چارچوب بازار عرضه از جمله برنامه‌هایی بوده که در کنترل قیمت مسکن دنبال خواهد شد. بخشی از افزایش قیمت مسکن ناشی از سرمایه‌های سرگشته دردست مردم است که خوشبختانه امروز بورس بخشی از این سرمایه‌ها را جذب کرده است. برای بهره‌برداری از طرح اقدام ملی مسکن، مقرر شد تا اراضی دولتی حاشیه شهر‌ها به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود.»

سخنگوی دولت از افزایش سهم تسهیلات در ساخت مسکن خبر داد و افزود: «البته حفظ اراضی کشاورزی و باغات همچنان از سیاست‌های دولت است.»

تالار‌های پذیرایی در مناطق کم خطر بازگشایی می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تالار‌های پذیرایی در مناطق کم‌خطر یا سفید بازگشایی می‌شود، گفت: «البته تاکید دستورالعمل‌های بهداشتی در این تالارها، مبنی بر استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت است. تالار‌ها جزء ۱۳ رسته‌ای که پیش‌بینی شده که مورد حمایت قرار بگیرند، هستند؛ اتفاقا تالار‌ها از آن جا‌هایی بودند که طبق دستور تعطیل شدند.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «تالار‌های پذیرایی جزو مشاغلی هستند که مشمول وام ۱۶ میلیون تومانی می‌شوند؛ ضمنا در آخرین تصمیم ستاد مقابله با کرونا در روز شنبه، تصمیم گرفتیم، تالار‌های پذیرایی در شهر‌های کم‌خطر و به اصطلاح سفید با الزام به کاهش در پذیرش افراد بازگشایی شوند، مقرر شد، تا ۵۰ درصد ظرفیتی که تالار‌ها دارند بتوانند فعالیت خودشان را آغاز کنند. البته درباره علت گسترش کرونا در خوزستان هم یکی از علل، برگزاری مراسم عزا و عروسی‌های جمعی بوده است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت در حوزه تامین مسکن، گفت: «ما ۲۱۰ هزار واحد مسکونی مهر را به مردم تحویل دادیم؛ ۱۲۰ هزار واحد هم در مرحله نصب انشعابات قرار دارد که این‌ها هم در حال آماده‌سازی است و طی تابستان امسال تحویل داده می‌شود. ۷۰ هزار واحد نیمه تمام وجود دارد که تا آبان ماه تحویل داده می‌شود؛ حدود ۸۰ هزار واحد هم در سطح کشور دارای اختلافات حقوقی است که در تعاونی‌ها هستند.»

وی با تاکید بر اینکه ارائه یک توضیح در این حوزه ضروری است، گفت: «از ما می‌پرسند شما این مسکن‌ها را چکار کردید؛ من می‌خواهم اعلام کنم دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون از ۲ میلیون و ۲۰۰ واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد را به مردم تحویل داده است. گاهی هزینه زیرساخت‌های این واحد‌های مسکونی از هزینه ساخت آن‌ها در برخی از مناطق برابری می‌کرد.»

سیاست تحریم نتیجه‌ای جز انزوای امریکا نداشته است

سخنگوی دولت گفت: «برخلاف انتظار تحریم‌کنندگان که فکر می‌کردند با تشدید تحریم‌ها باعث فروپاشی دولت ایران می‌شوند، این امر رخ نداد. این صحبت‌ها برای ما تکراری شده است. امریکا حداکثر فشاری را که یک دولت می‌توانست بر دولت دیگری اعمال کند انجام داده است، زیرا ابزار دفاعی، نظامی و اقتصادی دارد و می‌تواند اعمال قدرت کند و بیش از این ظرفیتی وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «برخلاف انتظار تحریم کنندگان که فکر می‌کردند با تشدید تحریم‌ها با عث فروپاشی دولت ایران می‌شوند، این امر رخ نداد اگرچه تردیدی نیست زندگی ایرانیان با مشکل روبرو شده است. امسال رشد بدون نفت خواهیم داشت تولیدات را افزایش داده و واردات را کم کرده‌ایم و در سایه این اقدامات، زیرساخت‌ها بر اساس مقاومت ملی و تاب آوری شکل گرفت و آثار مثبت آن بعد از برداشت تحریم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی افزود: «این طرح تحریمی خودزنی است و نشانه دیگری از تندرو‌های امریکایی است که عده‌ای در امریکا تلاش می‌کنند تا این تحریم‌ها و خصومت با ایران را ابدی کنند و تمام روزنه‌های دیپلماسی را ببندند البته برای قضاوت زود است و این طرف امریکایی است که تاب‌آوری کمتری خواهد داشت.»

ربیعی درباره برگزاری جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز گفت: «اساسا شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مواردی دستور جلسه داشتند که اگر نیاز به قانونی داشتیم که در شرایط تحریم دستیابی به آن طولانی باشد این جلسه تصویب و مقام رهبری تایید کند. جلسات ستاد اقتصادی دولت نیز از سال ۹۲ تاکنون دو بار در هفته با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شده و اکنون دبیر آن آقای نهاوندیان است که هماهنگی تصمیمات در بخش‌های مختلف اقتصادی و کلان اقتصاد دولت را پیگیری می‌کند.»

سخنگوی دولت اضافه کرد: «در مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری فراتر از قوه مجریه داشته باشیم و یا مواردی که نیاز به همکاری سه قوه داشتیم به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارجاع می‌دادیم. این شورا در دو سال گذشته ۵۰ جلسه برگزار کرده و در فروردین و اردیبهشت به دلیل کرونا تعداد جلسات کمتر شده که در هفته‌های اینده به روال عادی برمی‌گردد.»

نظارت بر شرکت‌های پیمانکاری باید تشدید شود

سخنگوی دولت گفت: «ما باید قواعد تنظیم‌گری و نظارت بر پیمانکاران را افزایش دهیم و قطعا حذف شرکت‌های پیمانکاری هم دولت را بزرگ‌تر می‌کند و هم شفافیت کم می‌شود.» علی ربیعی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای حذف شرکت‌های پیمانکاری دارد تا حقوق کارگران تضییع نشود، افزود: «ما از برنامه سوم به دنبال کوچک کردن دولت هستیم و اگر بخواهیم این پیمانکاری‌ها را لغو کنیم، دولت را بزرگ کرده‌ایم و علاوه بر آن شفافیت کم می‌شود و آثار منفی بیشتر خواهد شد.»

وی گفت: «این موضوع اخیرا در دولت هم بحث شد، اما منجر به تصویب مصوبه‌ای نشد و قطعا ما باید نظارتمان را بر شرکت‌های پیمانکاری بیشتر می‌کنیم به این ترتیب که وزارت کار و هر دستگاهی که مواردی را به پیمانکار واگذار می‌کند به ویژه در حوزه نفت، نیرو و اخیرا فناوری اطلاعات به گونه‌ای اقدام شود که پول به موقع به افراد داده شود. ما باید قواعد تنظیم گری و نظارت بر پیمانکاران را تشدید کنیم و لغو شرکت‌های پیمانکاری قطعا دولت را بزرگ می‌کند.»

واکنش سخنگوی دولت به خودکشی یک کارگر

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره کارگری که در بخش‌های پیمانکاری اقدام به خودکشی کرده است با ابراز همدردی با خانواده این فرد گفت: «نباید در این زمینه حتی با پیشداوری این سوال را مطرح یا قضاوت کنیم. خودکشی علت و عوامل متعددی دارد بدون مطالعات کافی و موردی درباره علت وقوع خودکشی یک فرد نمی توانیم نظر قطعی بدهیم.

وی افزود: «هر کیسی (نمونه) می تواند مبنای مطالعه درباره خودکشی باشد و تعمیم دادن خودکشی یک فرد قطعا از نظر عملی نادرست است، علل اقتصادی، فقر تا علل روانشناختی و عوامل محیطی می تواند از علل خودکشی باشد.»

سخنگوی دولت افزود: «به طور کلی در جهان ۱۲ تا ۱۴ [درصد] از هر ۱۰۰ هزار نفر میانگین خودکشی جهانی است. آخرین مطالعات ما در سال ۹۷- ۹۸ نشان می‌دهد از هر ۵ تا ۶ در ۱۰۰هزار است یعنی از متوسط جهانی عدد ما در این زمینه کمتر است. اما در برخی استانهای ایران بیش از ۲۰ درصد می‌رسد. پس درباره علل خودکشی باید بررسی‌ها در سطح محلی باشد.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «علاوه بر موارد کلی که بیان کردم عوامل معیشتی و عوامل روانی ناشی از حوادث و اتفاقات در این امر می‌تواند موثر باشد. ما سیاست‌هایی را دنبال می‌کنیم که با حمایت‌های اجتماعی بتوانیم انگیزه‌های افراد برای خودکشی را کاهش دهیم.»

وی افزود: «در این باره خاص خواستار تحقیقاتی شدیم و گزارش های آن برای من و همچنین دولت ارسال شد و در مورد خاص عوامل فردی و روانشناختی بیش از هر عامل دیگری موثر بوده است. در این دوران سخت کنونی نیازمند امید به آینده هستیم و روی تاب آوری اجتماعی کار کنیم وظیفه داریم در عبور از تحریم‌ها و کرونا به جامعه بانشاط کار داریم. تا با افزایش حمایت های اجتماعی بتوانیم از این دوران عبور کنیم.»

ربیعی گفت: «دستگاه‌های ذیربط گزارش های خودشان را در این زمینه منتشر کنند ولی در مجموع هم نگران مسائل اقتصادی و همچنین عوامل روانشناختی هستیم این عوامل می تواند مثل الگوی متصل بهم عمل کند.»

به همکاری مجلس و دولت در حل مشکلات کشور خوش‌بین هستیم

سخنگوی دولت گفت: «به همکاری مجلس و دولت در حل مشکلات کشور خوش‌بین هستیم این همکاری‌ها سازنده است و به سود مردم و کشورمان خواهد بود. به شیوه و روش خودم معتقدم نقد باید منصفانه باشد. درخصوص ۷ سال گذشته آمار اطلاعات اقتصادی و اجتماعی موجود است سال ۹۲ که دولت شکل گرفت میزان تورم مشخص بود ۶ درصد رشد منفی داشتیم و میزان قدرت خرید مردم نیز مشخص بود.»

وی افزود: «در دولت دهم میزان درآمد نفتی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار بود که هیچگاه این درآمد را نداشتیم در آن دوران کشور نیز با تحریم ترامپی روبرو نبود و نفت هم به فروش می‌رفت، اما آیا در ۷ سال اول دولت ما تورم تک رقمی نشد؟ نرخ رشد قابل قبولی را تجربه نکردیم؟ بازار ارز با ثبات نشد؟ متوسط اشتغال بالای ۴۵۰ هزار نفر به وجود آمد، اما متاسفانه در سال‌های اخیر با پدیده ترامپ نامتعادلترین رئیس‌جمهوری آمریکا روبرو شدیم.»

ربیعی گفت: «آیا کسی درخصوص این موارد تردید دارد؟ امروز نیز آمریکای می‌خواهد ناکامی داخلی خود را با تمرکز روی جمهوری اسلامی و تحریم ما تحت تاثیر قرار دهد. منتقدان بحث می‌کنند، اما عامل تحریم را نمی‌گویند من هیچ ادعایی نمی‌کنم که جامعه ما خوشحال است و نگرانی وجود ندارد، اما شرایط تحریم‌ها را نیز بگویید اقتصاد ما در سال ۹۹ در حال رشد بود، اما متاسفانه با پدیده کرونا روبرو شدیم آیا ما در کرونا نمره قابل قبولی نگرفتیم؟ این همان دولت است من فکر می‌کنم قضاوت در مورد عملکرد ۷ ساله دولت منهای شرایط تحریم، قضاوت منصفانه‌ای نیست و ما هم نگران وضع مردم و معیشیت آن‌ها هستیم.»

ربیعی گفت: «اما وقتی که ارز محدود داریم گرانی به وجود می‌آید و ما سعی کردیم با استفاده از کم کردن عوارض گمرکی شرایط را به تعادل برسانیم. امسال هم پیش‌بینی اشتغال داریم و بیشترین اشتغال ما هم در بخش خدمات بود. جمله‌ای رئیس‌جمهوری درباره کرونا گفت که از شنبه کشور به روال عادی برمیگردد و ستاد کرونا در این رابطه تصمیم می‌گیرد.»

آمریکا فورا مقدمات آزادی زندانیان ایرانی را فراهم کند

سخنگوی دولت گفت: «از رژیم آمریکا خواسته‌ایم فورا مقدمات برای بازگرداندن همه ایرانیان که به دلایل مختلف واهی در آنجا زندانی هستند را فراهم کند. استقلال قوا یک امر بدیهی و آزادی زندانیان هم یک امر قضایی است و کسی این موضوع را منکر نمی‌شود، اما آنچه که دولت دنبال می‌کند، براساس تصمیماتی است که در سطوح عالی نظام اتخاذ می‌شود، قطعا این گونه تصمیم گیری‌ها از مجاری قانونی تعریف شده خود در دولت عنوان می‌شود.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «اینکه برویم با یک کشوری مذاکره کنیم تا کار انسانی انجام دهیم و زندانیان را آزاد کنیم، مشخص است که حتما براساس تصمیمات قضایی این اقدامات صورت می‌گیرد. تبادلات زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز جزئی از سیاست‌های فراقوه‌ای است که تصمیم‌گیری می‌شود، ملاحظات انسان دوستانه در آن وجود دارد که برای پایان دادن به جدایی میان شهروندان و آمدن شهروندان به جمع خانواده‌هایشان صورت می‌گیرد.»

وی با اشاره به اینکه ما از رژیم آمریکا خواسته‌ایم فورا مقدمات را برای بازگرداندن همه ایرانیان که به دلایل مختلف واهی در آنجا زندانی هستند را فراهم کند، افزود: «ما بازداشت ایرانیان در آمریکا را یک گروگان‌گیری شرم‌آور خواندیم و برای اینکه اثبات کنیم آمریکا واقع‌گویی نکرده، طبق اصول خودمان که تصمیمات فراقوه‌ای داریم و استقلال قوا را نیز حفظ خواهیم کرد، اعلام کردیم شما دروغ می‌گویید و ما این آمادگی را برای تبادل زندانیان داریم. بنابراین منظور ما صداقت و عدم صداقت طرف خارجی بوده و قطعا بدیهی است که تصمیم‌گیری زندانیان در حوزه قوه قضائیه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار