حسینی مطرح کرد؛

حرکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور

در بسته مدرسه انطباقی ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم در هر استان و احداث ۱۴ مدرسه مناسب سازی شده ویژه طیف اتیسم هدف گذاری شده است

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اساتید صاحبنظر نشست “شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی" با موضوع بررسی "بسته تحولی مدرسه انطباقی" برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حرکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر استفاده از نظریات صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: برنامه‌ها و بسته‌های تحولی تدوین شده در راستای حرکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه روزمرگی یکی از آسیب‌های سازمان‌ها است افزود: این آسیب منجر به دوری از نوآوری و فاصله گرفتن از تجدید حیات شوندگی می‌شود و در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دوری از این آسیب تمامی برنامه‌ها با رویکرد مشارکتی تدوین شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن» در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار کرد: تعداد کل برنامه‌های سال 1399 سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۳ برنامه با ۵۲ فعالیت است که این برنامه‌ها مبتنی بر بسته‌های تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت و برنامه‌های سالانه در قالب ۵ برنامه و ۱۶ فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سال ۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی شامل انواع برنامه‌های تاسیسی، تکمیلی و تعدیلی است افزود: 63 درصد از کل 52 فعالیت طراحی شده تاسیسی و نوآورانه است و ۸۳ درصد فعالیت‌ها و برنامه‌های مبتنی بر بسته‌های تحولی نیز تاسیسی و نوآورانه است.

حسینی با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش‌آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری‌ها به شمار می‌رود اظهار کرد: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر در ادامه جلسه با بیان ضرورت‌ها و چرایی تدوین بسته تحولی "مدرسه انطباقی" گفت: باید به سمت شکل دادن جامعه‌ای با حداقل محدودیت‌ها و دوستدار انسان حرکت کرد و این جامعه، جامعه دوستدارهمه انسان‌ها به ویژه کودکان و معلولان است.

وی افزود: براساس نظریه توسعه انسان مبنا و نظریه دارایی محور باید جامعه قبول کند که انسان‌های دارای نیاز ویژه در کنار محدودیت‌ها، مزایا و ویژگی‌های زیادی دارند و در واقع باید توانمندی این دانش‌آموزان را به رسمیت شناخت و رشد داد.

وی با طرح این پرسش که چرا دنبال مدرسه انطباقی هستیم اظهار کرد: کمتر از پنج درصد از ۲۰ هزار مدرسه پذیرای دانشآموزان با نیاز های ویژه برای این دانش‌آموزان مناسب سازی شده است.

وی افزود: میزان تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی که باید دانش‌آموزان استثنایی داشته باشند ۱۱۰ قلم است که کمتر از 5 درصد دانش‌آموزان با نیاز های ویژه به این تجهیزات دسترسی دارند و در بسته تحولی "مدرسه انطباقی" دسترسی 10 تا 15 درصدی این دانش‌آموزان هدف گذاری شده است.

وی افزود: در بسته مدرسه انطباقی ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم در هر استان و احداث 14 مدرسه مناسب سازی شده ویژه طیف اتیسم هدف گذاری شده است.

معاون وزیر با بیان ارکان و مولفه‌های مناسب سازی اظهار کرد: معلمان، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش‌آموزان عادی و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش‌آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم کنند.

حسینی با بیان اینکه در بسته مدرسه انطباقی سه برنامه و 9 فعالیت پیش بینی شده است افزود: "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال"، "مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان" و "مناسب سازی فضا و تجهیزات" سه برنامه تدوین شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی است.

وی با تشریح برنامه "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال" اظهار کرد: برای این برنامه 3 فعالیت "طراحی و تولید اپلیکیشن جامع دانش‌آموزان با نیازهای ویژه"، "راه‌اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمان رابط و پذیرا و والدین دانش‌آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان‌ها" و "ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان‌ها" طراحی و پیش بینی شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه 3 فعالیت برای برنامه "مناسب سازی مبتنی بر توانمد سازی مدیران و معلمان" تدوین شده است اظهار کرد: آموزش زبان اشاره به 4 هزار نفر ، آموزش مهارت‌های چندگانه به 10 درصد معلمان و آموزش خط بریل به هزار نفر از جمله فعالیت‌های مرتبط با این برنامه است.

حسینی "مناسب سازی فضا و تجهیزات" را سومین برنامه بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و افزود: "ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم در هر استان"، "ایجاد یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده الگو درهراستان" و "نهضت مشارکت توان افزایی" از جمله فعالیت‌های پیش بینی شده مرتبط با این برنامه است.

در پایان این نشست ابلاغ دوساله عضویت اعضا به آنان تقدیم شد. غلامعلی افروز روانشناس، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و اولین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، صدری رئیس دفتر منطقه ای آیسسکو و مسئول تلفیق و تدوین سند تحول بنیادین، موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، جغتایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، آخوندی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آذر پزشک و فعال در زمینه چند معلولیتی، خانم فرهبود رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی و دلبری پزشک متخصص و از مدیران سابق سازمان بهزیستی از اعضای شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار