عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پانا؛

امام می‌خواست عدالت را در برابر ظلم شاه نشان دهد و موفق شد

تهران (پانا) - عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهداف اولیه انقلاب به گونه‌ای بوده که بتوانیم با یک منطق در دنیا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را راه بیندازیم و نشان دهیم که در حکومت دینی هم عدالت اجتماعی، احترام به حقوق بشر، آزادی، احترام به حقوق زنان و ... وجود دارد، تاکید کرد که باید یک بازنگری و بازخوانی در اهداف اولیه انقلاب صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۰۷۷۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
امام می‌خواست عدالت را در برابر ظلم شاه نشان دهد و موفق شد

محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه آرمان امام (ره) رفع آن چیزهایی بود که در زمان شاه در حکومت اعمال می‌شد یعنی تفاوت طبقاتی، تبعیض، افراط، تک‌رایی و اینکه یک نفر بخواهد در مملکت حاکمیت مطلق داشته باشد یعنی شاه؛ گفت: «امام خمینی (ره) در برابر این‌ها ایستاد. امام می‌خواست عدالت را در برابر ظلم نشان دهد و بگوید حکومت شاه حکومت ظالمانه‌ای است. در این مسیر موفق شد و حرکت ایشان سرنگونی رژیم شاه را در پی داشت.»

وی ادامه داد: «چون مردم هم از حکومت و تک‌رایی شاه خسته شده بودند و از ظلم‌های اجتماعی که وجود داشت، به ستوه آمده بودند، بنابراین در کنار امام ایستادند و این پیام را محقق کردند.»

استاد دانشکده مفید قم با بیان اینکه اما این آرمان‌ها چقدر محقق شد، مبحث دیگری است، اضافه کرد: «عده‌ای در کمین نشسته بودند تا بعد از امام خمینی در انقلاب نفوذ کنند و این کار را هم کردند. کسانی که فقط دنبال منفعت خود و دنبال منافع اعتقادی خود بودند. کسانی که جمهوریت را قبول نداشتند. آرای مردم را قبول نداشتند اما در زمان امام جرات نداشتند که منسجمانه عمل کنند و خود را نشان دهند مانند انجمن حجتیه.»

عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «بعد از فوت امام این آدم‌ها در جاهای حساس کشور نفوذ کردند، درحالیکه لایق این کار نبودند در جاهای حساس قرار گرفتند. وقتی آدم‌ها عوض می‌شوند آدم‌های لایق در سر جای خود نباشند ثروت جامعه هم در مسیر خود نیست. زمانی که بالانس قدرت به هم خورد بالانس ثروت و منابع عمومی هم به هم می‌ریزد و در نتیجه فقر ایجاد میشود و عدالت اجتماعی از بین می‌رود.»

فاضل میبدی بیان کرد: «ما در عرصه قدرت سیاسی یک آزادی لازم داریم و در عرصه ثروت عمومی هم یک عدالت اجتماعی نیاز داریم. آزادی و عدالت اجتماعی دو اهرمی هستند که هم ثروت را کنترل می‌کنند و هم قدرت را؛ متاسفانه در جامعه ما این دو ابزاری که نهادینه شوند که هم ثروت را کنترل کند و هم قدرت را، محقق نشد. بنابراین باید احزاب وجود داشته باشند، مطبوعات باید آزاد باشند به صورت مستقل؛ اما این افراد که در جاهایی نفوذ کردند اجازه ندادند که این آزادی و عدالت اجتماعی در جامعه ما نهادینه شود. بنابراین اهدافی که اول انقلاب دنبال می‌کردیم و آن چیزی که امام به دنبال آن بود اکنون از آن خیلی فاصله گرفته‌ایم.»

وی در پایان تاکید کرد: «یک نوع بازخوانی و بازنگری در اهداف اولیه انقلاب صورت گیرد. اهداف اولیه ما به گونه‌ای بوده است که بتوانیم با یک منطق در دنیا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را راه بیندازیم و نشان دهیم که بالاخره در حکومت دینی هم عدالت اجتماعی وجود دارد، احترام به حقوق بشر وجود دارد، آزادی وجود دارد، احترام به حقوق زنان وجود دارد، می‌خواستیم این‌ها را نشان بدهیم؛ اما عده‌ای با ذهنیت متعصبانه‌ای که داشتند، در برخی از جاها نفوذ کردند و اجازه ندادند که آن اهداف واقعی امام و انقلاب محقق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار