در گفت‌وگو با پانا

علیرضا حبیبی: اولویت هندبال ایران در سال 99 نوجوانان و جوانان است؛ فدراسیون می‌خواهد پشتوانه‌سازی کند

تهران (پانا) - سرمربی تیم ملی هندبال ایران اولویت اصلی فدراسیون در سال جاری را پیگیری برنامه‌های تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۷۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا حبیبی: اولویت هندبال ایران در سال 99 نوجوانان و جوانان است؛ فدراسیون می‌خواهد پشتوانه‌سازی کند

علیرضا حبیبی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع تیم ملی هندبال ایران در تعطیلات اجباری که به علت شیوع کرونا ویروس بر ورزش حاکم شده است، گفت: « فدراسیون هندبال سیاست‌گذاری جدیدی درباره تیم ملی بزرگسالان انجام داده است. با توجه به شرایط بحرانی کرونا، قرنطینه و عدم حضور در میادین ورزشی، برای جامعه ورزش شرایط بسیار سختی فراهم شده است. همین وضع برگزاری مسابقات جهانی و مسابقات انتخابی المپیک را هم نیز تحت تأثیر قرار داد و این مسابقات به تعویق افتاده است.»

وی ادامه داد: « این وضع در همه کشورها به وجود آمده است. در کشور ما هم تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان در سال 99 باید در مسابقات جوانان و نوجوانان آسیا که حکم انتخابی قهرمانی جهان را هم داشت، شرکت می‌کردند. از طرفی تیم ملی جوانان هم میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا در شیراز بود اما مسائلی که پیش آمد باعث شد تا مسابقات به تعویق بیافتد و به مهرماه موکول شد. مسابقات قهرمانی آسیا در رده نوجوانان هم قرار است که در آلماتی قزاقستان با چند ماه تأخیر برگزار شود.»

سرمربی تیم ملی هندبال ایران درباره برنامه‌های تیم ملی توضیح داد: « تیم ملی بزرگسالان، پس از پایان مسابقات انتخابی جام جهانی که به میزبانی کویت در بهمن ماه انجام شد، هیچ برنامه دیگری تا بازی‌های آسیایی 2022 ندارد. اما در رده جوانان و نوجوانان تیم‌های ملی از سال گذشته اردوهای تدارکاتی و آمادگی خودشان را جهت شرکت در مسابقات شروع کرده بودند و به مرز آمادگی رسیده بودند که با توقف تمرینات و برگزار نشدن اردوهای تیم ملی به خاطر شرایط بحرانی کرونا و همه تمرین‌ها لغو شد و بازیکنان از نظر سطح آمادگی جسمانی در شرایط رکود قرار گرفتند. خیلی از بازیکنان به صورت غیر حضوری با تمرینات مختصری که در منازل می‌توانستند انجام دهند در حد خیلی کمی آمادگی نسبی خود را حفظ کردند ولی مسلماً این برای ورزشکار حرفه‌ای که قرار است در رویداد بین‌المللی شرکت کند، کافی نیست.»

وی ادامه داد: « در تیم ملی بزرگسالان فعلاً برنامه‌ای نیست. جلسه کمیته فنی فدراسیون دو هفته پیش برگزار شد و فدراسیون با توجه به آنکه در سال 1399 برنامه خاصی برای تیم بزرگسالان ندارد، می‌خواهد روی بحث پشتوانه‌سازی و ایجاد ساختارهای لازم برای تیم ملی بزرگسالان قدم مثبت بردارد، برای همین فدراسیون تصمیم گرفت که اقدام به تشکیل تیم ملی زیر 25 سال کند. در سال 2022 بازی‌های آسیایی را پیش‌رو داریم و پس از آن باید برای انتخابی جام جهانی آماده شویم و فدراسیون باید برای موفقیت در این مسابقات برنامه داشته باشد.»

حبیبی درباره مسابقات باشگاهی هندبال در ایران و تعطیل شدن مسابقات گفت: « در سال گذشته لیگ ما به علت شیوع کرونا ناتمام ماند و فدراسیون تصمیم گرفت که تیم‌های اول تا چهارم را مشخص کند. تیم صنعت مس کرمان به عنوان قهرمان و تیم شهید شاملی کازرون به عنوان نایب قهرمان به عنوان نمایندگان کشور به مسابقات باشگاهی آسیا اعزام خواهند شد. در سایر سطوح مثل دسته یک و دو هم با ناتمام ماندن مسابقات، فدراسیون تصمیم گرفت تیم‌های چهار رده بالایی را به سطح بالاتر برد و تیمی هم البته سقوط نکرد. بدین ترتیب شنیده‌ام که قرار است فصل آینده لیگ برتر با حضور 15 تا 16 تا برگزار شود.»

وی درباره میزبانی شیراز از مسابقات قهرمانی جوانان آسیا گفت: « فعلاً اولویت هندبال ایران حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا است و در این بین ما به لحاظ اینکه در شیراز میزبان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا هستیم، مراحل آماده‌سازی را برای میزبانی پشت سر می‌گذاریم. هنوز سالن اصلی هندبال شیراز نیمه تمام است و باید فشار بیاورند تا تکمیل شود.»

سرمربی تیم ملی هندبال ایران در ادامه درباره وضعیت لژیونرهای پرتعداد هندبال ایران که در اروپا حضور دارند، گفت: « ما تنها کشور آسیایی هستیم که این تعداد بازیکن به‌عنوان لژیونر دارد. تیم‌های ملی کره جنوبی، ژاپن، بحرین، عربستان و قطر که رقبای اصلی ما در آسیا هستند، هیچ‌کدام اندازه ما بازیکن لژیونر ندارند؛ به همین علت، تمام تمرینات و اردوهای تدارکاتی آنها برای شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی و یا بازی‌های تدارکاتی با حضور همه بازیکنان تیم انجام می‌شود.»

حبیبی در پایان گفت: « قطر که از امکانات بالایی برخوردار است و تمام بازیکنانش دو ملیتی هستند و تمام وقت در اختیار تیم ملی قرار دارند و فدراسیون آنها را از نظر مالی تأمین می‌کند. اگر بازیکنی به باشگاه قطری برود و 100 هزار دلار بگیرد، 100 هزار دلار را هم فدراسیون به بازیکن می‌دهد تا تمام وقت در اختیار تیم ملی باشد. یا وقتی بازیکنی با باشگاهی طرف قرارداد هست یک دور هم سابقه در طول سال می‌گذارد که باشگاه با تمام بازیکنان شرکت کنند آن هم زمانی که تیم ملی برنامه نداشته باشد. آنها تمام سیاست‌گذاری‌شان داشتن یک تیم ملی قوی است، اما در کشور ما این‌طور نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار