حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

طرح سنجش تحصیلی باوجود کرونا چگونه اجرا می‌شود

نوبت‌دهی الکترونیک این طرح درحال انجام است و از ۱۵ تیرماه سنجش در پایگاه‌های کشور آغاز می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اقدامات ویژه این سازمان در اجرای طرح سنجش تحصیلی در تابستان امسال باوجود شرایط کرونا خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۸۹۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح سنجش تحصیلی باوجود کرونا چگونه اجرا می‌شود

نشست خبری سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، صبح امروز یک‌شنبه 25 خردادماه 99 در این سازمان برگزار شد.

حسینی در این نشست با اشاره به جامعه پذیری به عنوان یکی از راهبردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «همه ماموریت‌های وزارت آموزش و پرورش برای این سازمان تعریف شده است که در هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی، ۲۰ هزار مدرسه پذیرنده، ۷۴۱ مرکز اختلالات یادگیری و ۱۶ مرکز مشاوره در کشور پیگیری می‌شود.»

وی درخصوص طرح سنجش بدو ورود به مدرسه براساس اسناد بالادستی گفت: «با انجام طرح قادر می‌شویم با شناسایی دقیق دانش‌آموزان، آنها را در جای مناسب قرار دهیم. ما برای استاندارد سازی این طرح نیاز به شناسایی دانش‌آموزان داریم که از پوشش ۶ درصد شروع کردیم و امروز به پوشش ۹۹ درصد رسیدیم. با شناسایی به‌هنگام و مداخله امروز پوشش تحصیلی در پیش دبستانی، ۸ درصد افزوده شده و در توانبخشی هم به 51 درصد افزایش رسیدیم.»

در بسته تحولی امسال برای دانش‌آموزان دیرآ‌موز چاره‌اندیشی شده است

وی در ادامه با اشاره به نتیجه سنجش نوآموزان در سال تحصیلی جدید گفت: «هدف بعدی ما شناخت عوامل موثر بر افت تحصیلی است که در این مرحله دانش‌آموزان دیرآموز شناسایی می‌شوند که در بسته تحولی امسال برای دانش‌آموزان دیر‌آموز چاره‌اندیشی شده است تا مداخلات به‌موقع برای تربیت آنها انجام شود.»

حسینی درباره برخی مزایای سنجش تحصیلی برای دانش‌آموزان عادی گفت: «مثلا مشخص شد ۵.۶ درصد پیش‌دبستانی‌ها و ۶.۲ درصد بدو ورود به دبستان چپ دست هستند که برای این افراد باید صندلی‌های مناسب پیش‌بینی شود.»

وی درباره سامانه سنجش سلامت گفت: «۵ هزار آیتم تشخیص سلامت در این وب سایت پیش بینی شده است، موضوع داشتن بیمه خانواده، ازدواج‌های خویشاوندی، کوتاه‌قدی شدید، لاغری و چاقی شدید، و آیتم‌هایی از این قبیل به تشخیص سلامت بچه‌ها کمک می‌کند.»

اتاق‌های انتظار در پایگاه‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی درنظر گرفته شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره سنجش در دوره بحران کرونا گفت: «نوبت‌دهی الکترونیک درحال انجام است تا از ۱۵ تیرماه سنجش در پایگاه‌های کشور آغاز شود. امسال علاوه بر محیط مناسب برای سنجش، اتاق‌های انتظار در پایگاه‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی درنظر گرفته شده است.»

امسال تعرفه ۴۰ هزار تومانی برای سنجش پیش‌بینی شده است

حسینی درباره هزینه سنجش تحصیلی گفت: «امسال تعرفه ۴۰ هزار تومانی برای سنجش پیش‌بینی شده که ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور به ارائه خدمات طرح سنجش می‌پردازند.»

طرح سنجش سال‌های پیش در ۴ ساعت کاری انجام می‌شد که امسال در ۵ ساعت انجام می‌شود، در گذشته ۴۰ نفر در هرروز پذیرش می‌شد که امسال فقط ۲۰ نفر در هرروز پذیرش می‌شوند، در سال‌های گذشته به هر دانش‌آموز ۱۵ دقیقه وقت اختصاص داده می‌شد و امسال ۳۰ دقیقه به هر دانش‌آموز اختصاص می‌یابد

وی با اشاره به اولویت اصل سلامت مردم بر همه امور در شرایط فعلی گفت: «برای تامین سلامت هموطنان اولا زمان شروع طرح را یک ماه به تعویق انداختیم که به جای ۱۵ خرداد از ۱۵ تیرماه آغاز می‌شود، این طرح سال‌های پیش در ۴ ساعت کاری انجام می‌شد که امسال در ۵ ساعت انجام می‌شود، در گذشته ۴۰ نفر در هرروز پذیرش می‌شد که امسال فقط ۲۰ نفر در هرروز پذیرش می‌شوند، در سال‌های گذشته به هر دانش‌آموز ۱۵ دقیقه وقت اختصاص داده می‌شد و امسال ۳۰ دقیقه به هر دانش‌آموز اختصاص می‌یابد، وسیله پرداخت هزینه هم از طریق دستگاه پوز و درگاه الکترونیکی انجام می‌شود که در صدد افزودن اپلیکیشن «آپ» برای پرداخت هستیم.»

یک اتاق انتظار برای پایگاه‌ها درنظر گرفته شده است

حسینی درباره سایر تفاوت‌های سنجش تحصیلی در تابستان امسال گفت: «برای هر پایگاه دو سری ابزار و آزماینده برای رعایت موارد بهداشتی پیش‌بینی شده است و یک اتاق انتظار هم برای پایگاه‌ها درنظر گرفته شده است. همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم فقط یک نفر به همراه دانش‌آموز به پایگاه سنجش تحصیلی مراجعه کند.»

معاون وزیر درباره ارائه حدمات مناسب به طرح تلفیقی گفت: «برای ارائه خدمات بهتر در مدارس عادی ۸۰۰ مدرسه استثنایی را پشتیبان چند مدرسه عادی قرار دادیم و یک معلم رابط داریم.»

سناریوهای مختلف آموزشی برای امسال

وی با اشاره به سال تحصیلی جدید و سناریوهای مختلف آموزشی برای امسال گفت: «برنامه داریم ۶۴ مدرسه را مناسب سازی کنیم تا الگویی برای همه مدارس استثنایی و پذیرنده باشد.»

حسینی افزود: «تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی با ارزشیابی تمام‌ساحتی امکان‌پذیر است. امروز همه معلمان ما در حال استعدادیابی هستند اما جهت گیری ما این است که برای دانش‌آموز المپیادی به همان اندازه ارزش قایل می‌شویم که برای برگزیده هنری و قرآنی هم ارزش قائل هستیم.»

امروز یک دانش‌آموز استثنایی ۵ برابر یک دانش‌آموز عادی هزینه دارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره آموزش‌های مجازی در ایام کرونا گفت: «نزدیک ۴۰ درصد دانش‌آموزان ما به آموزش‌های مجازی دسترسی ندارند که برای این افراد بسته‌های آموزشی و برنامه تلویزیونی پیش‌بینی شده است. امروز بانک محتواهای آموزشی را با هزار و 700 محتوا راه‌اندازی کردیم. البته ما ادعا نداریم هیچ آموزشی جای مدرسه را بگیرد چراکه همه این آموزش‌ها را آموزش مکمل می‌دانیم. البته آموزش و پرورش مناسب‌ترین واکنش را برای ادامه آموزش در این دوره نشان داد. امروز یک دانش‌آموز استثنایی ۵ برابر یک دانش‌آموز عادی هزینه دارد که باید این کمبودها را رفع کنیم.»

نیاز به ۱۲ هزار نیروی جدید داریم که ردیف استخدامی لازم برای هزار و 500 نفر گرفتیم

وی در ادامه درباره تربیت نیروی انسانی لازم برای حوزه استثنایی گفت: «ما ۱۹۷ هزار نیرو برای آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده کم داریم که تامین این نیرو از طریق مختلف مثل ماده ۲۸، معلمان شاغل، سربازمعلم و .. انجام می‌شود ولی در سازمان استثنایی فقط می‌توانیم این کمبود نیرو را در میان معلمان حرفه‌ای تامین کنیم. ما نیاز به ۱۲ هزار نیروی جدید داریم که ردیف استخدامی لازم برای هزار و 500 نفر گرفتیم. همچینن برای ۵۰۰ نیروی توانبخشی مجوز گرفتیم.»

حسینی درباره مزایای حق شغل و سنوات ارفاقی و ضریب ۱.۲ درباره معلمان استثنایی گفت: «همه این مشکلات در حال حل شدن است تا انشاالله از فرسودگی شغلی معلمان این حوزه جلوگیری و انگیزه لازم برای آنها ایجاد شود.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره پوشش سازمان استثنایی با افزایش پوشش سنجش تحصیلی بیان کرد: «همه دانش‌آموزانی که بعد از شناسایی در طرح سنجش در مدارس عادی در طرح تلفیقی ادامه تحصیل می‌دهند، از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی استفاده می‌کنند. علاوه بر خدمات حمایتی با افزایش افرادی که در طرح سنجش تحصیلی جز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار می‌گیرند وظیفه سازمان در تربیت نیروی انسانی و معلمان رابط بیشتر می‌شود. ما در جامعه حدود ۲ درصد افراد جز گروه با نیازهای ویژه قرار می‌گیرند و ۲ درصد هم جز نوابغ هستند. با افزایش پوشش طرح سنجش تحصیلی ما به نرم ۲ درصد نزدیک‌تر می‌شویم و افراد بیشتری تحت پوشش سازمان قرار می‌گیرند. البته سیاست‌های سازمان این است که حتی‌المقدور این افراد در مدارس عادی و در کنار سایرین تحصیل کنند. وظیفه سازمان این است که علاوه بر آموزش معلمان مناسب، برای کار با این دانش‌آموزان خدمات مختلف پزشکی، توانبخشی و حمایتی را به این افراد ارائه کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار